Rempedaal zakt tot de vloer 142

• Seth Pronk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2025 17:58 #1478531 door Seth Pronk
Rempedaal zakt tot de vloer 142 is gemaakt door Seth Pronk
Beste kenners,

Sinds kort heb ik een 142 overgenomen van iemand die er van af moest. Bij de verkoop gaf hij aan dat er een remleiding lek was. De remleiding heb ik vervangen en er is geen lek meer. Ook gaf de verkoper aan dat het rempedaal sponsig voelde. Ik ging er van uit dat dit door de lekke remleiding kwam maar na het vervanger van de leiding was het er nog steeds. 

Hierna ging ik ervan uit dat het de rembekrachtiger was. Deze heb ik nu vervanger samen met de hoofdremcilinder maar helaas is het probleem er nog steeds. 

Het systeem is meerdere keren ontlucht maar het probleem blijft. Het rempedaal voelt stevig als de motor niet draait. Zodra de motor aan staat kan ik het pedaal tot helemaal onder aan duwen zonder enige moeite.

Is er iemand die weet wat het kan zijn? 

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
14-09-2025 18:06 #1478532 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Rempedaal zakt tot de vloer 142
Koppel de rembekrachtiger eens los van de motor, de vacuumaansluting op het spruitstuk afdoppen.Nu is de bekrachtiger buiten werking en als je nu geen probleem hebt, behalve dat je hard moet trappen om te remmen, is de rembekrachtiger defect. Heb je die nieuw bij de club gekocht?

gr. Cor.

• Seth Pronk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-09-2025 19:05 #1478533 door Seth Pronk
Beantwoord door Seth Pronk in topic Rempedaal zakt tot de vloer 142
 Beste Cor,

Bedankt voor uw reactie.
De nieuwe bekrachtiger komt bij Nordicar vandaan.
Dat moet wel goed zitten, ik vermoed daarom ook niet meer de rembekrachtiger.
Kan het wellicht iets anders zijn?

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-09-2025 12:04 #1478537 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Rempedaal zakt tot de vloer 142
het kan wat anders zijn, maar dat weet je als je de aanwijzingen volgt.

En kapot uit de doos komt tegenwoordig vaker voor. Daar kan Nordicar ook niks aan doen, die maken de rembekrachtigers niet zelf. Kapot door de montage komt ook voor. Ik zou stapsgewijs zaken uitsluiten, maar sponzig is toch vrijwel altijd lucht in het systeem.

Succes!!

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2025 12:23 #1478538 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Rempedaal zakt tot de vloer 142
Beste Seth, 
vermoedelijk heeft deze 142 al een z.g. dubbel remsysteem, heb je met ontluchten de switch op/in het blokje van de eventuele storing melding in een van de twee leidingen wel los gehad?
 Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Seth Pronk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-09-2025 12:45 #1478539 door Seth Pronk
Beantwoord door Seth Pronk in topic Rempedaal zakt tot de vloer 142
Beste Fred,

Bedankt voor uw reactie.
Wat bedoeld u precies met de switch op het blokje?
Bedoeld u op het verdeeld blok waar een kabel op aangesloten zit?

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-09-2025 14:57 #1478540 door Fred Kok
Exact Seth!  voorzichtig met uit en indraaien er zit een kunststof "pikkie" aan, welke uit schuift als een der systemen uitvalt/lekt

Succes fred

In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer IEn opnieuw lid PV544 (1963 helaas verkocht)verder gehad 2x Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
15-09-2025 16:36 #1478541 door Reinier Verbeek
"volgens het boekje" moet je de schakelaar losmaken bij het ontluchten.

Maar in mijn ogen is dat een schadelijker handeling dan het niet te doen en heeft een en ander weinig te maken met het verwijderen van lucht uit het systeem. Als ik het me goed herinner moet je de schakelaar losdraaien om hem te beschermen tegen te veel druk bij het ontluchten. Echter als je hem ieder keer loshaalt als je ontlucht is hij na 40 jaar al zeker 2 keer overleden door het loshalen en weer vastzetten. Dus na de eerste keer loshalen ben ik gestopt met dat te doen. Hij is bij mij nog niet overleden door het ontluchten. Maar nogmaals: volgens mij heeft het loshalen geen invloed op het ontluchten.

Ik deed het ontluchten vroeger met mijn moeder, maar toen mijn vriendin die taak over moest nemen, heb ik al heel snel een one-man-bleeding kit gekocht, omdat er te vaak spraakverwarring ontstond over het begrip "nu"  .

Succes, reinier

• Fred Kok
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
16-09-2025 11:09 - 16-09-2025 11:29 #1478545 door Fred Kok
Beste Reinier,
 Ik ben het helaas niet helemaal mee eens met jouw ziens wijze. (mag toch?)
Een goede remmerij is immers van levensbelang?
Bijgaande een plaatje van de "brake failure divice"

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Dat "pikkie" nr  4 valt in de normale stand op een borstje van zuiger 13.
 Bij lekage of lucht in het ene systeem gaat het zuigertje bewegen en valt dat "pikkie" in een groef en schakel dat ene systeem uit! 
Met ontluchten moet dus wel degelijk de switch nr 3 eruit!
Voor de goede orde hierbij ook nog het ontluchting schema

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Ik denk dat ze ivm de onvriendelijke manier van ontluchten bij VOLVO er van afgestapt zijn
Succes Fred

Laatst bewerkt 16-09-2025 11:29 door Fred Kok.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
16-09-2025 12:16 - 16-09-2025 12:44 #1478547 door Reinier Verbeek
Hoi Fred, je mag het prima oneens zijn, altijd, daar is het ook een forum voor.

Maar de door jou geschetste situatie is bij mij nooit opgetreden. Dat pikkie valt eraf en klimt er bij mij gewoon weer op als beide systemen na het ontluchten weer in evenwicht zijn. Zonder schade. Overigens is het uit evenwicht raken van beide systemen tijdens het ontluchten ook het geval als je het pikkie weghaalt. Als het pikkie eraf is gevallen gaat het lampje ook meteen branden, dus als je niet gaat rijden met een brandend lampje en de handrem erop hebt bij het ontluchten zijn er geen levensgevaarlijke situaties te voorzien.
Volgens mij moest volgens Volvo het pikkie eruit om schade aan het pikkie te voorkomen. Bij een beschadigd pikkie (al dan niet door het ontluchten) gaat het lampje trouwens ook branden ZONDER dat er een probleem met de remmen is. Dus het verwijderen of niet verwijderen van het pikkie heeft volgens mij geen invloed op de door jou geschetste levensbelangen? 

Maar als je weet dat het anders is, aarzel dat niet nog te posten, dan pas ik deze post ook aan. Maar als ik de tekening nog even goed bekijk doet het pikkie het lampje laten branden en het verschil in druk de systemen in en uitschakelen?

Groetjes reinier

PS Volgens mij zijn ze er vanaf gestapt omdat ABS niet te combineren is met dit systeem, en ABS meer bijdroeg aan de veiligheid dan remmen op 3 wielen bij een gebrek.
Laatst bewerkt 16-09-2025 12:44 door Reinier Verbeek. Reden: pikie bedient alleen het lampje? en ABS deed systeem verwdwijnen

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD