Welke remvloeistof?

Lees meer
23-05-2009 22:17 #49687 door Lars Rengersen
Welke remvloeistof? is gemaakt door Lars Rengersen
<p>Er is op het forum al veel over geschreven, op Internet veel over te vinden en de prachtige remmenspecial in het VKM geeft ook veel informatie. Wat ik alleen mis om een goede keuze te kunnen maken voor welke remvloeistof ik wil gaan gebruiken is een totaaloverzicht en praktijkervaringen.</p><p><strong>Situatie in mijn 1800ES</strong></p><p>Een remsysteem waarin alle metalen leidingen, slangen, klauwen en hoofdremcilinder nieuw zijn. (Nog) niet nieuw zijn de remdrukbegrenders, het reservoir en de verdeelblokjes en sensor.</p><p> </p><p><strong>Twee mogelijkheden</strong></p><p>Volgens mij zijn er dan twee mogelijkheden
1. "Gewone" remvloeistof op basis van glycol gebruiken (DOT 3 / 4 / 5.1)</p><p>2. Remvloeistof op basis van siliconen gebruiken (DOT 5)</p><p>Naar wat ik heb begrepen zijn die twee systemen in de praktijk niet te mixen.</p><p> </p><p><strong>De voordelen en nadelen</strong></p><p>De gewone remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan) en neemt dit ook op, zodat na verloop van tijd remzuigers en cilinders gaan roesten. De remmen niet gebruiken verergert dit. Daarnaast gaat het kookpunt omlaag met alle gevolgen van dien (die VKM). Iedere twee jaar verversen is dus een must. Voordeel is uiteraard dat je geen bijzondere ingrepen hoeft te doen om te vullen en te verversen.</p><p> </p><p>De siliconen remvloeistof neemt weliswaar geen water op, maar er komt wel water in het systeem. Doordat dit zwaarder is dan de remvloeistof hoopt dit zich op bij de remcilinders (in de klauwen) en ontstaat er alsnog roest. Daarnaast is er het risico op stoomvorming tijdens het remmen.</p><p> </p><p>Het grooste voordeel van siliconen remvloeistof vond ik in het topic Rempedaal erg diep - Part II waarin Niek schrijft: "Als je de remblokken er uit neemt,moet je oppassen,dat de zuigers er niet uitschieten,zo soepel blijft alles werken.Ook nog na 15 jaar!!! "</p><p>Kijk, dat spreekt me wel aan! M'n 1800ES zal namelijk met name in de winder weinig rijden (en dus remmen). Ik heb niet zoveel zin om m'n nieuwe remsysteem na 1 jaar alweer vast te hebben zitten.</p><p>Verder is het topic dot-5 in nieuw systeem? ook hoopgevend dat siliconen remvloeistof in een nieuw systeem goed werkt, alleen zijn er nog niet heel veel praktijkervaringen.</p><p> </p><p><strong>Voorlopige conclusie</strong></p><p>Mijn voorlopige conclusie is dan dus ook, toch maar siliconen doen in het nieuwe systeem en dan dus de remdrukbegrenders, het reservoir en de verdeelblokjes goed spoelen met spiritus en ook nog een nieuwe remdruksensor kopen.</p><p> </p><p><strong>Of toch gewoon DOT 3 / 4?</strong></p><p>Maar ja, dan lees je op de VClassics site dat er zoiets bestaat als Castrol LMA (stands for "Low Moisture Activity"). Dat zou hoogwaardige glycol remvloeistof zijn die ook minimaal water opneemt. Uiteindelijk lijkt dat toch makkelijker dan niet nieuwe delen goed moeten spoelen en uitdagingen hebben met ontluchten van siliconen.</p><p><strong></strong></p><p><strong>Wat zouden jullie adviseren?</strong></p><p>- Spoelen van de genoemde niet nieuwe delen en gaan voor siliconen (DOT 5)</p><p>- Kijken of Castrol LMA te koop is in Nederland en die nemen en iedere 2 jaar verversen.</p><p>Op zich vind ik het iedere twee jaar moeten verversen niet erg, als ik hem maar gewoon voor langere tijd (zeg 3 tot 6 maanden) stil kan zetten zonder vastzittende remmen.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2009 11:48 #92151 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke remvloeistof?
Lars, heb ook eens geexperimenteerd met siliconen met de Amazon en dat is me slecht bevallen, tast toch eerder de cupjes en de slangen aan en ging lekken cq de slangen verstoppen. Bovendien als je lekkage krijgt zit alles onder de siliconen en dat is niet fijn. Derhalve ben ik gewoon terug naar DOT 4 en flush iedere 2 jaar het systeem door. Werkt al ruim 25 jaar prima !!. Weet niet meer waar ik het heb gelezen maar het membraan van de bekrachtiger zou ook eerder de geest geven op siliconen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2009 11:55 #92150 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Welke remvloeistof?
<p>zie nu dat je vraag slaat op een ES , mijn E uit '71 doet het ook al 20 jaar prima op DOT 4, na de restauratie en heeft nog de originele bekrachtiger.</p><p>Ik check wel iedere twee jaar het gehele systeem, en dan zijn de blokjes altijd gemakkelijk te verwijderen, als je na 15 jaar de boel demonteerd zijn het meer de montagesetjes (clips)die vast zitten....daar helpt siliconen ook niet tegen...</p><p>Het is wel zaaks dat je regelmatig met de wagen rijdt endan ook de schijven even 'opwarmt' en de zuigertjes laat werken. Persoonlijk heb ik de ervaring dat Girling veel beter is dan ATF, maar de ES heeft standaard Girling rondom dus dat komt mooi uit !</p><p>Devies is regelmatig/preventief onderhoud voor probleemloos remmen</p>

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2009 18:01 #92149 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Welke remvloeistof?
Dat SBF het membraan van de remservo aantast, zou goed kunnen. Zo'n 25 jaar geleden heb ik SBF toegepast op een klassieker (van een ander merk) zonder rembekrachtiger, maar met hydraulische remlichtschakelaar. Deze schakelaar kon ik vervolgens elk jaar vervangen... Ook zijn de kruipeigenschappen van SBF groter, waardoor nippels echt muurvast moeten worden aangetrokken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2009 19:24 #92148 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Welke remvloeistof?
<p>Bedankt voor jullie reacties. Dit is voor mij doorslaggevend. Ik ga toch gewoon voor (hoogwaardige) DOT4.</p><p>Zoveel mogelijk ook in de winter af en toe rijden en remvloeistof iedere twee jaar verversen zal dan gewoon genoeg moeten zijn. Hoef ik nu in elk geval ook niet m'n verstelbare remdrukbegrenzers en andere zaken te spoelen (met het risico dat het toch niet goed genoeg schoon is).</p><p>De jubel praktijkverhalen over siliconen in een oldtimer blijven toch helaas uit en zijn de voordelen die worden toebedeeld aan (de eigenschappen van) siliconen remvloeistof toch vooral weggelegd voor moderne auto's (zoals bij de Landmacht).</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.