BR lampje blijft branden 142
- Joris van der Heijden (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2009 13:12 #49667
door Joris van der Heijden (GAST)
BR lampje blijft branden 142 is gemaakt door Joris van der Heijden (GAST)
Mijn 142 heb ik 3 jaar geleden gekocht en het remmen controlelampje
heeft altijd gebrand. De remdruk werd bij langdurig remmen minder en
minder maar omdat er goed mee te rijden was heb ik er nooit wat aan laten
doen. In een poging dit op te lossen heb ik de hoofdremcilinder laten vervangen,
er kwam een hoop troep uit de remleidingen.. Het lampje brand echter nog
steeds en nu trekt de auto flink naar links bij het remmen. Wat is het probleem?
Tevens zit er een irritant rateltje bij de rembekrachtiger na het remmen, iets gas
geven en het rateltje is weer weg. Het gaat om een 142s b20b uit 1971.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
heeft altijd gebrand. De remdruk werd bij langdurig remmen minder en
minder maar omdat er goed mee te rijden was heb ik er nooit wat aan laten
doen. In een poging dit op te lossen heb ik de hoofdremcilinder laten vervangen,
er kwam een hoop troep uit de remleidingen.. Het lampje brand echter nog
steeds en nu trekt de auto flink naar links bij het remmen. Wat is het probleem?
Tevens zit er een irritant rateltje bij de rembekrachtiger na het remmen, iets gas
geven en het rateltje is weer weg. Het gaat om een 142s b20b uit 1971.
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
07-06-2009 13:40 #92261
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic BR lampje blijft branden 142
<p>Volgens mij schets je een aantal zaken die niet direct met elkaar verband houden. Mijn eerste inschatting zou zijn:</p><p>- Branden lampje = remdrukschakelaar (in verdeelblokje) of los contact</p><p>- Scheeftrekken naar links = onvoldoende remkracht rechts (wellicht vastzittende zuiger in een remklauw)</p><p>- Rammeltje rembekrachtiger = terugslagklep die meetrilt en dit niet doet bij hogere toeren</p><p>Samengevat zou ik dus de bedrading van de remdruksensor nalopen en de sensor vervangen. Verder even je klauwen (voor) bekijken om alle zuigers wel soepel lopen.</p><p>Overigens klinkt het niet best voor de staat van onderhoud van een van de belangrijkste onderdelen van je remmen (zou ik zeggen).</p><p>Succes,</p><p>Groeten Lars</p>
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2009 17:36 #92260
Beantwoord door Joris van der Heijden (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
Lars, bedankt voor je reactie. De Volvo heeft altijd goed geremd, alleen voor het stoplicht
op een steile helling voelde je het rempedaal steeds verder richting schutbord verdwijnen.
Dat is nu verholpen, alleen trekt hij nu dus scheef, kan een zuiger vast komen te zitten
na het ontluchten van het systeem? Of moet ik er vanuit gaan dat het blokje die naast
de hoofdremcilinder zit, waar de sensor in zit, stuk is?
op een steile helling voelde je het rempedaal steeds verder richting schutbord verdwijnen.
Dat is nu verholpen, alleen trekt hij nu dus scheef, kan een zuiger vast komen te zitten
na het ontluchten van het systeem? Of moet ik er vanuit gaan dat het blokje die naast
de hoofdremcilinder zit, waar de sensor in zit, stuk is?
- Sven Hakbijl (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2009 21:12 #92259
door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
Een zuiger kan vast komen te zitten door een heleboel oorzaken. Niet door het ontluchten. wel kan het gebeuren dat wanneer de blokken langzaam door gebruik afslijten en dus dunner worden, de zuiger in een bepaalde stand komt waar bijv. beschadiging door oxidatie -toest- ervoor zorgt dat de zuiger blijft hangen.Gezien jouw verhaal dat er bij het vervangen van de hoofdcilinder een hoop troep uitkwam lijkt dat een hele goede verklaring.
Wat je eraan kunt doen? Proberen de zuiger terug te duwen en weer door het rempedal in te drukken en dit een paar keer herhalen de zuiger weer gangbaar maken, maar de beschadiging door roest blijft. De enige echte oplossing is reviseren of een gereviseerde klauw monteren.
Succes, Sven
Wat je eraan kunt doen? Proberen de zuiger terug te duwen en weer door het rempedal in te drukken en dit een paar keer herhalen de zuiger weer gangbaar maken, maar de beschadiging door roest blijft. De enige echte oplossing is reviseren of een gereviseerde klauw monteren.
Succes, Sven
07-06-2009 23:16 #92258
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic BR lampje blijft branden 142
De reden dat je nu mogelijk pas merkt dat er een zuiger vastzit is het volgende:Uit het feit dat je pedaal langzaam wegzakte met de oude hoofdremcilinder zou je kunnen concluderen dat deze intern lekte en dus al minder remdruk gaf.Een minder goed werkende remklauw bleef daardoor misschien onopgemerkt.Zoals Sven schrijft zou je kunnen kijken of je alle zuigers in beide remklauwen weer gangbaar krijgt.Let er wel op dat je de zuigers er niet helemaal uitperst.Mocht dit niet echt helpen, zou ik je ook aanraden om revisie remklauwen te plaatsen en dan meteen links en rechts.Succes,Groeten Lars
- Verbannen
-
Minder
Meer
07-06-2009 23:39 #92257
Beantwoord door Joris van der Heijden (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
Goed, het is geheel duidelijk voor mij! Bedankt voor het meedenken! Joris
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 09:58 #92256
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
<p>Het kan ook zijn dat 1 van je remslangen verstopt zit, deze zetten uit na verloop van tijd uit (naar binnen toe) en omdat er veel troep uit je leidingen kwam kan dit nu net de boel verstoppen.</p><p>Je kan dit checken door ze even los te halen en te pompen met de rem, als er niks uitkomt zit hij dichtgeslibt. In dat geval kan je ze beter alle slangen vervangen, zo duur zijn ze niet en dan kan je weer een tijdje (veilig!) voorruit.
Bij remproblemen is het verstandig en veilig om meteen alles in het systeem even te checken en alle remvloeistof vervangen.</p><p>Andere simpele mogelijke oorzaak: bekijk het schakelaartje onder de handrem even, en of deze wel goed wordt ingedrukt als je hem van de handrem afhaalt. Als dat niet zo is blijft het lampje ook branden.</p>
Bij remproblemen is het verstandig en veilig om meteen alles in het systeem even te checken en alle remvloeistof vervangen.</p><p>Andere simpele mogelijke oorzaak: bekijk het schakelaartje onder de handrem even, en of deze wel goed wordt ingedrukt als je hem van de handrem afhaalt. Als dat niet zo is blijft het lampje ook branden.</p>
- Rob W (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 10:08 #92255
door Rob W (GAST)
Beantwoord door Rob W (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
<p>Het kan ook zijn dat 1 van je remslangen verstopt zit, deze zetten uit na verloop van tijd uit (naar binnen toe) en omdat er veel troep uit je leidingen kwam kan dit nu net de boel verstoppen.</p><p>Je kan dit checken door ze even los te halen en te pompen met de rem, als er niks uitkomt zit hij dichtgeslibt. In dat geval kan je ze beter alle slangen vervangen, zo duur zijn ze niet en dan kan je weer een tijdje (veilig!) voorruit.
- Jaap Profijt (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-06-2009 19:37 #92254
door Jaap Profijt (GAST)
Beantwoord door Jaap Profijt (GAST) in topic BR lampje blijft branden 142
Wanneer de zuiger van het remdrukventiel naar één kant is geduwd komt ie pas terug wanner je de schakelaar er uit draait.
Ik weet niet of ie ook een circuit blokkeert wanneer ie uit het midden is.
Dat rateltje kan het terugslagventiel voor het vacuum zijn (haakse witte aansluiting)
Ik weet niet of ie ook een circuit blokkeert wanneer ie uit het midden is.
Dat rateltje kan het terugslagventiel voor het vacuum zijn (haakse witte aansluiting)