Methode remmen ontluchten en hoofdremcilinder revisie

• Ruben Mook
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-07-2024 10:34 #1045851 door Ruben Mook
Ha allemaal,

Afgelopen weekend heb ik de trommels, wielremcilinders en remschoenen van mijn Amazon vervangen. Uiteraard moet er dan ook even goed ontlucht worden. Hoofdremcilinder moet nog worden vervangen dus hij staat nog even onder huisarrest vrees ik. Een beetje zoeken op het forum levert mij 2 vragen op:

1. De "normale", mij bekende methode van ontluchten is via het rempedaal dacht ik. Nu las ik een aantal keer op het forum dat dat niet heel goed zou zijn voor je hoofdremcilinder. Beetje jammer als ik dat ding nieuw koop en dan aan bonken rem. Klopt dit en moet ik het met een ontluchtingsset doen, of kan het geen kwaad om het gewoon via het rempedaal te doen? Kan me niet zo goed voorstellen dat dat kwaad kan, hij is immers gemaakt om te remmen...

En 2. Ik lees ook verschillende meningen over het al dan niet reviseren van je hoofdremcilinder. Ik gok zo even dat het bij mij gaat om versleten rubbers. Nu ben ik van mening dat je absoluut niet moet bezuinigen op je remsysteem en alles volgens het boekje moet doen (een boom, muur of andere auto remt vrij oncomfortabel) maar ik vroeg me wel af of dat reviseren niet ook een optie is. 

Hoor het graag! Jullie hebben meer ervaring met deze auto's dan ik ;-) 

Oh het gaat om een Amazon uit 1964 met enkel remsysteem en trommels rondom.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Cor Kraaijeveld
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Meer
16-07-2024 10:54 #1045853 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Methode remmen ontluchten en hoofdremcilinder revisie
De meeste amazones hebben nog een enkel remsysteem en ik neem daar ook geen risico mee; koop dan ook een nieuwe hoofdremcilinder. Reviseren kan uiteraard, maar na honen moet er dan ook geen enkel groefje over blijven, Voor wat betreft ontluchten, met een oude hoofdremcilinder kan er inderdaad schade ontstaan aan de cupjes omdat de cilinder dan verder dan normaal wordt ingedrukt en het diepste gedeelte wellicht roestig of minder uitgesleten is. 
In de praktijk heb ik dit nog niet meegemaakt, maar het kan. Ontluchten met de hoofdremcilinder betekent wel dat je wel altijd samen moet zijn, wel zo gezellig.

gr. Cor.

• Ruben Mook
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2024 12:39 #1045883 door Ruben Mook
Beantwoord door Ruben Mook in topic Methode remmen ontluchten en hoofdremcilinder revisie
Ha Cor,

Zie net dat de website mijn berichtje niet heeft gepost. Bij deze nog een keer. Dank voor je uitleg! Dat klinkt inderdaad wel logisch. Ben voor een nieuwe hoofdremcilinder gegaan. Toch wel gehecht aan mijn voortanden (en mijn auto ;-))

• Rob Funcke
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
21-07-2024 09:29 #1045891 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Methode remmen ontluchten en hoofdremcilinder revisie
Als je het remsysteem alleen wilt ontluchten kun je op een reserve vuldop een slangpilaar monteren. (Zie bijgaande foto)
Ik zet dan 1 Atm druk op het remsysteem door middel van een luchtcompressor.
Wel oppassen tijdens het ontluchten dan het oliepijl niet te laag wordt dus op tijd bijvullen.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD