Remdruksensor Amazon 69

Lees meer
20-11-2023 00:45 #1043031 door Remco Mak
Remdruksensor Amazon 69 is gemaakt door Remco Mak
Hoi ik heb een Amazon b20 uit 69na dat ik een nieuw lampbolletje en het waarschuwingslampje terug heb geplaatst (die de vorige eigenaar achter het dashboard had verstopt)kwam ik er achter dat deze blijft branden. Behalve als ik het stekkertje van de sensor in het verdeelblok haal ,weet iemand waar je een remdruksensor kan bestellen ? Of zijn deze zelf temaken.  
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 08:57 #1043032 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruksensor Amazon 69
Beste Remco,
in de remdrukverdeler op je foto is zoals te zien is een schakelaar geschroefd, deze moet er steeds uit geschroefd worden als men een remdrukverschil had (dan gaat het lampje aan) en ook voordat er een remdrukverschil kan ontstaan zoals bij het onluchten/remvloeistofvervangen. De schakelaar kan zich niet automatisch "resetten" nadat een remdrukverschil opgelost is, pas als men deze schakelaar eruit geschroefd heeft kan dat. In de remdrukverdeler zitten namelijk twee kleine zuigertjes (met o-ringen die naar de schakelaar toe afdichten, dus als alles heel is lekt er geen remvloeistof uit de opening van de schakelaar) met veertjes erachter. Als de zuigertjes niet vast gecorrodeerd zitten schuiven deze zonder remdruk erop naar het midden. De zuigertjes hebben op de plek die door het schakelaargat te zien is (pas te zien nadat men de schakelaar eruit geschroefd heeft) een opstaande rand waarop het kunststoffen pennetje van de schakelaar op rust als de remdrulkverdeling goed is (dan is het lampje uit). Als er remdrukverschil is schuiven deze zuigertjes in de richting van de lagere druk en valt het kunststoffen pennetje van de schakelaar in een richel en maakt contact naar het lampje. Dat kunststoffen pennetje kan echter niet weer "vanzelf" omhoog op de richel, daarvoor moet de schakelaar eruit. Als je geluk hebt ist het uiteinde van het kunststoffen pennetje niet afgesneden doordat de remdruk het zuigetje zo ver verschoven heeft dat de richel als schaar gediend heeft (is echter vaak het geval indien men zonder de schakelaar eruit te draaien weer druk op het hele systeem zet) en is deze nog bruikbaar, anders heb je een nieuwe schakelaar nodig want met een te kort pennentje zal de schakelaar ook contact blijven maken als alles verder in orde is.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 09:11 #1043033 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Remdruksensor Amazon 69
Het is onderdeelnummer 679938. 
Als je in Google zoekt op Volvo 679938 dan zie je veel resultaten. 
Je kunt onderdeelnummers vinden in de onderdeel boeken. Klik op de blauwe tegel op de voorpagina van deze site. De Volvo Academy. Hier kun je heel veel technische info vinden. 

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 09:56 #1043034 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Remdruksensor Amazon 69
Hoi Rudi dank voor je antwoord , ik wilde en moet zoizo het hele remsysteem verversen want de remolie ziet er niet echt schoon uit ik schrok er zelf van hoe vervuild en donker de remolie was . Neemt niet weg dat de amazon gek genoeg perfect remt . Maar is het dus zo dat ik de remdrukschakelaar er uit kan draaien en dan alles zo kan vullen/doorspoelen en ontluchten ? Loopt er dan geen remvloeistof uit als ik het remdrukschakelaar er uit draait?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 09:59 #1043035 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Remdruksensor Amazon 69
Hallo  Rob het onderdeel nummer was mij al bekend , bedankt als nog . Echter kon ik het hier in de schop niet vinden 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 10:16 - 20-11-2023 10:17 #1043036 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Remdruksensor Amazon 69
Hallo Remco,
het is niet zo dat je die schakelaar er dan uit MAG halen, je MOET hem dan eruit halen (zie ook werkplaatshandboek) anders kun je hoogstwaarschijnlijk daarna weer een nieuwe schakelaar kopen omdat het kunststoffen pennetje daarna kapot is.
Als alles in orde is komt er geen remvloeistof uit, anders moet het verdeelblok uit elkaar en alles schoon gemaakt worden, dat moet ook als je de schakelaar eruit haalt en de zuigertjes niet naar het midden schuiven/geschoven zijn (kunnen vast zitten). Bij die wat ik uit elkaar had was er nooit ingevreten en waren de o-ringen nog heel, dus schoon maken en weer in elkaar zetten was genoeg.
Ik zou de huidige schakelaar er eens uit halen en kijken of het pennetje nog goed is, en het lampje dus brandt omdat het nog hele pennetje in de beschreven richel ligt omdat de zuigers niet naar het midden konden komen, dan hoef je geen nieuwe schakelaar te kopen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-11-2023 16:41 #1043045 door Remco Mak
Beantwoord door Remco Mak in topic Remdruksensor Amazon 69
Oke dank je ik weet voorlopig genoeg en nu hopen dat de drukschakelaar niet kapot is 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.