Scheeftrekken bij remmen
- Jean-Paul Moonen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2010 08:07 #49154
door Jean-Paul Moonen
Scheeftrekken bij remmen is gemaakt door Jean-Paul Moonen
<p>Hallo allemaal,</p><p>Ik heb een Ama uit 67 met rembekrachtiger, en als ik rem dan trekt hij gigantisch naar links. Rem ik nog een of meerdere malen remmen dan trekt hij zich weer recht.</p><p>Bij lagere snelheden is dit nog te doen, maar hoe harder je gaat is het net rodeo rijden.</p><p>Blijft de rechter remklauw hangen of moet ik eens de assen uitlijnen?</p><p>groeten JP</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-03-2010 09:41 #94974
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Scheeftrekken bij remmen
Wanneer de auto bij gewoon rechtuitrijden op een vlakke weg niet naar links loopt,zal het niet aan de uitlijning liggen .Ik denk dat hij links goed remt,maar dat er rechts een zuiger van de remklauw blijft hangen.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-03-2010 11:30 #94973
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Scheeftrekken bij remmen
Kan ook van gare ophangingsrubbers komen, vooral die in de bovenste draagarm. Normaal rijdt de auto rechtuit, zet je wat tegendruk op het wiel verandert de sporing en trekt-ie naar links.
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
17-03-2010 11:49 #94972
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Scheeftrekken bij remmen
Maar ik zou ook beginnen met de rechterremklauw. Wat wel eens helpt is het binnen- en buitenste remblokje verwisselen, dan komen de zuigers meest op een andere diepte terecht. Remvl.st. verversen is altijd een goed idee.
17-03-2010 12:38 #94971
door Dennis Boxem
Beantwoord door Dennis Boxem in topic Scheeftrekken bij remmen
Hallo Mannen, al een tijdje lid van de club, maar nog niet echt actief geweest op het forum. Bij deze daar dan maar eens verandering in brengen. De remklauw is inderdaad de eerste verdachte, de ophangrubbers een goede tweede. Controleer echter voor de zekerheid je hele voorwielophanging even, met de wielen van de grond. Mijn Ama combi vertoonde ongeveer zes maanden geleden exact dezelfde symptomen. Remmen gecontroleerd, niets aan de hand. Voorophanging bekeken, ook niet echt iets aan te zien, tot we met de wielen van de grond even aan het wiel begonnen te wrikken. Toen bleken de bevestigingsbouten van de bovenste draagarm helemaal los te zitten. Die worden weliswaar door een borgplaatje op zijn plek gehouden, maar als dit plaatje niet helemaal goed zit rammelt het geheel vlotjes los. Als de auto stil staat met beide wielen op de grond is het bijna niet te zien, maar met de wielen omhoog kun je het wiel flink heen en weer bewegen. Mocht het inderdaad de ophanging zijn, dan moet je wel de auto opnieuw uitlijnen.
17-03-2010 12:50 #94970
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Scheeftrekken bij remmen
Doordat het minder wordt na een of meerdere malen remmen, zou ik in eerste instantie ook naar de remmen kijken.
Naast (zoals genoemd) de remklauw kun je ook nog even de remslangen bekijken.
Als die al wat ouder zijn kan het sowieso geen kwaad om die te vervangen.
Als ze oud worden gaan ze naar binnen toe opzwellen. Hierdoor kan de remvloeistof er minder makkelijk doorheen. Met name terug, maar misschien ook heen (waardoor je pas na extra pompen (een aantal keer remmen) goede remdruk hebt.
Ook zou het nog lucht in je systeem kunnen zijn aan een kant.
Naast (zoals genoemd) de remklauw kun je ook nog even de remslangen bekijken.
Als die al wat ouder zijn kan het sowieso geen kwaad om die te vervangen.
Als ze oud worden gaan ze naar binnen toe opzwellen. Hierdoor kan de remvloeistof er minder makkelijk doorheen. Met name terug, maar misschien ook heen (waardoor je pas na extra pompen (een aantal keer remmen) goede remdruk hebt.
Ook zou het nog lucht in je systeem kunnen zijn aan een kant.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Jean-Paul Moonen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
17-03-2010 23:07 #94969
door Jean-Paul Moonen
Beantwoord door Jean-Paul Moonen in topic Scheeftrekken bij remmen
<p>Om te beginnen heb ik een bandenbreedte van 205.</p><p> De ophangingbouten van de vooras heb ik al een keer vast gedraaid deze waren los getrild en inderdaad die borgplaatjes helpen geen f***. Rubbers gehele voorterrein vervangen allemaal polyurethaan van die mooie blauwe.</p><p>Gehele remsysteem ontlucht en nieuwe remolie.</p><p> Ik heb zelf ooit de ophanging van het linker voorwiel vast gedraaid deze 4 bouten zaten los.</p><p>Na dit alles ooit een keer gedaan te hebben trekt hij nog als een bezetene bij het remmen.</p><p>Als ik rijdt dan kan ik onder het rijden het stuur licht op en neer bewegen zonder reactie. Dit is duidelijk speling op de stuurstangen. </p><p>Ik denk dat het een combinatie is van speling van de stuurstangkogels door de brede velgmaat en een trage eventuele lekkende rechterrem. Dit is wel een enkel systeem. De rechterremklauw heb ook nog eens alle rubbers vernieuwd een jaar geleden. </p><p>Er is volgens mij een of ander vet voor remcilinders die het afdicht eventuele lekkages.</p><p> </p><p> </p>
- Mark Murre (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
18-03-2010 00:25 #94968
door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic Scheeftrekken bij remmen
Beste J.P , zoals Lars zegt denk ik ook aan een slechte remslang omdat ik het zelf ook gehad heb, kan ook zijn dat je nog steeds wat lucht in je systeem hebt zitten. Wat betreft het stuurgedrag is denk ik afstellen van het stuurhuis en/of vervangen van de bus van het hulpstuurhuis waar teveel speling op zit.
- Jean-Paul Moonen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2010 00:18 #94967
door Jean-Paul Moonen
Beantwoord door Jean-Paul Moonen in topic Scheeftrekken bij remmen
<p>Deze remslangen zijn idd niet meer de nieuwste. Daar zou ik eens mee aan de slag moeten.</p><p>Heb ik nog een vraagje.</p><p>Als ik stuur naar links dan is het net als of ik een paar graden vanuit het stuur gezien een vrije slag heb.</p><p>En dan heb ik ineens "tegendruk" en voel ik een lichte knak. Dit doet hij alleen bij links draaien. Zit dit in het stuurhuis?</p><p>alvast bedankt</p>
19-03-2010 09:04 #94966
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Scheeftrekken bij remmen
<p>Zoals hier al aangehaald kan het scheeftrekken verschillende oorzaken hebben of combinaties. Na het laatste wat je schrijft begin ik ongerust te worden over de hele staat van in ieder geval de voortrein. Ik zou die hele voortrein inclusief draagarmen etc een goed na (laten..) kijken voordat er iets ernsstigx gebeurt!</p><p>De kank kan het sstuurhuis zijn, het hulpstuurhuis, kapotte rubbers, fusee, en zelfs een gebrokeb draagarm.</p><p>Geren risico's nemen dus!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl