type remklauw
- Jean-Paul Moonen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-03-2010 00:22 #49149
door Jean-Paul Moonen
type remklauw is gemaakt door Jean-Paul Moonen
<p>Nu heb ik zelf een Ama uit 67" met een enkel systeem remklauw. </p><p>Er zijn ook remklauwen met dubbel systeem. </p><p>Wat is daar het voordeel van en wat heb ik allemaal nodig om dit om te zetten van enkel naar dubbel systeem?</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
19-03-2010 08:38 #94988
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic type remklauw
<p>Onder een enkel remsysteem wordt normaliter een ongescheiden systeem verstaan; alle remmen zijn in wezen met elkaar verbonden. Bij lekkage ergens in het systeem heb je geen remmen meer (behalve je handrem).</p><p> </p><p>Bij het enkel gescheiden remsysteem zijn de remmen diagonaal met elkaar verbonden. Linksvoor met rechtsachter en andersom. De scheiding zit op/in de hoofdremcilinder (2 afgaande leidingen; en dus een hydraulisch gescheiden systeem). Bij lekkage in het remsysteem (het zal eigenlijk nooit voorkomen dat 2 leidingen lek zijn) heb je altijd 1 voorwiel en 1 achterwiel waarop de remmen nog werken. De remmen zijn diagonaal gescheiden om ervoor te zorgen dat je altijd 1 rem links en 1 rechts hebt om extreem scheeftrekken te voorkomen. Hij zal in zo'n situatie altijd scheef trekken omdat je dan maar 1 voorrem hebt die werkt.</p><p>Volgens mij hebben de Amazones vanaf het begin een enkel gescheiden remsysteem.</p><p> </p><p>De basis van het dubbel gescheiden remsysteem is een enkel gescheiden remsysteem, maar hierbij hebben de remklauwen (voor) 2 cilinders die elk op een van de diagonale leidingsystemen aangesloten zit. Bij lekkage in 1 van de systemen heb je dan altijd 2 voorwielen met remkracht en 1 achterwiel. Resultaat: nagenoeg geen scheeftrekken.</p><p>In Amazones vanaf 1968 zit dit systeem, en volgens mij is het merendeel van de moderne auto's "slechts" een enkel gescheiden systeem aanwezig. Hoe vooruitstrevend was/is Volvo hiermee dus wel niet geweest.</p><p> </p><p>Als je van enkel gescheiden naar dubbelgescheiden wil gaan moet je volgens mij het volgende doen:</p><p>- Andere remklauwen voor (ik weet niet of deze dezelfde bevestigingspunten hebben als de enkele; dit zou dus nog wat meer aan aanpassingen kunnen inhouden)</p><p>- Na de hoofdremcilinder het dubbel gescheiden remverdeelblok monteren.</p><p>- Extra bevestigingspunten op de vooras maken voor de aansluiting van de remleiding/remslang (1 x links, 1 x rechts).</p><p>- Extra remleidingen van het remverdeelblok naar beide voorwielen trekken (met bijbehorende remslangen).</p><p> </p><p>Mocht ik nog wat vergeten zijn, dan mag iemand mij aanvullen.</p><p>suc6,</p><p>Robert</p>
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-03-2010 09:00 #94987
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic type remklauw
Vergeet de andere hoofdremcilinder niet: die is dubbel uitgevoerd en stuurt dus twee volledig gescheiden circuits aan. Bij de achteras mogelijk ook nog twee remdrukbegrenzers (voor ieder wiel een). Kern van het systeem is dus niet een enkele remcilinder met daarna een splitsing, anders valt alsnog het hele systeem uit bij een falende hoofdremcilinder.