schurend geluid achterrem (opgelost) maar toch nog een vraag.

Lees meer
11-04-2010 17:46 #49100 door Foppe Talman
beste forumers,

vandaag de achterrem maar eens uit elkaar gehaald, dit omdat en toch wel zeer verontruste geluiden uit de rechter achterhoek komen.

wat schertst mijn verbazing, er liggen 2 stukjes veer staal in de trommel!

ik ga er vanuit dat dit ooit 1 onderdeel geweest is maar waarvoor diende dit, ik kan in het onderdelen boek wel wat zien bij de vork van de handrem maar er staat geen nummer bij dus wat het is en waarvoor het nodig is is mij nog steeds een raadsel.

als ik moet gokken is het tegen het rammelen van de handrem vork

weet iemand het wel?

en heb ik dat onderdeel nodig? zo ja hoe kom ik aan het onderdeel nummer.


oh ja weet iemand een tip om de afstel nok vrij te krijgen? hij zit echt vast, een beetje warmte hielp niet.


alvast bedankt

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2010 20:24 #95225 door Ronald Menges
Beantwoord door Ronald Menges in topic schurend geluid achterrem (opgelost) maar toch nog een vraag.
<p>Dag Foppe,</p><p>Het ijzertje dat in tweeen gebroken is, is inderdaad geklemd tussen veer en remcylinder. In mijn vorige Amazon heeft er nooit een gezeten en ik heb er nooit wat van gemerkt. Het zal wel tegen het rammelen zijn. De afstelnok is vaak een ramp. Hij zit vaak als je weer eens gaat stellen vast. Bovendien is het vierkantje lullig klein, meestal sleuteltje 7, soms 9. het vierkantje van een minidopsetje past erop en dan in het dopje een inbusleutel steken, gaat het beste. Als je de boel toch open hebt, kan je het als volgt doen: haal de stelnok eruit door de twee boutjes aan de achterkant los te draaien. Dan het vierkantje in een goeie bankschroef zettten en met een waterpomptang de stelnok voorzichtig heen en weer draaien met veel w40 Daarna de tonnetjes opschuren en in het kopervet zetten Let erop dat de schuine kant van de tonnetjes goed aansluiten op het stelmechaniek. </p><p>Groet, Ronald</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-04-2010 21:47 #95224 door jo jo (GAST)
<p>Dat lullige kleine vierkantje laat zich ook met een ontluchtingssleuteltje van de cv bedienen ;-) </p><p>Je hebt er speciale 1/4 sleutels voor, maar op de hierboven beschreven manier gaat het ook.</p>

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-04-2010 23:45 #95223 door Niek de Boer
De afstelnok is zeker vaak een ramp bij slecht onderhouden autos,maar als je bij elke grote beurt om de 10000km,doch tenminste 1 keer per jaar- zoals het hoort -de achterremmen demonteert,controleert ,schoonmaakt en afstelt en ook de tonnetjes uitneemt en het stelmechanisme in een uitdraait en smeert , gaat de boel niet vastzitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.