Upgrade remmen pv544 (1965)

Lees meer
01-05-2022 20:40 #198796 door Bernard Fortuyn
Upgrade remmen pv544 (1965) is gemaakt door Bernard Fortuyn
Goedendag,
Mijn schitterende 544 uit 1965 gebruik ik voor puzzelritten en rally’s voor klassiekers etc.  Ik kocht hem na forse revise (carrosserie, nieuwe B20A, gasinstallatie, gereviseerd remsysteem etc) en voldoet prima aan mijn wensen. 
De trommelremmen remmen op zich goed en rechtuit, leidingen etc is allemaal vernieuwd maar het remvermogen is zeker niet ‘hedendaags’.
Er gaan verhalen over allerlei upgrade’s. Met name het systeem met  schijfremmen voor, een rembekrachtiger en remkrachtverdeler (voor/achter) (van Amazon) lijkt me een logische optie.
Wie kan mij adviseren welke mogelijkheden voor upgrade van het 544 remsysteem er zoal zijn en wat een en ander ruwweg kost en als belangrijkste of dit inderdaad een significante verbetering van remvermogen oplevert en de moeite waard is.
Alvast veel dank voor een helder advies.
vriendelijke groet,
bernard fortuyn
 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 01:53 #198799 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Enkel een rembekrachtiger is al een flinke upgrade.
Een upgrade van trommel naar schijven? In de formule 1 rijden ze ook met trommelremmen dus ik zie niet wat er fout aan is.
Een rembekrachtiger ik zou mij laten adviseren door iemand die al een keer een rembekrachiger op een trommel systeem heeft gezet.
Want er zijn rembekrachtigers die kunnen alleen op trommels (een trommel systeem heeft meestal geen remdrukbegrenzer/regelaar) en er zijn er die een remdrulregelaar aankunnen.
De club verkoopt orgineel en powertune ik weet niet of dat die een systeem met remdrukregelaar aan kunnen lijkt mij wel want op veel Volvo's zit een remdrukregelaar.

succes

Johan Geers
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 06:40 - 02-05-2022 06:44 #198801 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Goedemorgen,
Ik heb nu een 544 met 4 trommelremmen zonder rembekrachtiger. Deze auto's gaan behoorlijk hard, maar vanaf 100 km/uur wordt het sowieso zeer goed concentreren wegens het onvoorspelbare remgedrag.
Voorheen had ik een Amazon met vooraan schijven zonder rembekrachtiger. Schijfremmen vooraan zijn inderdaad een redelijk betaalbare verbetering. Op deze Amazon heb ik daarna ook een rembekrachtiger laten zetten. Een rembekrachtiger wil ik persoonlijk niet meer om de volgende reden: Je hebt minder eigen gevoel bij een noodstop om pompend te remmen, dus de wielen blokkeren veel sneller met rembekrachtiger. Tweemaal hierdoor een bijna ongeval gehad met de Amazon door een snijdende lease ridder.
544's zijn uit een tijd dat er zeer weinig autobanen waren, PV's met 1800cc halen ook vlot 150, maar je rijdt enkel harder dan 100 km/uur met een 544 als je een beetje levensmoe bent, de hele constructie gaat dan instabiel aanvoelen. Ik zou naast eventueel schijven voor de veiligheid eerder een gescheiden remsysteem inbouwen i.p.v. een rembekrachtiger,
Iedere upgrade neigt ook tot sneller rijden en meer risico's
Maar ieder zijn voorkeur.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 08:58 - 02-05-2022 09:02 #198802 door Jan Venema
Beantwoord door Jan Venema in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Goedemorgen Bernard,

Leuk dat je de auto met puzzelritten en rally's wil gebruiken, het blijft techniek van 60 jaar geleden. De techniek aanpassen aan bijvoorbeeld de techniek van een Volvo V40 van het jaar 2000 zal niet mogelijk zijn. Je zult meer defensief moeten gaan rijden. Zorg dat er voldoende afstand tot je voorganger is om te remmen. Eerst even voor remmen (licht intrappen van rempedaal) en dan pas meer en meer pompend. Kruissnelheid van een Katterug is ongeveer 100 km/u. Natuurlijk kan het soms harder, maar dat is niet echt noodzakelijk. Voor 12 jaar hobbymatig met een Katterug gereden; 5 maal naar Zweden, jaarlijks in de 12 jaar naar Frankfurt e.o. Gewoon met het verkeer mee en je aanpassen aan het overige verkeer. Soms is dat dan even achter een vrachtwagen blijven totdat je wel kan inhalen. Meeste mensen anticiperen niet op veranderende weersomstandigheden. Met regen zul je het wat rustiger aan moeten doen dan onder droge omstandigheden.
Tot zover,
Met groet&
Jan Venema
lidnr. 3046

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 09:23 #198803 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Dag Johan Geers, P.Hanot en Jan Venema,

hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Jullie belichten vooral ook de andere kant van de medaille en daar ben ik het best mee eens. De auto is zoals ie is en daar moet je het meedoen. Defensief rijden. Zo zit ik er ook in. Bovendien in de puzzelritten en oldtimer rally’s is snelheid van weinig belang (uitzondering is misschien de Tulpenrally maar dat ben ik niet van plan). Wel kom je af en toe in heuvels en bergen of in onverwachte situaties en daar zou toch een beter remsysteem wel geruststellend en fijn zijn. De verkeersintensiteit is tenslotte wel veel hoger dan in de jaren 60.

Ik hoop dat er nog wat reacties komen van mensen die zo’n upgrade gedaan hebben, hun ervaring daarmee willen delen, wat specifieke tips kunnen geven etc. Ben ook juist vanuit technisch oogpunt zeer geïnteresseerd.
Dan ga ik er nog eens rustig over denken en een plan maken. Geen upgrade is natuurlijk ook een optie….

dank en groet,
Bernard Fortuyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 16:00 #198808 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Je merkt het al, niet alle neuzen staan dezelfde kant op als het over dit onderwerp gaat. Zelf heb ik zowel een PV444 als een PV544 gehad, maar geen van beide lang. Voornamelijk omdat de mate van zijwindgevoeligheid mij niet aanstond, wat een onoplosbaar probleem leek, ondanks het experimenteren met bredere velgen en banden en een dikkere stabilisatorstang aan de voortrein. Bij een Amazon, die ik wel al lang heb, bleek dit probleem ook aanwezig maar in net iets mindere mate. Bovendien kon ik door verlagingsveren aan de voorzijde te monteren de zijwindgevoeligheid terugbrengen tot acceptabele proporties, dus wellicht had ik dat ook bij de Katteruggen moeten doen.De PV444 had ik o.a. voorzien van een B20F, Bilstein schokdempers rondom, Lockheed rembekrachtiger en schijfremmen van een Amazon aan de voorzijde. Zonder meer een verbetering van het remgedrag en absoluut een aanrader als je het mij vraagt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 17:41 #198811 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Heb zelf ook.a. een PV544 sport. Heb deze jaren geleden omgebouwd naar schijfremmen voor van een Amazon. De PowerTune rembekrachtiger werkt alleen op de voorwielen. Achter zitten nog gewoon trommels, maar een trommelrem is zelfbekrachtigend door de oplopende remschoen.
v.w.b. zijwindgevoeligheid en rechtuit stabiliteit. Is een kwestie van uitlijnen volgens de moderne specificaties. Dus niet d'e fabrieksspecificatie aanhouden!.
Ik rijdt regelmatig tussen 120 - 140km/uur. Geen centje pijn, zelfs niet met een pink aan het stuur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 19:17 - 02-05-2022 19:20 #198814 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Ik ben heel tevreden over de Amazon schijfremmen voor op mijn Duett, in combinatie met rembekrachtiger op de voorstemmen, zoals Han ook beschrijft. Duett is vanzelfsprekend ook windgevoelig, maar niet extreem, zie opmerkingen Han over uitlijnen. Belading (het is een besteluitvoering) helpt daarbij ook.

Ik ben ook blij met de Koni dempers rondom, niet zo stug al bilstein, maar goede demping. De Duett is al stug genoeg qua vering. Snelheden boven 120 zijn geen  probleem, afgezien van de oplopende toerentallen die eigen zijn aan de korte eindoverbrenging van een Duett.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 21:17 #198816 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Upgrade remmen pv544 (1965)

Heb zelf ook.a. een PV544 sport. Heb deze jaren geleden omgebouwd naar schijfremmen voor van een Amazon. De PowerTune rembekrachtiger werkt alleen op de voorwielen. Achter zitten nog gewoon trommels, maar een trommelrem is zelfbekrachtigend door de oplopende remschoen.
v.w.b. zijwindgevoeligheid en rechtuit stabiliteit. Is een kwestie van uitlijnen volgens de moderne specificaties. Dus niet d'e fabrieksspecificatie aanhouden!.
Ik rijdt regelmatig tussen 120 - 140km/uur. Geen centje pijn, zelfs niet met een pink aan het stuur.
 
Dag Han, ik ben wel benieuwd naar wat meer info over jouw opmerking over het uitlijnen van de PV volgens 'moderne' specificaties ipv volgens de voorgeschreven specificaties van de fabriek.. De mijne is binnenkort klaar en moet uitgelijnd worden. Waar laat je zoiets doen? Ik neem toch niet aan bij een modern bandenbedrijf?
Groet, Rik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2022 21:37 #198817 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic Upgrade remmen pv544 (1965)
Dag Gert, Han, Rudolf en Rik,
hartelijk dank voor jullie reacties. Een boeiend onderwerp waar binnen de club best veel ervaring mee lijkt te zijn.
Er ontstaat een wisselend beeld van 'niet doen, onzin, gewoon defensief rijden' tot aanzienlijke verbetering.  Defensief rijden spreekt mij zeer aan maar het hedendaagse verkeer is wel anders dan in de 60-tiger jaren. Hoe defensief je ook rijdt, er doen zich situaties voor waarbij moderner/beter remvermogen belangrijk kan zijn.
De vorm waarbij de bekrachtiging alleen werkt op de schijfremmen voor is nieuw voor mij maar begrijp ik wel. Schijfremmen vragen hogere druk dan trommelremmen. Bij de Amazon werd dat opgelost door een remkrachtverdeelventiel te plaatsen tussen voor/achter. Dus hogere druk maar weer gereduceerd naar de trommels achter.  Het voordeel van alleen de schijfremmen voor bekrachtigen is dus dat je geen remkrachtverdeelventiel hoeft te plaatsen cq te dimensioneren.
Een en ander vraag nog wel enig studiewerk, ben zeer geïnteresseerd in verdere ervaringen van mede-leden.
groet, Bernard

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.