remolie verdwijnt ?

Lees meer
18-01-2022 21:45 #197400 door Peter de Bruijn
remolie verdwijnt ? is gemaakt door Peter de Bruijn
Hallo,

Bij controle kwam ik erachter dat het niveau van de remolie heel laag was.
Remolie weer gevuld, maar paar dagen later, was het niveau weer erg laag, er was dus remolie weggelopen, maar waarheen?
Er was geen lekkage bij de hoofdcilinder en onder de wagen ook niets te zien, ook bij de wielen niet. Vandaag het reservoir weer gevuld en
karton onder de auto en papier onder de hoofdcilinder gelegd om te kijken of ik morgen toch iets te zien zal krijgen van een lekkage.
Mijn vraag is, kan een rembekrachtiger hier de oorzaak van zijn, de olie moet toch ergens blijven ?
De auto staat stil en is niet meegereden.

vr.gr. Peter   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-01-2022 21:54 #197401 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Peter,
als je een enkel remsysteem hebt zal je vermoeden kloppen dat de remvloeistof in de rembekrachtiger loopt. De afdichtingsrubbers in het hydraulische deel van de rembekrachtiger kunnen dusdanig lek raken dat dit gebeurd.
Je mag blij zijn dat je dit bij stilstand gebeurd/opvalt, rijdend zou je dan helemaal geen remdruk meer hebben, ik heb met mijn P1800 eens alleen maar met veel geluk geen ongeluk gehad toen ik een dergelijk lek bij het rijden had.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2022 11:15 #197404 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Rudi,

Bedankt voor de snelle reactie.
Vandaag gekeken en geen druppel kunnen vinden op het karton onder de auto en het papier onder de remcilinder.
Dat het de rembekrachtiger is, wat ik vermoede en jij bevestigde met jou bizarre verhaal, is dus zo goed als zeker.
Net een nieuwe besteld, het vervangen is niet zo moeilijk, gaat lukken !

gr. Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2022 12:10 - 19-01-2022 12:11 #197405 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Peter,
ik heb dat lek pas gevonden na een tip. Men kan dat trouwens makkelijk zonder te sleutelen of te rijden testen: motor starten en op de rem trappen: remvloeistof in de rembekrachtiger wordt dan de motor in gezogen en verbrandt dan mee wat een witte rookpluim uit de uitlaat opleverd (bij mij ging die tot over ons huis heen, men zal bijna in Rome gedacht hebben dat er een nieuwe paus gekozen was). Als je de rembekrachtiger uit de auto haalt zul je hem klotsen voelen door de remvloeistof erin.
Bij mij was het gelukkig op een redelijk vlakke weg in een akkergebied dus geen ander verkeer en/of gebouwen, de remdruk was helemaal verdwenen, dus pedaal tegen de vloerplaat, ik kon gelukkig nog (na duidelijk meer meters dan normaal) met de handrem tot stilstand komen. De rubbertjes in de rembekrachtiger bleken deels zwarte snotjes geworden te zijn.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-01-2022 21:24 - 19-01-2022 21:25 #197409 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Rudi,
Er valt nog een kwartje na het lezen van jouw verhaal over de witte rook.
Laatst de pakking vervangen van het in en uitlaat spruitstuk, dit lekte een heel klein beetje.
Hoe heb ik dat kunnen zien?, er kwam een heel klein WIT achtig pluimpje tussen de cilinderkop en in/uitlaat spruitstuk vandaan.
Het lekje had ik naar alle waarschijnlijkheid niet kunnen zien als het kleurloos was geweest, zo klein was het.
Dus nog een bevestiging dat de rembekrachtiger zeer aannemelijk kapot zal zijn.
gr. Peter   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-03-2022 22:25 #198017 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic remolie verdwijnt ?
Hallo,

Na het plaatsen van een nieuwe rembekrachtiger, bleef de olie weglopen.
Na heel goed zoeken bleek het toch de hoofdremcilinder te zijn, de olie liep onder de isolatieplaat precies waar je het haast niet kon zien/voelen.
Dus het probleem is opgelost met een nieuwe hoofdremcilinder en heb ik dus een rembekrachtiger liggen die gewoon goed is met alle materialen erbij die je bij een nieuwe koopt.
Als er liefhebbers zijn?

gr .Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2022 09:28 #198018 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Peter,
mooi dat het opgelost is. Maar de rembekrachtiger moet toch echt wel lek geweest zijn als de door mij beschreven rem/rooktest positief was, of heb je deze niet gedaan? Uit de hoofdremcilinder naar de voetenruimte lekkende remvloeistof kan niet in de motor gezogen worden en daar mee verbranden met de witte rook uit de uitlaat tot gevolg.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2022 18:53 #198021 door Peter de Bruijn
Beantwoord door Peter de Bruijn in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Rudi,

De rem/rook test heb ik niet gedaan, er is toen door mij (toen) nergens lekkage ontdekt dus heb ik de conclusie getrokken dat de bekrachtiger lek was, kon niet anders.
Toen na het plaatsen van een nieuwe rembekrachtiger de remolie nog bleef zakken, ben ik weer op zoek gegaan naar een lekkage de olie moet toch ergens blijven.
Wat was het geval, heel mijn auto is door de vorige eigenaars, studenten van de TH Eindhoven, volledig beplakt met isolatie van 1,5 cm dik overal perfect omheen.
Toen heb ik bij het rempedaal een heel stuk weggesneden en daar kwam de aap uit de mouw, er druppelde precies op een plek wat olie direct onder de isolatieplaat.
Toen heb ik alle isolatie aan de bestuurders klant weggesneden en daar kwam de weggelekte olie te voorschijn, wat een troep. Dit is inmiddels weer helemaal schoongemaakt en hersteld. Ik heb dus niet goed genoeg gekeken bij de hoofdremcilinder ik beschouw het maar als leergeld, het sleutelen was wel weer erg leuk.   
Dus toen alsnog een hoofdremcilinder besteld erop gezet en klaar !
Dus de "oude" rembekrachtiger is zeker 100 % .

gr. Peter   

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-03-2022 21:42 #198025 door Emo van Halsema
Beantwoord door Emo van Halsema in topic remolie verdwijnt ?
De bekrachtger kan zowiezo niet lekken, want dan zou er remvloeistof vanuit de hoofdremcilinder  moeten lekken richting bekrachtiger.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2022 00:06 #198026 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic remolie verdwijnt ?
Hallo Emo,
je hebt gelijk bij een gescheiden remsysteem, maar Peter heeft een 1965er Amazon, dus als er niet omgebouwd werd een enkel remsysteem en daarbij gaat de remvloeistof na de hoofdremcilinder door het hydraulisch deel van de rembekrachtiger dat lek kan raken richting de luchtpot van de rembekrachtiger.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.