hoofdremcilinder Amazon 1966

Lees meer
15-08-2021 09:22 #195303 door Gert Vegter
hoofdremcilinder Amazon 1966 is gemaakt door Gert Vegter
Het probleem is op dit forum al eens vaker gemeld, alleen een verklaring heb ik niet kunnen vinden. In de dop van de hoofdremcilinder van mijn Amazon (bj. 1966, enkel remsysteem) bevindt zich een klein ontluchtingsgaatje waaruit sinds kort tijdens het remmen af en toe wat remvloeistof ontsnapt. Van verminderde pedaaldruk is vooralsnog niets te merken, maar omdat die hoofdremcilinder toch al oud is, zal ik hem in ieder geval vervangen door een nieuwe. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost, maar wat kan de oorzaak zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2021 14:34 - 25-08-2021 14:34 #195412 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic hoofdremcilinder Amazon 1966
Inmiddels is de oorzaak bekend. In de dop van de hoofdremcilinder hoort een metalen plaatje te zitten dat blijkbaar spontaan naar beneden kan vallen. Zie ook de bijgaande foto.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2021 17:11 - 25-08-2021 17:13 #195413 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic hoofdremcilinder Amazon 1966
Je zou ook een doorschijnend reservoir op de hoofdremcilinder kunnen plaatsen (zoals op latere jaargangen standaard, want toen verplicht). Dan kun je het niveau controleren zonder de dop los te draaien en heb je wat meer lucht boven de vloeistof, zodat alles binnen blijft. Wel een koperen pakkingring plaatsen om lekkage op de rand van de hoofdremcilinder te voorkomen.


www.volvokv.nl/producten/product/5880-re...r/category_pathway-2
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-08-2021 18:00 - 26-08-2021 10:16 #195414 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic hoofdremcilinder Amazon 1966
Het losdraaien van die dop vind ik niet bepaald onoverkomelijk. De optie van een doorzichtig reservoir er bovenop plaatsen is natuurlijk wel bekend. Heb ik ooit ook wel eens gemonteerd inclusief koperen ring. Echter al snel weer verwijderd, omdat ik er niet in kon slagen om –ondanks die ring- de afdichting lekvrij te krijgen. Maar met inmiddels 13 jaar Amazon-gebruik heb ik verder nooit een probleem gehad met de originele hoofdremcilinder, afgezien van het in dit topic beschreven voorval dat volgens mij dan ook zelden voorkomt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-08-2021 01:05 #195416 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic hoofdremcilinder Amazon 1966
ik dacht dat een doorzichtig remreservoir verplicht was ongeacht bouwjaar.
Ik heb er bij mij ook een doorzichtig opzitten ik zou niet anders willen.
Ik wouw dat ze er voor een koppelingscilinder ook waren.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.