- Berichten: 22
Deze remklauwen nog te reviseren?
- David Vermaas
- Offline
- Junior Lid
Nadat mijn een Amazon Combi (1969) al een tijdje uit elkaar ligt voor een totaalrestauratie, ben ik weer eens begonnen met opbouwen. Ik kwam de remklauwen tegen - 2 klauwen met een dubbelsysteem - en de ambitie om die weer te reviseren. Ik kwam ook nog 2 remklauwen met een enkelsysteem van mijn andere Amazon uit 1965 tegen, dus ik neem ik ook graag meteen mee.
Ik heb nog nooit eerder remklauwen gereviseerd, dus een beetje advies of dit nog te doen is, is welkom. Ik weet dat er kant-en-klare gereviseerde remklauwen te krijgen zijn, maar als ik het zelf kan doen, vind ik dat leuker. Ik heb de zuigers eruit gepopt en de boel eens bekeken.
De grote zuigers uit de enkelsysteem-klauwen zien er wel behoorlijk aangetast uit. Zie hier:
Is dat inderdaad te veel corrosie? Jammer genoeg zijn deze zuigers juist het duurst..
En een van de enkelsysteem klauwen zelf:
En dit is een van de zuiger van het dubbelsysteem, die er een stuk mooier uit zien:
Er zitten wel wat krasjes op, maar geen echte roest (althans, aan de buitenkant van de zuiger). Dat lijkt wel bruikbaar, toch?
Laatste vraag: het duurt nog wel minimaal een jaar voordat de combi weer rijdend is. Hoe kan de remklauwen het beste opslaan als ze gereviseerd zijn? Met remolie erin? Of droog? Dank!
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Afwezig
- Platinum-lid
- Berichten: 1876
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 309
Als je levensmoe bent is het een mooi plan, maar bedenk daarbij dat je het leven van anderen ook in gevaar kunt brengen. Wees niet in de veronderstelling dat restaureren en rijden met een oldtimer een goedkoop alternatief vervoersmiddel is.
Denk erover na succes
Fred Kok
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 73
Die van de dubbelzuiger lijken er redelijk uit te zien. (beoordeling op een foto is lastig)
De olie drukt de zuiger naar buiten en een rubber tussen de zuiger en de wand van de remklauw houdt de olie binnen. Als deze beschadigd is dan schuift het rubber hier langs en gaat binnen no-time kapot en olie lekken. Dat kan nogal nare gevolgen hebben.
Je moet dus goed voelen en kijken of alles 100% glad is.
Bij enige twijfel zou ik ze ook vervangen.
Montage met "ate-remmenvet" en bewaren gevuld met olie. (zo kan de binnenkant niet gaan roesten)
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
- Offline
- Platinum-lid
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
- Berichten: 681
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- David Vermaas
- Offline
- Junior Lid
- Berichten: 22
@Niek en Fred: don't worry, guys. Het is niet mijn eerste Amazon, en hopelijk ook niet de laatste, en een illusie om goedkoop te rijden heb ik niet. De combi is nu al duurder dan al mijn 'moderne' auto's zijn geweest, en ik verwacht dat ik nog niet op de helft van de kosten aan de combi zit. Maar misschien dat de tekst tussen de foto's (dat de zuigers van het enkelsysteem) wegvalt in sommige browsers, en dat daar de ongerustheid vandaan komt?
BTW, qua kosten is een nieuwe remklauw die Boele wel eens heeft aangeraden (deze: www.onderdelenstore24.nl/volvo/p-122-s-a.../6378/10907-remklauw) altijd goedkoper. Maar heel eerlijk gezegd zou ik me daar niet heel zeker bij voelen; hoe kan dat zo goedkoop en toch goed zijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Afwezig
- Platinum-lid
Je kunt de originele zuigers nog nieuw krijgen en ik monteer geen klauwen meer van de diverse 'Volvo Specialisten' waar de onderdeel nummers zijn weg gefreesd omdat ik zeker weet dat het inferieure kwaliteit is
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Martin van Limbeek (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 46
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
In tegenstelling wat Ed zegt, heb ik repro girling klauwen van de VKO op mijn amazon cabrio gemonteerd en al meer dan 15000 probleemloze kilometers gereden!
gr. Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.