- Berichten: 22
Deze remklauwen nog te reviseren?
- David Vermaas
- Junior lid
-
Minder
Meer
23-05-2020 21:51 #188550
door David Vermaas
Deze remklauwen nog te reviseren? is gemaakt door David Vermaas
Beste Volvo-liefhebbers,
Nadat mijn een Amazon Combi (1969) al een tijdje uit elkaar ligt voor een totaalrestauratie, ben ik weer eens begonnen met opbouwen. Ik kwam de remklauwen tegen - 2 klauwen met een dubbelsysteem - en de ambitie om die weer te reviseren. Ik kwam ook nog 2 remklauwen met een enkelsysteem van mijn andere Amazon uit 1965 tegen, dus ik neem ik ook graag meteen mee.
Ik heb nog nooit eerder remklauwen gereviseerd, dus een beetje advies of dit nog te doen is, is welkom. Ik weet dat er kant-en-klare gereviseerde remklauwen te krijgen zijn, maar als ik het zelf kan doen, vind ik dat leuker. Ik heb de zuigers eruit gepopt en de boel eens bekeken.
De grote zuigers uit de enkelsysteem-klauwen zien er wel behoorlijk aangetast uit. Zie hier:
Is dat inderdaad te veel corrosie? Jammer genoeg zijn deze zuigers juist het duurst..
En een van de enkelsysteem klauwen zelf:
En dit is een van de zuiger van het dubbelsysteem, die er een stuk mooier uit zien:
Er zitten wel wat krasjes op, maar geen echte roest (althans, aan de buitenkant van de zuiger). Dat lijkt wel bruikbaar, toch?
Laatste vraag: het duurt nog wel minimaal een jaar voordat de combi weer rijdend is. Hoe kan de remklauwen het beste opslaan als ze gereviseerd zijn? Met remolie erin? Of droog? Dank!
Nadat mijn een Amazon Combi (1969) al een tijdje uit elkaar ligt voor een totaalrestauratie, ben ik weer eens begonnen met opbouwen. Ik kwam de remklauwen tegen - 2 klauwen met een dubbelsysteem - en de ambitie om die weer te reviseren. Ik kwam ook nog 2 remklauwen met een enkelsysteem van mijn andere Amazon uit 1965 tegen, dus ik neem ik ook graag meteen mee.
Ik heb nog nooit eerder remklauwen gereviseerd, dus een beetje advies of dit nog te doen is, is welkom. Ik weet dat er kant-en-klare gereviseerde remklauwen te krijgen zijn, maar als ik het zelf kan doen, vind ik dat leuker. Ik heb de zuigers eruit gepopt en de boel eens bekeken.
De grote zuigers uit de enkelsysteem-klauwen zien er wel behoorlijk aangetast uit. Zie hier:
Is dat inderdaad te veel corrosie? Jammer genoeg zijn deze zuigers juist het duurst..
En een van de enkelsysteem klauwen zelf:
En dit is een van de zuiger van het dubbelsysteem, die er een stuk mooier uit zien:
Er zitten wel wat krasjes op, maar geen echte roest (althans, aan de buitenkant van de zuiger). Dat lijkt wel bruikbaar, toch?
Laatste vraag: het duurt nog wel minimaal een jaar voordat de combi weer rijdend is. Hoe kan de remklauwen het beste opslaan als ze gereviseerd zijn? Met remolie erin? Of droog? Dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1916
23-05-2020 22:30 #188551
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Mijn advies : met remmen geen enkel risico nemen ,dus gewoon nieuwe kopen !
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 423
23-05-2020 23:27 #188552
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Beste David,
Als je levensmoe bent is het een mooi plan, maar bedenk daarbij dat je het leven van anderen ook in gevaar kunt brengen. Wees niet in de veronderstelling dat restaureren en rijden met een oldtimer een goedkoop alternatief vervoersmiddel is.
Denk erover na succes
Fred Kok
Als je levensmoe bent is het een mooi plan, maar bedenk daarbij dat je het leven van anderen ook in gevaar kunt brengen. Wees niet in de veronderstelling dat restaureren en rijden met een oldtimer een goedkoop alternatief vervoersmiddel is.
Denk erover na succes
Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 80
24-05-2020 10:53 #188561
door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
De remcylinders van de enkelzuigers zijn wel heel erg aangetast en eigenlijk niet meer te redden.
Die van de dubbelzuiger lijken er redelijk uit te zien. (beoordeling op een foto is lastig)
De olie drukt de zuiger naar buiten en een rubber tussen de zuiger en de wand van de remklauw houdt de olie binnen. Als deze beschadigd is dan schuift het rubber hier langs en gaat binnen no-time kapot en olie lekken. Dat kan nogal nare gevolgen hebben.
Je moet dus goed voelen en kijken of alles 100% glad is.
Bij enige twijfel zou ik ze ook vervangen.
Montage met "ate-remmenvet" en bewaren gevuld met olie. (zo kan de binnenkant niet gaan roesten)
Die van de dubbelzuiger lijken er redelijk uit te zien. (beoordeling op een foto is lastig)
De olie drukt de zuiger naar buiten en een rubber tussen de zuiger en de wand van de remklauw houdt de olie binnen. Als deze beschadigd is dan schuift het rubber hier langs en gaat binnen no-time kapot en olie lekken. Dat kan nogal nare gevolgen hebben.
Je moet dus goed voelen en kijken of alles 100% glad is.
Bij enige twijfel zou ik ze ook vervangen.
Montage met "ate-remmenvet" en bewaren gevuld met olie. (zo kan de binnenkant niet gaan roesten)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arnold de Groot
-
- Platinum lid
-
- Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Minder
Meer
- Berichten: 693
24-05-2020 13:13 #188565
door Arnold de Groot
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Mijn cilinders zagen er iets beter uit m.b.t. roest, toch heb ik uiteindelijk voor gereviseerde cilinders met klauw gekozen. Vanwege de veiligheid en kosten. Er was toen een aanbieding en als je de optel som maakte van alle losse delen en de complete gereviseerde klauw was de laatste goedkoper..
Mvg
Arnold
Mvg
Arnold
Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- David Vermaas
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 22
24-05-2020 13:17 #188566
door David Vermaas
Beantwoord door David Vermaas in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Bedankt voor de tips over de gladheid. De enkelsysteem-klauwen zijn ook een oud setje die eigenlijk overcompleet waren, dus dan gaan die weg. De zuigers van de dubbelsysteem zijn just weer niet zo duur, en ik zal nauwkeurig kijken bij het schoonmaken. Mocht polijsten nodig zijn: maakt de richting van polijsten nog uit?
@Niek en Fred: don't worry, guys. Het is niet mijn eerste Amazon, en hopelijk ook niet de laatste, en een illusie om goedkoop te rijden heb ik niet. De combi is nu al duurder dan al mijn 'moderne' auto's zijn geweest, en ik verwacht dat ik nog niet op de helft van de kosten aan de combi zit. Maar misschien dat de tekst tussen de foto's (dat de zuigers van het enkelsysteem) wegvalt in sommige browsers, en dat daar de ongerustheid vandaan komt?
BTW, qua kosten is een nieuwe remklauw die Boele wel eens heeft aangeraden (deze: www.onderdelenstore24.nl/volvo/p-122-s-a.../6378/10907-remklauw ) altijd goedkoper. Maar heel eerlijk gezegd zou ik me daar niet heel zeker bij voelen; hoe kan dat zo goedkoop en toch goed zijn?
@Niek en Fred: don't worry, guys. Het is niet mijn eerste Amazon, en hopelijk ook niet de laatste, en een illusie om goedkoop te rijden heb ik niet. De combi is nu al duurder dan al mijn 'moderne' auto's zijn geweest, en ik verwacht dat ik nog niet op de helft van de kosten aan de combi zit. Maar misschien dat de tekst tussen de foto's (dat de zuigers van het enkelsysteem) wegvalt in sommige browsers, en dat daar de ongerustheid vandaan komt?
BTW, qua kosten is een nieuwe remklauw die Boele wel eens heeft aangeraden (deze: www.onderdelenstore24.nl/volvo/p-122-s-a.../6378/10907-remklauw ) altijd goedkoper. Maar heel eerlijk gezegd zou ik me daar niet heel zeker bij voelen; hoe kan dat zo goedkoop en toch goed zijn?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
24-05-2020 16:18 #188572
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Bij bewaren gevuld met remolie moet je wel de klauwen daarna goed afsluiten aan de zijde waarop straks de remslangen worden aangesloten. Remolie is hygroscopisch (mooi woord voor vocht aantrekkend) en terwijl jij denkt dat je klauwen mooi geconserveerd op de plank liggen trekken ze mogelijk al weer vocht aan terwijl er nog geen meter gereden wordt.
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
24-05-2020 18:29 #188578
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Ik heb al eens Girling klauwen gezien van deze 'China24 store', waar na een jaar het chroom er al afbladderde... Dus heb ik veel klauwen van de diverse klassieke Volvo's bewaard.
Je kunt de originele zuigers nog nieuw krijgen en ik monteer geen klauwen meer van de diverse 'Volvo Specialisten' waar de onderdeel nummers zijn weg gefreesd omdat ik zeker weet dat het inferieure kwaliteit is
Je kunt de originele zuigers nog nieuw krijgen en ik monteer geen klauwen meer van de diverse 'Volvo Specialisten' waar de onderdeel nummers zijn weg gefreesd omdat ik zeker weet dat het inferieure kwaliteit is
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Martin van Limbeek
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 46
24-05-2020 19:00 #188580
door Martin van Limbeek
Beantwoord door Martin van Limbeek in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Even tussendoor: waar haal je gereviseerde remklauwen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
-
- Platinum lid
-
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Minder
Meer
- Berichten: 837
24-05-2020 19:16 #188581
door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Deze remklauwen nog te reviseren?
Bij de webshop van de vereniging "grote keus en zelfs klauwen met RVS zuigers. En garantie!
In tegenstelling wat Ed zegt, heb ik repro girling klauwen van de VKO op mijn amazon cabrio gemonteerd en al meer dan 15000 probleemloze kilometers gereden!
gr. Cor.
In tegenstelling wat Ed zegt, heb ik repro girling klauwen van de VKO op mijn amazon cabrio gemonteerd en al meer dan 15000 probleemloze kilometers gereden!
gr. Cor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.