Rem vloeistof vervangen

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
23-04-2020 09:47 #188059 door Arnold de Groot
Rem vloeistof vervangen is gemaakt door Arnold de Groot
Ik heb gister de remvloeistof van mijn 1800E vervangen. Ik doe het om de twee jaar om problemen te voorkomen. Ik heb een eigen soort easy-bleed gemaakt van een plantensproeier en een dop die op het remvloeistof reservoir past.
Ik vraag mij wel af of er nog een interval is om het hele systeem leeg en schoon te maken. Of zijn er geen dode stukken in het systeem? Bijvoorbeeld bij de waarschuwingsschakelaar en in de remklauwen zou oude remvloeistof kunnen achterblijven. Dan zou je dus alles uit elkaar moeten halen. Dat heb ik een paar jaar geleden gedaan omdat er corrosie in het systeem was gekomen (omdat de remvloeistof te lang in het systeem had gezeten). Maar kun je corrosie voorkomen door alleen te verversen?

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-04-2020 20:27 #188063 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Rem vloeistof vervangen
Elke twee jaar de remolie verversen is afdoende om alles in topconditie te houden.
Ik heb ooit eens uitgerekend dar er maar 0,4 liter remolie in het hele systeem zit.
Dus als je bij het ontluchten een halve liter verbruikt dan heb je echt alles gehad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
24-04-2020 08:42 #188067 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Rem vloeistof vervangen
Ik heb alles in een 750 gram pot opgevangen. Deze zal bijna vol dus ruim 0,4 liter. Klopt ook met wat ik erin heb gedaan. Ik heb ook per nippel globaal bijgehouden hoeveel er uit kwam, de achterste remmen heb ik meer gedrained dan de voorste. De afstand is groter en er zitten ook nog remdruk begrenzers in het systeem. Dus ik ga er van uit dat alles goed ververst is.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2020 08:55 #188068 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rem vloeistof vervangen
Ik heb gemerkt dat er een kwaliteitsverschil is tussen de 'goedkope' remvloeistof en de betere merken.
De vraag van Arnold begrijp ik wel, als een wagen langere tijd met dezelfde remvloeistof rijdt/stilstaat, zie je gelijk bij het openen de zwarte troep.
Als je alle in de juiste volgorde doet en de vloeistof wordt helder is het okay, meestal heb ik dan 100-120 cc in de pot
De reden van verouderen - ik noem het nog maar eens - is de hygroscopische eigenschap van remvloeistof wat water aantrekt en rubber droogt op den duur uit, dus check je slangen tijdens het flushen op scheurtjes.
Bij de Amazon met dubbele systeem (B20) wil wel eens één achterwiel blokkeren, dat berust op het verouderde rubber, wat vernauwd en dan als een ventiel werkt, denk er aan bij dit fenomeen om de slangen te vervangen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.