Rembekrachtiger

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
26-10-2019 17:26 #185731 door Sjef van Giersbergen
Rembekrachtiger is gemaakt door Sjef van Giersbergen
Mede Volvisten,
Kocht enkele jaren geleden bij de club een Powertune RLE 72696.
Gemonteerd volgens het boekje, inclusief een "petrol U trap" in de vacuümslang (specifiek voor rembekrachtiger, met iets dikkere wand tegen dicht zuigen). Bekrachtiger iets hoger geplaatst, zodat het motorblok goed toegankelijk blijft en ik ervoor nog een gasverdamper kwijt kan. Zie foto.
Onlangs remcircuit ontlucht met de easybleed, als laatste de inlaatnippel op de bekrachtiger.
Nou doetie 't niet, d.w.z. bij starten zakt het ingedrukte rempedaal niet weg. De remmen werken goed, ongeveer zoals bij mijn oude Amazon zonder bekrachtiger. Gebruik de standaard vacuüm nippel op het uitlaatspruitstuk (7 mm doorsnee), eentje met 2 mm doorsnee maakt geen verschil. De ingebouwde eenrichting klep werkt zoals het moet.

Iemand met RB ervaring een idee waar ik het moet zoeken?

Sjef van Giersbergen.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2019 18:20 #185733 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Rembekrachtiger
Kijk maar eens onder ZOEKEN op dit forum . Toets daar powertune rembekrachtiger in en je zult zien ,dat je beter een duurdere Lockheed bekrachtiger had kunnen kopen.Ik zou hem alsnog terugbrengen.Ik heb er zelf ook twee maal problemen mee gehad ongeveer zeven jaar geleden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
26-10-2019 22:35 #185743 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Rembekrachtiger
Sjef, het probleem is ontstaan met ontluchten met een apparaat. Wellicht is het te proberen nog eens te ontluchten op de ouderwetse manier, dus met 2 man. de eerste man het rempedaal induwen, de tweede om en om de ontluchtingsnippels open/dichtdraaien.

succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 11:59 - 27-10-2019 12:00 #185747 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Rembekrachtiger
Dag Sjef, er is regelmatig discussie over dit type rembekrachtiger. Zelf heb ik hem al jaren op mijn Kattenrug nadat ik die voorzien had van remschijven op de vooras.
Mijn ervaring is dat als je met een fluwelen voetje remt de bekrachtiging niet al te geweldig is. Als je echter doortrapt dan remt hij als een gek.
Nu blijkt dat ik hem iets of wat ander gemonteerd heb zitten als jij
De beschrijving hoe hij moet zitten is natuurlijk ook niet overduidelijk want de inbouwinstructie is op twee manieren uit te leggen.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Bij mij zit hij gemonteerd als aangegeven in figuur 3, bij jou zit hij gemonteerd volgens figuur 4. Ik heb geen idee in hoeverre dit verschil uitmaakt.
De U-trap die jij beschrijft heb ik achterweg gelaten, naar mijn idee is "hoe korter hoe beter".
Weet je zeker dat er vacuüm opgebouwd wordt in de rembekrachtiger? Als je de slang aan de kant van de bekrachtiger losneemt, hoor / voel jan ook dat er aan gezogen wordt?
De test met het voelen dat het rempedaal zakt werkt alleen maar goed als er geen onderdruk aanwezig is in de bekrachtiger. Je moet dan eerst een paar keer op de rem trappen om de onderdruk te laten ontsnappen; dan pas moet je de motor starten.
En waarschijnlijk een overbodige vraag; heb je eerst je remmen gesteld en [pas daarna ontlucht?
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-10-2019 14:37 #185752 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Rembekrachtiger
Ja, inderdaad hele discussies over hoe en wat van de montage, maar zoals uit bijgaande foto en praktijk blijkt gaat het ook met de rechtopstaande montage. (zie plaatje van mijn PV_ Ik weet zeker en er zijn ook tal van praktijk voorbeelden dat hij zo ook werkt.

Toegegeven, ontluchten misschien iets moeilijker, maar geduld is een schone zaak, wel belangrijk; de aansluitnippel op het spruitstuk,moet een gekalibreerde zijn. ( klein gaatje via een inwendig conisch verloop).
Maar wat vervelender kan zijn is dat je na eigenlijk diverse dingen vernieuwd heb en de zaak niet echt goed remt,
dat er dan zo iets naar voren komt. verkeerde blokken, welke amper tegen de naaf lopen.zie verschil met echte ATE blokken
Bij diverse rally volvo's is de bekrachtiger ook gewoon recht op in gebouwd
groet Fred Kok
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
27-10-2019 17:14 #185760 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Rembekrachtiger
Bedankt voor jullie reacties.
Ja, wisselende tevredenheid over de powertune. Snap niet dat het aan de easy bleed ligt, Cor, maar handmatig ontluchten valt te proberen.
Monteerde de standaard spruitstuk nippel van de oude Girling Powerstop- cilindrisch geboord met een doorsnee van een kwart inch. Probeerde op advies van Huke B. een exemplaar met een gaatje van maar 2 mm. Deze is onderaan conisch geboord en loopt binnenin getrapt van plm. 7 naar 9 mm aan slangzijde. Is dat wat je bedoeld Fred, zo niet, waar kan ik dan de juiste aanschaffen? De eerste zuigt steviger en heb ik daarom gemonteerd. Iemand vermoedde ook dat door het kleine gaatje bij enkele noodstoppen achter elkaar te weinig vacuüm wordt opgebouwd. Hoe dan ook, bij geen van beide bekrachtiging. Inderdaad Han, eerst remmen gesteld, daarna ontlucht.

We tobben enthousiast verder!

Groeten,

Sjef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
13-11-2019 08:17 #185974 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Rembekrachtiger
Beetje dom geweest, blijkbaar. Mijn conclusie dat de powertune niet werkt was gebaseerd op de idee dat het ingedrukte rempedaal bij starten moet inzakken. Deed ie niet, ook niet na voorafgaand pompen om resterend vacuüm weg te krijgen. Ben een voorzichtige remmer en kon de auto voor de RDW keuring alleen op een kort weggetje testen; merkte weinig, alleen wel flink blokkeren bij hard remmen - precies zoals Han de werking van de powertune beschreef. Onlangs bij de APK complimenten over de goede remvertraging voor zo'n oude auto, bij geleidelijk maar stevig indrukken van het pedaal. Bij mijn oude Amazon, zonder bekrachtiger, was daarvoor beduidend meer kracht nodig! Dus volgens mij is 't allemaal in orde.

Sjef van Giersbergen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.