- Berichten: 240
Hardnekkig probleem met remmen
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
Nu blijft het probleem dat de auto in eerste instantie wel goed remt maar als je vervolgens ongeveer één minuut het rempedaal niet indrukt en vervolgens remt is de druk helemaal weg.
Hij heeft de auto naar een garage gebracht en die heeft nogmaals alles nagekeken, de leidingen onder druk gezet, en de remmen ontlucht en nog steeds blijft het probleem zich voordoen. De monteur denkt dat het aan de remcilinder licht maar dit kan ik mij eigenlijk niet voorstellen omdat deze splinter nieuw is.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Je kunt eerst proberen uit te sluiten dat het echt niet iets anders is: blijft het remvloeistof niveau goed? Als het niveau daalt moet dat 'ergens' heen gaan, dus óf ergens een lekkage óf nog ergens lucht in het systeem.
Kan het nog zijn dat de hoofdremcilinder niet goed is aangesloten?
Ik ken de remmen van de 144 niet goed, maar moeten de remvoeringen achter nog op een manier afgesteld worden, is dat juist gebeurd? (Bij de Amazon moet je ze stellen)
Anders eens met Dries overleggen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 240
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 240
Ik was er niet bij toen mijn vader de hoofdremcilinder monteerde maar wat zouden typische (of minder typische) fouten kunnen zijn?Erik Ciesluk schreef : Als de garage alles goed heeft nagekeken en in de leidingen / bij de remmen zelf geen probleem kan vinden, kan het tóch die remcilinder zijn. Ook nieuwe onderdelen kunnen stuk zijn.
Je kunt eerst proberen uit te sluiten dat het echt niet iets anders is: blijft het remvloeistof niveau goed? Als het niveau daalt moet dat 'ergens' heen gaan, dus óf ergens een lekkage óf nog ergens lucht in het systeem.
Kan het nog zijn dat de hoofdremcilinder niet goed is aangesloten?
Ik ken de remmen van de 144 niet goed, maar moeten de remvoeringen achter nog op een manier afgesteld worden, is dat juist gebeurd? (Bij de Amazon moet je ze stellen)
Anders eens met Dries overleggen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Je vader zou de twee remcircuits verwisseld kunnen hebben, maar dat zou onlogisch zijn (de remleidingen zijn vrij stug, dat verwissel je niet zomaar) en zou ook niet dit effect geven. De rembekrachtiger kan 'lek' zijn, de remmen werken dan wel, maar je moet veel harder op het pedaal trappen voor dezelfde actie. Dat lijkt het ook niet te zijn..
Als ik in de "1974_5_brakes-1.pdf" kijk (onder documentatie), zie ik bij wegvallen druk de mogelijke oorzaken:
- Beschadigde remleiding
- Verstopte remslang
- Blokkade in 1 van de circuits
- Defecte afstelling (van de hoofdremcilinder)
- Externe lekkage
- Lekkende remdrukverdeler
- Lekkende wielremcilinder/klauw
- Lekkende afdichting in de hoofdremcilinder
Als slangen en leidingen op blokkades en lekkages gechecked zijn, en ook de klauwen nergens lekken, blijft er eigenlijk alleen de hoofdremcilinder over..
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Chris Caenen
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 240
Het is moeilijk in teschatten of het remmen zwaarder gaat omdat wij niet weten hoe die normaal zou moeten funcitioneren. Als ik die vergelijk met mijn Amazone dan is het niet veel zwaarder.
Kan de druk pas na 1 minuut weg vallen als de rembekrachtiger lekt?
Wat zouden de symptomen zijn indien mijn vader de ontluchting in de vekeerde volgorde heeft gedaan? Moet je dit dan gelijk merken of kan het dan zijn dat het eerst wel goed werkt en pas na 1 minuut niet?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1287
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
- Offline
- Platinum-lid
- '66 combi
- Berichten: 1253
Zakt het remvloeistofniveau langzaam bij herhaaldelijk proberen?
Zakt pedaal helemaal op bodem?
Heeft een 144 ook al een brake-failure-lampje op dashboard? Zo ja , blijft die uit?
Trekt de auto scheef tijdens remmen?
Zijn de voorklauwen dubbel ontlucht? Volgens mij heeft de 144 vier zuigers per klauw, 2 voor het ene circuit, 2 voor het andere circuit. Dus iedere klauw moet op beide nippels worden ontlucht.
Zo maar wat vragen.
Ontluchten op de klassieke wijze kan nog wel eens leiden tot vage klachten, een systeem dat met constante druk de remolie aanvoert (zoals de easybleed) geeft dan vaak nét even wat meer constante stroming bij openen nippel zodat evt. Luchtbellen in hoge punten van leidingen en remdrukbegrenzers wat makkelijker "meespoelen".
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gideon Los
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 139
Houd de volgorde aan die in het boek beschreven staat en zorg dat aan de voorkant beide nippels tegelijkertijd (per klauw) ontlucht worden( die nippels die aan de zijkanten zitten) Dit is erg belangrijk, anders blijft er zeker lucht in het systeem zitten.
Ik heb een vroege 245 met hetzelfde systeem en ontlucht met de methode beschreven in haynes. Werkt perfect.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.