Hardnekkig probleem met remmen

Lees meer
24-04-2018 20:15 #176599 door Chris Caenen
Hardnekkig probleem met remmen is gemaakt door Chris Caenen
Mijn vader heeft een hardnekkig probleem met de remmen van zijn Volvo 144. Deze had heeft langdurig stil gestaan dus hij heeft de remmen volledig gereviseerd. De klauwen zijn vervangen of gereviseerd. De remleidingen zijn nagekeken en op sommige plekken vernieuwd. De hoofdremcilinder is vervangen door een nieuw exemplaar. (Gekocht bij Dries in Barneveld.) De remmen zijn vervolgens volledig ontlucht.

Nu blijft het probleem dat de auto in eerste instantie wel goed remt maar als je vervolgens ongeveer één minuut het rempedaal niet indrukt en vervolgens remt is de druk helemaal weg.

Hij heeft de auto naar een garage gebracht en die heeft nogmaals alles nagekeken, de leidingen onder druk gezet, en de remmen ontlucht en nog steeds blijft het probleem zich voordoen. De monteur denkt dat het aan de remcilinder licht maar dit kan ik mij eigenlijk niet voorstellen omdat deze splinter nieuw is.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 20:56 #176602 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hardnekkig probleem met remmen
Als de garage alles goed heeft nagekeken en in de leidingen / bij de remmen zelf geen probleem kan vinden, kan het tóch die remcilinder zijn. Ook nieuwe onderdelen kunnen stuk zijn.
Je kunt eerst proberen uit te sluiten dat het echt niet iets anders is: blijft het remvloeistof niveau goed? Als het niveau daalt moet dat 'ergens' heen gaan, dus óf ergens een lekkage óf nog ergens lucht in het systeem.
Kan het nog zijn dat de hoofdremcilinder niet goed is aangesloten?
Ik ken de remmen van de 144 niet goed, maar moeten de remvoeringen achter nog op een manier afgesteld worden, is dat juist gebeurd? (Bij de Amazon moet je ze stellen)
Anders eens met Dries overleggen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 21:05 #176603 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Hardnekkig probleem met remmen
Hoe zit het met de rembekrachtiging. Kan hier ook op een of andere manier langzaam aan de druk weg lopen? Is er een manier om dit controleren of door de rembekrachtiger uit te schakelen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 21:09 #176604 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Hardnekkig probleem met remmen

Erik Ciesluk schreef : Als de garage alles goed heeft nagekeken en in de leidingen / bij de remmen zelf geen probleem kan vinden, kan het tóch die remcilinder zijn. Ook nieuwe onderdelen kunnen stuk zijn.
Je kunt eerst proberen uit te sluiten dat het echt niet iets anders is: blijft het remvloeistof niveau goed? Als het niveau daalt moet dat 'ergens' heen gaan, dus óf ergens een lekkage óf nog ergens lucht in het systeem.
Kan het nog zijn dat de hoofdremcilinder niet goed is aangesloten?
Ik ken de remmen van de 144 niet goed, maar moeten de remvoeringen achter nog op een manier afgesteld worden, is dat juist gebeurd? (Bij de Amazon moet je ze stellen)
Anders eens met Dries overleggen.

Ik was er niet bij toen mijn vader de hoofdremcilinder monteerde maar wat zouden typische (of minder typische) fouten kunnen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 21:32 #176606 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hardnekkig probleem met remmen
Wat is het bouwjaar van de 144? Heb je een dubbel remsysteem en schijven achter?
Je vader zou de twee remcircuits verwisseld kunnen hebben, maar dat zou onlogisch zijn (de remleidingen zijn vrij stug, dat verwissel je niet zomaar) en zou ook niet dit effect geven. De rembekrachtiger kan 'lek' zijn, de remmen werken dan wel, maar je moet veel harder op het pedaal trappen voor dezelfde actie. Dat lijkt het ook niet te zijn..

Als ik in de "1974_5_brakes-1.pdf" kijk (onder documentatie), zie ik bij wegvallen druk de mogelijke oorzaken:
- Beschadigde remleiding
- Verstopte remslang
- Blokkade in 1 van de circuits
- Defecte afstelling (van de hoofdremcilinder)
- Externe lekkage
- Lekkende remdrukverdeler
- Lekkende wielremcilinder/klauw
- Lekkende afdichting in de hoofdremcilinder

Als slangen en leidingen op blokkades en lekkages gechecked zijn, en ook de klauwen nergens lekken, blijft er eigenlijk alleen de hoofdremcilinder over..

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 22:02 #176607 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic Hardnekkig probleem met remmen
72. dubbel systeem, schijven achter.

Het is moeilijk in teschatten of het remmen zwaarder gaat omdat wij niet weten hoe die normaal zou moeten funcitioneren. Als ik die vergelijk met mijn Amazone dan is het niet veel zwaarder.

Kan de druk pas na 1 minuut weg vallen als de rembekrachtiger lekt?

Wat zouden de symptomen zijn indien mijn vader de ontluchting in de vekeerde volgorde heeft gedaan? Moet je dit dan gelijk merken of kan het dan zijn dat het eerst wel goed werkt en pas na 1 minuut niet?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 22:10 #176608 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hardnekkig probleem met remmen
Je kunt de rembekrachtiger buiten werking stellen door de vacuumslang van het inlaatspruitstuk naar de rembekrachtiger los te halen. Dop dan wel de slang af zodat de inlaat geen valse lucht aanzuigt.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 22:13 #176609 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hardnekkig probleem met remmen
Een slecht ontlucht systeem kan wel vergelijkbare effecten geven (1e keer remmen gaat dan wel, maar daarna moet je pompen voor er weer druk is, bijvoorbeeld)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
24-04-2018 22:38 - 24-04-2018 22:45 #176612 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Hardnekkig probleem met remmen
Komt het compensatiegaatje helemaal vrij van de hoofdremcilinder?
Zakt het remvloeistofniveau langzaam bij herhaaldelijk proberen?
Zakt pedaal helemaal op bodem?
Heeft een 144 ook al een brake-failure-lampje op dashboard? Zo ja , blijft die uit?
Trekt de auto scheef tijdens remmen?
Zijn de voorklauwen dubbel ontlucht? Volgens mij heeft de 144 vier zuigers per klauw, 2 voor het ene circuit, 2 voor het andere circuit. Dus iedere klauw moet op beide nippels worden ontlucht.

Zo maar wat vragen.

Ontluchten op de klassieke wijze kan nog wel eens leiden tot vage klachten, een systeem dat met constante druk de remolie aanvoert (zoals de easybleed) geeft dan vaak nét even wat meer constante stroming bij openen nippel zodat evt. Luchtbellen in hoge punten van leidingen en remdrukbegrenzers wat makkelijker "meespoelen".

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-04-2018 22:52 #176613 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic Hardnekkig probleem met remmen
Het kan zijn dat er toch nog lucht in het systeem ziy door verkeerd ontluchten.

Houd de volgorde aan die in het boek beschreven staat en zorg dat aan de voorkant beide nippels tegelijkertijd (per klauw) ontlucht worden( die nippels die aan de zijkanten zitten) Dit is erg belangrijk, anders blijft er zeker lucht in het systeem zitten.

Ik heb een vroege 245 met hetzelfde systeem en ontlucht met de methode beschreven in haynes. Werkt perfect.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.