Remvloeistof vervangen P1800S (1964)

  • André de Reus
  • André de Reus's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
Lees meer
05-11-2016 16:52 #164744 door André de Reus
Remvloeistof vervangen P1800S (1964) is gemaakt door André de Reus
Mijn remvloeistof moet vervangen worden. Heeft iemand een goede tip om dit zo effectief en efficient mogelijk te doen?
Ik ben van plan dit te doen met DOT4.
Ook zal ik gelijk de vloeistof in mijn koppeling vervangen met dezelfde DOT4.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 10:46 #164748 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)
Ontluchtingsnippels eerst goed schoonborstelen, beetje kruipolie erop.
Als je geen eazy-bleed hebt, kun je ook een nippel fabriceren op een oud remvloeistofreservoirdekseltje, zodat je bv met een fietspomp wat druk op het systeem kan zetten. Zorg altijd voor voldoende vloeistofniveau in het reservoir.
Werk met z'n tweeën; eentje draait de nippels open en dicht, de ander zet druk met de fietspomp en houdt het vloeistofniveau in de gaten. Begin bij het wiel dat het verst is verwijderd van de hoofdremcylinder (rechtsachter)met behulp van een doorzichtig slangetje en een glazen potje met een bodempje remvloeistof (slangetje in de vloeistof blijven houden), ga door tot er schone vloeistof uitkomt, dan linksachter enz. Zelf werk ik liever niet door te pompen met behulp van het rempedaal: de hoofdremcylinder maakt dan een grotere slag dan normaal en hierbij kunnen de rubbertjes beschadigen. Gebruik trouwens nooit siliconenremvloeistof in een systeem waar dat eerst niet in zat. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • André de Reus
  • André de Reus's Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
Lees meer
06-11-2016 18:45 #164763 door André de Reus
Beantwoord door André de Reus in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)
Heel erg bedankt Paul! Dit moet lukken!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 19:29 #164764 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)

Paul Schaap schreef : Zelf werk ik liever niet door te pompen met behulp van het rempedaal: de hoofdremcylinder maakt dan een grotere slag dan normaal en hierbij kunnen de rubbertjes beschadigen.

Sinds 1975 heb ik diverse klassiekers gehad en altijd de bovengenoemde (en m.i. veel toegepaste) methode gebruikt bij het ontluchten van de remmen, maar van beschadiging van rubbertjes dientengevolge heb ik nog nooit iets gemerkt. Dus de vraag rijst hoe groot (of hoe klein) dat risico eigenlijk is...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 22:01 #164774 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)
Dat is geen gering risico bij hoofremcillinders die ouder zijn dan pakweg vijf jaar..De rubbers komen bij volledig op de bodem trappen van het pedaal bij het ontluchten op een plaats waar ze normaal al vele jaren niet zijn geweest. Ik heb al diverse malen gehoord .dat dan vrij snel na het ontluchten inwendige lekkage in de hoofdremcilinder ontstond.Het pedaal kan dan bij hard trappen geheel worden ingedrukt zonder dat de auto remt.Dus bij het ontluchten -vooral bij oudere hoofdrem cilinders -is het beter om niet dieper te trappen dan het pedaal normaal wordt ingetrapt tijdens het remmen.Het beste is het natuurlijk ruim op tijd -binnen zon jaar of zes, zeven - de hoofdremcilinder preventief te vervangen.Zeker bij types met een enkel remsysteem.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 23:44 #164777 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)
Ophonen, poleisten en nieuwe kupjes doet ook een hoop goed.
Vooral poleisten eerst met P1000 dan met P1200 en P1500 en als laatste poleistmiddel R-M BRIL 852 of Rode Commendant cleaner.
Voor het schuren en poleisten maak je even een apparaatje (een lange ronde stalen stift) waar je zowel het schuurpapier als een doek kunt doen voor het poleistmiddel.
Die stift zet je in je boormachine gaat het schuren en poleisten wat sneller
Maar eerst honen tot alle eventuele ruggen in de cylinder weg zijn.
De binnenzijde moet blinken als een Spiegel.

Is wel wat werk maar dan heb je ook wat.

success

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-11-2016 23:59 #164779 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Remvloeistof vervangen P1800S (1964)

Niek de Boer schreef : De rubbers komen bij volledig op de bodem trappen van het pedaal bij het ontluchten op een plaats waar ze normaal al vele jaren niet zijn geweest.

Dat mag zo zijn, maar "vele jaren" is natuurlijk wel iets anders dan eens per twee jaar, zoals over het algemeen de aanbevolen verversingstermijn is voor remvloeistof en door mij ook altijd werd en wordt aangehouden. De risico's zullen m.i. navenant zijn. Achterstallig onderhoud brengt sowieso risico's met zich mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.