- Berichten: 12
Remvloeistof vervangen P1800S (1964)
- André de Reus
- Offline
- Nieuw lid
- Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
Ik ben van plan dit te doen met DOT4.
Ook zal ik gelijk de vloeistof in mijn koppeling vervangen met dezelfde DOT4.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 545
Als je geen eazy-bleed hebt, kun je ook een nippel fabriceren op een oud remvloeistofreservoirdekseltje, zodat je bv met een fietspomp wat druk op het systeem kan zetten. Zorg altijd voor voldoende vloeistofniveau in het reservoir.
Werk met z'n tweeën; eentje draait de nippels open en dicht, de ander zet druk met de fietspomp en houdt het vloeistofniveau in de gaten. Begin bij het wiel dat het verst is verwijderd van de hoofdremcylinder (rechtsachter)met behulp van een doorzichtig slangetje en een glazen potje met een bodempje remvloeistof (slangetje in de vloeistof blijven houden), ga door tot er schone vloeistof uitkomt, dan linksachter enz. Zelf werk ik liever niet door te pompen met behulp van het rempedaal: de hoofdremcylinder maakt dan een grotere slag dan normaal en hierbij kunnen de rubbertjes beschadigen. Gebruik trouwens nooit siliconenremvloeistof in een systeem waar dat eerst niet in zat. Succes.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- André de Reus
- Offline
- Nieuw lid
- Al 55 jaar Volvo liefhebber en gebruiker
- Berichten: 12
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Sinds 1975 heb ik diverse klassiekers gehad en altijd de bovengenoemde (en m.i. veel toegepaste) methode gebruikt bij het ontluchten van de remmen, maar van beschadiging van rubbertjes dientengevolge heb ik nog nooit iets gemerkt. Dus de vraag rijst hoe groot (of hoe klein) dat risico eigenlijk is...Paul Schaap schreef : Zelf werk ik liever niet door te pompen met behulp van het rempedaal: de hoofdremcylinder maakt dan een grotere slag dan normaal en hierbij kunnen de rubbertjes beschadigen.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Vooral poleisten eerst met P1000 dan met P1200 en P1500 en als laatste poleistmiddel R-M BRIL 852 of Rode Commendant cleaner.
Voor het schuren en poleisten maak je even een apparaatje (een lange ronde stalen stift) waar je zowel het schuurpapier als een doek kunt doen voor het poleistmiddel.
Die stift zet je in je boormachine gaat het schuren en poleisten wat sneller
Maar eerst honen tot alle eventuele ruggen in de cylinder weg zijn.
De binnenzijde moet blinken als een Spiegel.
Is wel wat werk maar dan heb je ook wat.
success
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Gert Vegter
- Offline
- Platinum-lid
Dat mag zo zijn, maar "vele jaren" is natuurlijk wel iets anders dan eens per twee jaar, zoals over het algemeen de aanbevolen verversingstermijn is voor remvloeistof en door mij ook altijd werd en wordt aangehouden. De risico's zullen m.i. navenant zijn. Achterstallig onderhoud brengt sowieso risico's met zich mee.Niek de Boer schreef : De rubbers komen bij volledig op de bodem trappen van het pedaal bij het ontluchten op een plaats waar ze normaal al vele jaren niet zijn geweest.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.