- Berichten: 27
Wel of geen lekke hoofdremcylinder?
- 14881-dummy
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-07-2016 21:58 #161966
door 14881-dummy
Volvo Duett, 1965
Wel of geen lekke hoofdremcylinder? is gemaakt door 14881-dummy
Vandaag de remolie laten verversen, want er zat inderdaad 3% vocht in. Maar wat gebeurde er vervolgens: de hoofdremcylinder begon te lekken. Waardoor komt dat nu precies? Bij thuiskomst na een paar uur onder de Duett gekeken en geen druppel remolie op de vloer te bekennen.
Volgens de garagist moest de hoofdremcylinder vervangen worden. Maar de vorige eigenaar heeft hem nog niet zo lang geleden vervangen.vervanging lijkt me dus niet logisch. Wie van de Forumleden kan hier klaarheid bieden?
Volgens de garagist moest de hoofdremcylinder vervangen worden. Maar de vorige eigenaar heeft hem nog niet zo lang geleden vervangen.vervanging lijkt me dus niet logisch. Wie van de Forumleden kan hier klaarheid bieden?
Volvo Duett, 1965
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1424
21-07-2016 08:06 - 21-07-2016 09:23 #161972
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Wel of geen lekke hoofdremcylinder?
Hoi Peter,
Remmen is inderdaad iets waar je geen spelletje mee speelt, zelf heb ik de zelfde ervaring gehad een paar jaar geleden www.volvokv.nl/forum/remmen/19130-dit-overkwam-mij?limitstart=0 Het verversen gebeurt met een overdruk op het systeem, ik ben bang dat in mijn geval die druk te hoog is geweest. Nu is de remdruk die normaal in het systeem is vele malen hoger dan de spoeldruk maar toch heb ik het gevoel dat de rubbers hier anders mee om gaan. Ik zou de rubber stofkap van de hoofdrem cylinder even los trekken en kijken of hier vloeistof uit komt. Als daar vloeistof in zit dan moet je inderdaad gaan denken aan een revisie setje bij het VOD. Blijf het vloeistof niveau heel regelmatig controleren omdat lekkage van de remcylinders in de trommels niet direct zichtbaar is. Het is goed om de controle te doen zoals je hebt gedaan, je moet dan wel in gedachte houden dat dit een statische lektest is en je dus alleen de valdruk hebt in het systeem. Bij gebruik zou hij wel degelijk kunnen lekken zoals hij deed tijdens het verversen. Ik heb nu een vloeistof niveau waarschuwing ingebouwd om verrassingen te voorkomen, op de laatste blz van het topic kun je dit zien.
Heel veel succes en een veilige rit
Groeten, Rob
Remmen is inderdaad iets waar je geen spelletje mee speelt, zelf heb ik de zelfde ervaring gehad een paar jaar geleden www.volvokv.nl/forum/remmen/19130-dit-overkwam-mij?limitstart=0 Het verversen gebeurt met een overdruk op het systeem, ik ben bang dat in mijn geval die druk te hoog is geweest. Nu is de remdruk die normaal in het systeem is vele malen hoger dan de spoeldruk maar toch heb ik het gevoel dat de rubbers hier anders mee om gaan. Ik zou de rubber stofkap van de hoofdrem cylinder even los trekken en kijken of hier vloeistof uit komt. Als daar vloeistof in zit dan moet je inderdaad gaan denken aan een revisie setje bij het VOD. Blijf het vloeistof niveau heel regelmatig controleren omdat lekkage van de remcylinders in de trommels niet direct zichtbaar is. Het is goed om de controle te doen zoals je hebt gedaan, je moet dan wel in gedachte houden dat dit een statische lektest is en je dus alleen de valdruk hebt in het systeem. Bij gebruik zou hij wel degelijk kunnen lekken zoals hij deed tijdens het verversen. Ik heb nu een vloeistof niveau waarschuwing ingebouwd om verrassingen te voorkomen, op de laatste blz van het topic kun je dit zien.
Heel veel succes en een veilige rit
Groeten, Rob
Laatst bewerkt 21-07-2016 09:23 door Rob Baeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
21-07-2016 19:06 #161989
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Wel of geen lekke hoofdremcylinder?
Ik gebruik altijd de montage pasta van Girling, maar heb al meer dan eens mee gemaakt dat de hoofdremcylinder sneuvelde, vaak als de wagen een tijd niet gebruikt is.
Zoals Rob al zegt, kun je een revisie setje kopen bij ons VKO, maar een hoonapparaatje is ook handig, als er veel roest in de cylinder zit kan je hem weggooien
Zoals Rob al zegt, kun je een revisie setje kopen bij ons VKO, maar een hoonapparaatje is ook handig, als er veel roest in de cylinder zit kan je hem weggooien
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Minder
Meer
- Berichten: 1270
21-07-2016 23:57 - 22-07-2016 00:08 #162012
door Jan van Bochove
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Wel of geen lekke hoofdremcylinder?
Iets dat nog wel eens een rol speelt bij verversen van de remvloeistof ;
Alle remolie er uit en dan het rempedaal een keer volledig intrappen.
Moet kunnen toch????
Ja, normaal gesproken wel maar áls er beginnende roestvorming in de remcilinder zit dan blijft die meestal in het gedeelte waar de remzuiger/rubber cup normaal niet komt.
Als iemand het rempedaal dan eens helemaal doortrapt kán het dus gebeuren dat de cup lichtelijk beschadigd raakt door de roest.
Plaatjes bij bovenstaande praatjes
www.volvokv.nl/forum/remmen/23515-remcil...ie-doen-of-niet-doen
Wat je dus het bete kunt doen is het pedaal niet bedienen vóór er volledig ontlucht is en het pedaal z'n oude slag weer heeft.
Met de old-skool methode intrappen-nippel open-loslaten-intrappen etc etc zal je dat niet redden, door een ontluchterset met druk van buitenaf wel.
Dan is er nog een mogelijke boosdoener ; twee verschillende soorten remolie (ook al is het na elkaar en niet gemengd) geven soms toch problemen , juist op gebied van rubber onderdelen. Ik zeg soms, meestal gaat het goed. Maar het is maar even iets om in het achterhoofd te houden.
Het gebruik van de vaak bejubelde siliconen-remvloeistof is in bovenstaand geval helemaal vragen om problemen als ik de fora zo een beetje volg maar daar is in dit geval verder niet over gesproken dus dat terzijde.
Groet Jan
Alle remolie er uit en dan het rempedaal een keer volledig intrappen.
Moet kunnen toch????
Ja, normaal gesproken wel maar áls er beginnende roestvorming in de remcilinder zit dan blijft die meestal in het gedeelte waar de remzuiger/rubber cup normaal niet komt.
Als iemand het rempedaal dan eens helemaal doortrapt kán het dus gebeuren dat de cup lichtelijk beschadigd raakt door de roest.
Plaatjes bij bovenstaande praatjes

www.volvokv.nl/forum/remmen/23515-remcil...ie-doen-of-niet-doen
Wat je dus het bete kunt doen is het pedaal niet bedienen vóór er volledig ontlucht is en het pedaal z'n oude slag weer heeft.
Met de old-skool methode intrappen-nippel open-loslaten-intrappen etc etc zal je dat niet redden, door een ontluchterset met druk van buitenaf wel.
Dan is er nog een mogelijke boosdoener ; twee verschillende soorten remolie (ook al is het na elkaar en niet gemengd) geven soms toch problemen , juist op gebied van rubber onderdelen. Ik zeg soms, meestal gaat het goed. Maar het is maar even iets om in het achterhoofd te houden.
Het gebruik van de vaak bejubelde siliconen-remvloeistof is in bovenstaand geval helemaal vragen om problemen als ik de fora zo een beetje volg maar daar is in dit geval verder niet over gesproken dus dat terzijde.
Groet Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Laatst bewerkt 22-07-2016 00:08 door Jan van Bochove.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.