remklauw revisie

Lees meer
15-04-2016 12:54 #159595 door Rens Winnubst
remklauw revisie is gemaakt door Rens Winnubst
Na een veel te lange winterslaap zaten mijn voorremmen van mijn amazon uit '69 (met dubbel gescheiden remsysteem) vast. Ik heb de klauwen gedemonteerd en twee revisiesetjes met nieuwe RVS zuigers en rubbers gehaald bij de onderdelenshop. De oude zuigers zaten echt goed vast, dus heb ik beide klauwen een nachtje in de diesel gedompeld. De volgende dag de klauwen in een bankschroef en een grote tang op de zuigers en met voorzichtig doch hevig wrikken kwamen ze er uiteindelijk allemaal uit. Daarna even goed met de kwast de kamers geborsteld en weer terug in de diesel. Nu de vraag, hoe verder?

Eerst natuurlijk de klauwen drogen en ontdoen van de diesel, ik denk met flink wat remmenreiniger. In de revisieset zit ook een zakje vet oid, moet ik daar de rubbers en cilinders mee insmeren zodat ze gemakkelijker in de kamers gedrukt kunnen worden? Moet dat vet nog weggehaald worden, of kan dat rustig blijven zitten? Daarna de stoefhoesjes plaatsen, de klauwen monteren en het remsysteem weer vullen met remvloeistof (DOT 4 of 5?)

Kortom, wie heeft er tips en tricks over het reviseren van de remklauwen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-04-2016 21:16 #159600 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic remklauw revisie
Ik hoop dat je de klauwen niet hebt gescheiden... dat moet je echt laten doen.
Ja, dat vet doe je op de rubbertjes en zuigers bij montage en dat beschermt tegen remvloeistof, DOT 4 gebruiken is de beste keuze.
Check de zuigers minutieus op corrosie of krassen, persoonlijk denk ik dat een gereviseerde set kopen het veiligst is als goedwillende knutselaar, op remmen moet je niet bezuinigen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2016 03:22 #159605 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remklauw revisie
Beste Ed, zo maar uit nieuwschierigheid, waarom mag je die niet scheiden?

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2016 10:30 #159612 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic remklauw revisie
Zorg voor je de gaat monteren dat de ontluchtingsnippels los zijn, het zal niet de eerste keer zijn dat je alles netjes hebt gemonteerd en bij het ontluchten een nippel afbreekt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2016 11:06 #159616 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic remklauw revisie

"Johan Geers" schreef:
zo maar uit nieuwschierigheid, waarom mag je die niet scheiden?

Daar hebben we onlangs nog een discussie over gehad... Zie dit topic .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-04-2016 11:39 #159618 door Rens Winnubst
Beantwoord door Rens Winnubst in topic remklauw revisie
De beide helften zitten nog gewoon op elkaar. Ik had had het probleem met de spontane barst gelezen en vond het niet nodig om zo ver te gaan. Het meeste is wel logisch allemaal, alleen het gebruik van het vet is mij nog onduidelijk. In de documentatiemap staat staan twee of drie artikelen over revisie, maar geen van allen reppen over het vet.
Ik denk dat ik de kamers vul met remolie en de afdichtrubbers in de remolie zet, dan voorzichtig de cilinders erin druk, en dan het vet onder de stofkapjes aanbreng, ter bescherming van de gloednieuwe zuigers.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
16-04-2016 12:29 #159619 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic remklauw revisie
Waarom zou je eigenlijk de remklauw willen delen? Ik heb heel veel remklauwen overhaalt maar nog nooit de klauw te hoeven delen omdat voor elkaar te krijgen. Overigens heb ik wel een hydraulisch handpompje waarop ik een slang met koppeling heb gemaakt die je zo op de remklauw kunt aansluiten, werkt perfect!

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-04-2016 08:58 #159631 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic remklauw revisie
Ja, een nippel met een verbinding naar je luchtslang is de manier om de cilinders uit te drijven.
Ik doe er een stukje hout tussen, zodat je beide er mooi geleidelijk uit kunt persen, er is er altijd een die wat moeilijker gaat

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.