- Berichten: 1725
Trommelremmen afstellen
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
27-03-2016 22:28 #159117
door Arno Pfennings
Trommelremmen afstellen is gemaakt door Arno Pfennings
Ik ben al die jaren bekend met de oudere trommelremmen (achter) waarbij er onderin een kartelwiel verdraaid moest worden en bovenin de remcylinder zat.
Bij de nieuwere type trommelremmen zit er bovenin een kartelverstelwieltje en onderin zit de remstelnok.
Wat is wijsheid bij het instellen van die 2?
Bij de nieuwere type trommelremmen zit er bovenin een kartelverstelwieltje en onderin zit de remstelnok.
Wat is wijsheid bij het instellen van die 2?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1286
11-04-2016 16:48 #159497
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Trommelremmen afstellen
Bij de nieuwe remtrommels hoort onderin een vaste (niet instelbare) nok te zitten, en heb je dus alleen het kartelverstelwieltje bovenin om te kunnen stellen.
Wanneer alles netjes werkt zorgt een heveltje aan de handrem ervoor dat de remmen zichzelf bijstellen. (wanneer de handrem aangetrokken wordt, en de blokken zitten te ver van de trommels, duwt het heveltje op het tandwiel waardoor hij wat strakker komt te staan).
k heb al een paar keer gezien dat dat zelfstellende mechanisme wat uitgelubberd is, en dan werkt het niet meer. Met een schroevendraaier kun je het tandwiel via een gat in de remtrommel (die trommel moet dus ook van het nieuwe type zijn) bereiken om de boel op die manier strakker te zetten.
Wanneer alles netjes werkt zorgt een heveltje aan de handrem ervoor dat de remmen zichzelf bijstellen. (wanneer de handrem aangetrokken wordt, en de blokken zitten te ver van de trommels, duwt het heveltje op het tandwiel waardoor hij wat strakker komt te staan).
k heb al een paar keer gezien dat dat zelfstellende mechanisme wat uitgelubberd is, en dan werkt het niet meer. Met een schroevendraaier kun je het tandwiel via een gat in de remtrommel (die trommel moet dus ook van het nieuwe type zijn) bereiken om de boel op die manier strakker te zetten.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1725
11-04-2016 19:00 #159500
door Arno Pfennings
Beantwoord door Arno Pfennings in topic Trommelremmen afstellen
Hoi Erik,
Ik heb het ondertussen zo opgelost:
Bovenin eerst strak gezet (eerst gat in trommel doorgeboord) en een tikje terug gesteld (zelfstellend armpje was er aan beide kanten immers al af)
Handrem aangetrokken en nog eens gecheckt.
Hierna het rempedaal dmv een stang tegen onderkant dashboard een stukje ingedrukt en de remmen met de onderste instelling op gelijke wielweerstand afgesteld. Stang weg en dan mag die bijna niet meer slepen, anders nog een tikje terug stellen...en klaar was het
Ik heb het ondertussen zo opgelost:
Bovenin eerst strak gezet (eerst gat in trommel doorgeboord) en een tikje terug gesteld (zelfstellend armpje was er aan beide kanten immers al af)
Handrem aangetrokken en nog eens gecheckt.
Hierna het rempedaal dmv een stang tegen onderkant dashboard een stukje ingedrukt en de remmen met de onderste instelling op gelijke wielweerstand afgesteld. Stang weg en dan mag die bijna niet meer slepen, anders nog een tikje terug stellen...en klaar was het

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.