remvloeistof

Lees meer
21-12-2014 10:46 #146638 door Johan Geers
remvloeistof is gemaakt door Johan Geers
Beste medeleden, ik ben aan vervanging van mijn remvloeistof toe.
Nu zie ik hier (Filippijnen) tot nu alleen maar DOT3 zien staan.

Ik ben op internet het volgende verhaal tegen gekomen;
"de samenstelling van de verschillende soorten remvloeistof is behoorlijk veranderd in de afgelopen 20 jaar.
Daardoor kun je de dot 4 van nu niet vergelijken met de dot 4 van 20 jaar terug.
Grofweg komt het er op neer dat de DOT3 van nu, de eigenschappen heeft van de DOT4 van 20 jaar terug. Ze raden het dan ook sterk af om DOT4 bij te vullen bij auto's van voor 1990".

Is dit waar?
Is in Nederland de oude DOT4 ook vervangen voor DOT3?
Kan ik de nieuwe DOT4 gebruiken mocht ik hem tegenkomen?
Daar ik de remvloeistof van deze auto (Amazone 1966) nog nooit heb vervangen hoe kom ik er dan achter wat voor vloeistof er nu inzit? DOT4? DOT3?
Kan ik de nieuwe DOT3 toevoegen aan de remvloeistof die er nu inzit mocht dit oude DOT4 zijn?

b.v.d.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2014 15:24 #146646 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic remvloeistof
De DOT-codes zeggen alleen iets over het kookpunt van de remvloeistof. DOT3 en DOT4 zijn onderling compatibel, maar niet met DOT5 (siliconen remvloeistof). Wel weer met DOT5.1.
Een deel van de warmte die de remmen opnemen, wordt via de remblokken overgedragen aan de remvloeistof. Gaat die daardoor koken, dan verliest de remvloeistof zijn functie. Een verse DOT 5.1 remvloeistof (niet te verwarren met DOT 5 siliconenremvloeistof) heeft een kookpunt van minimaal 270°C. Dat is zelfs onder extreme omstandigheden ruim voldoende en ook beduidend meer dan dat van een DOT4 (230°C) of een DOT3 (205°C).
Veel belangrijker dan dit zogenaamde ‘droge’ kookpunt is het ‘natte’ kookpunt van remvloeistof. Dat wordt gemeten met 3,2% water in de remvloeistof. Die situatie doet zich voor als de remvloeistof een aantal jaren in het systeem zit en heel geleidelijk door de remslangen heen vocht heeft opgenomen. Hoe ouder de remslangen hoe sneller dat gaat. Dat levert heel andere minimale kookpunten op: DOT 3: 140°C, DOT 4: 155°C en DOT 5.1 (ESP): 190°C.
Blijft over de bonusvraag: hoe heet wordt die remvloeistof nu eigenlijk? Dat is een aantal jaren geleden onderzocht met een Alpentest. Met hoogwaardig remsystemen in topconditie werden temperaturen tot boven de 160°C gemeten. Met een systeem met remtrommels achter en B-merk remblokken voor tot royaal boven de 200°C. Conclusie: is de remvloeistof in slechte conditie dan gaat het eerder mis.
Bovenstaande info is grotendeels afkomstig van de site van Auto-Motor-Techniek.

In jouw specifieke situatie, waarin al veel te lang de remvloeistof niet is ververst, zal verversen met DOT3 dus al een hele verbetering tot gevolg hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-12-2014 22:48 #146665 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic remvloeistof
Elk jaar vervang ik mijn remolie in de Amazon en Jaguar,blijven mijn remcilinders mooi schoon van binnen en roesten niet.
Dat ene litertje olie dot 4 kan er ook nog wel vanaf,ik vind het belangrijk om vooral mijn eenkrings remsysteem in topconditie te houden.Door er ong. 1,5 atm druk op te zetten via een extra reservoirdekseltje met luchtaansluiting kun je het heel makkelijk zelf doen in je eentje.
Ontluchtings nippeltje openen met een slangetje erop in een glazen potje net zolang tot er schone olie uitkomt, wel steeds met nieuwe olie bijvullen voor je reservoir leeg is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-12-2014 01:30 #146671 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic remvloeistof
Bedankt Gert en Alfriedel, ik ga er mee aan de slag ik ga eerst nog kijken of ze DOT4 hier hebben, is toch iets beter dan DOT3 en Dot 4 had ik Nederland ook.
Voor het verversen, heb ik assistentie van mijn vrouw die vind het altijd interssant van wat ik aan het doen bent ook al snap ze er niets van.

ngmaals bedankt

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.