Remcilinder revisie doen of niet doen?
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
Reden is de ernstige corrosie in de aansluitingen voor het rempotje, dat was al zo ernstig dat de rubber afdichtingen er bijna uit gedrukt werden.....
Een kijkje ín de cilinder deed mij besluiten maar voor een hele nieuwe te gaan.
Omdat misschien niet iedereen even ervaren is met het reviseren van remdelen wil ik voor de aardigheid eens wat foto's tonen om te laten zien dat reviseren niet altijd meer kan.
De cilinder van buiten;

Binnenwerk;

Remvloeistofpotje aansluiting.

De cilinder doorgezaagd (omdat ik hem tóch al afgekeurd had);

Corrosie nu duidelijk te zien, heel lastig te zien als je de cilinder niet doorgezaagd had;

Vanaf rembekrachtiger-zijde gezien;

Beoordeel dus je cilinder heel goed van te voren, dat kan teleurstelling of nog erger voorkomen.
Een beetje oppervlakkige corrosie kan je misschien nog weghonen/polijsten maar dit was te erg.
Gevolg zou zijn dat de nieuwe cups snel slijten en gaan lekken door de ruwe plek die de corrosie veroorzaakt.
Om op de topictitel terug te komen; in mijn geval NIET doen dus.

groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Paul Schaap
- Platinum lid
-
Maar:.....dat kan natuurlijk ook aan mij liggen

Sindsdien ga ik voor nieuw.
Klopt, dat is ook mijn ervaring. Het woord “revisie” wordt in dit verband weliswaar altjd gebruikt, maar vind ik eigenijk niet op zijn plaats. Er worden enkele onderdeeltjes vervangen in de cilinder en dat is het dan. Maar de cilinder zelf blijft onaangeroerd. De foto’s laten duidelijk zien wat daarmee op den duur gebeurt bij het gebruik van conventionele en dus hygroscopische remvloeistof. Monteer dus altijd nieuwe cilinders en probeer de noodzaak daartoe zo lang mogelijk uit te stellen door minimaal eens per twee jaar de remvloeistof te verversen."Paul Schaap" schreef:
Ja, een revisie van een hoofdremcylinder geeft vaak slechts tijdelijk een goed resultaat.
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik vervang de remvloeistof 1 keer per jaar en doe dit door op een "oude" dop luchtdruk te zetten dmv perslucht.
Nu alleen nog de nippels bij de remcilinders 1 voor 1 open draaien en wachten tot de nieuwe vloeistof eruit komt.
Er natuurlijk wel voor zorgen dat het reservoir gevuld blijft en ik hanteer een druk van iets meer dan 0,5bar.
Belangrijk is ook om de stofkapjes weer op de nippels te zetten zodat er geen vuil en vocht in kan komen.
Doe je dit niet dan roest de nippel vast.
Het is ook niet verkeerd om de nippels er een keer helemaal uit te halen en op de schroefdraad wat kopervet te smeren.
- Alfriedel Boelen
- Platinum lid
-
Dekseltje past ook op mijn Jaguar en het Twingo'tje van mijn schoonmoeder.
Scheelt enorm in de levensduur van je remmen.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Een paar jaar geleden systeem omgebouwd naar een zelfgemaakt mechanisch systeem bevalt me beter.
Verversen doe ik eigenlijk nooit maar de auto wordt ook maar amper gebruikt.
misschien toch eens een keer inplannen,
Johan Geers
- k den Besten
- Premium lid
-
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Johan, ook al gebruik je de auto weinig, dat maakt niet uit voor de remvloeistof.
Hans.
Tot nu toe geen problemen gehad, als de cilinder is geroest dan is het natuurlijk zinloos.
Inmiddels reviseer - of hoe je het wilt noemen - ik ook de remcilinders van de remklauwen van Amazon en 140/1800.
Daarvan wordt ook gezegd dat je dat niet moet doen.... Dan is het juist een uitdaging om het wél te doen en net zo goed.
Het is maar of je origineel Volvo of Girling/ATE hebt, laatst hadden we Amazon voorklauwen en daar kon je het chroom zo van de cilinders af krabben.....Chinese rotzooi...
Uit Zweden/GCP cilinders mee genomen, perfect !
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
- Jan van Bochove
-
- Platinum lid
-
- '66 combi
"Ed van der Zee" schreef:
Daarvan wordt ook gezegd dat je dat niet moet doen.... Dan is het juist een uitdaging om het wél te doen en net zo goed.
Hahaha :lol: zo denk ik er ook over, hoe harder men roept dat iets niet kan hoe leuker om het toch te proberen.
Voor sommige zaken is speciaal gereedschap of kennis of onderdelen nodig, maar er is juist op oldtimergebied nog lekker veel zelf te doen.
Hiermee wil ik zeker geen experimenten aanmoedigen met remmerij, maar proberen kan in elk geval altijd.
Paar maanden eerder ook een poging gedaan die op niets uit liep maar wel leerzaam was én ik heb niet direkt opgegeven.
Dan wéét je in elk geval dat je investering een reden had

revisie klauwen loopt uit de klauwen.....
Ook bovenstaande link toont aan dat er wel grenzen zijn die gerespecteerd dienen te worden zoals scheurende klauwen

groet, Jan
Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt