wielremcilinders vervangen en nu...!!!

Lees meer
23-08-2014 09:11 - 24-08-2014 18:58 #142807 door Joseph Diks
wielremcilinders vervangen en nu...!!! is gemaakt door Joseph Diks
Vorige week apk en afkeur op rem LA die niks zou doen.
Heb de wielremcilinders vervangen en rondom met easybleed 2x ontlucht totdat alle bellen weg waren uit de dot 4.

Nu ga ik rijden en kan het rempedaal de eerste keer helemaal onderin trappen en de 2e keer komt de amazon als een dolle tot stand. Remt dan echt goed. Dit heb ik diverse keren herhaald maar het bleef hetzelfde cq 2x trappen voor goed remmen.

1: toch nog lucht in het systeem?
(Moet er bij een enkel systeem een volgorde LA/RV/RA/LV worden aangehouden net als dubbel systeem)

2:kan de hoofdremcilinder de oorzaak zijn.
Bij apk werkte de rem perfect. 1x trappen en volle remkracht.

Betreft 122 uit 1968.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2014 09:47 #142809 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Als je pedaal diep wegzakt tijdens het remmen, en je trapt het direct weer in, waarna het hoger aangrijpt dan kan dat komen doordat je remschoenen achter te ver van de trommels staan. Dit kun je controleren door je handrem net niet helemaal vast aan te trekken. Dan moet je rempedaal meteen hoger aangrijpen. Dit kun je oplossen door je trommelremmen beter af te stellenet de remstelnokken aan de onderzijde van de achterremmen.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-08-2014 15:32 #142823 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Beste Skidje, je moet er ook voor zorgen dat je handrem tussen de de drie en vijf klikken vast staat.
Volgorde is eerst remmen achter stellen met stelnokken en dan de handrem.
Ik ga er van uit dat je voor schijven hebt.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 17:20 #142854 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Hallo Skidje,

Je beschrijft een normale situatie. Als je iets aan je remmen vernieuwd, dan stel je normaal gesproken de cylinders terug. Bij ontluchten ontsnapt wat vloeistof en daarmee de lucht in jouw systeem, maar er komt geen druk op de remzuigers/cupjes.
Bij de eerste druk op het rempedaal moeten de zuigers een eindje reizen voordat ze de rempads of - schoenen naar de schijven of de trommel bewogen hebben. De tweede trap geeft dan het lekkere nieuwe gevoel.

Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2014 22:17 #142867 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Ja, dat mag 1x zo zijn, maar daarna moet t gewoon goed zijn anders is het echt geen normale situatie!
Dus eerst je remschoenen achter + handrem goed afstellen. En als dit geen verbetering geeft verder zoeken.
Hoe oud is je hoofdremcilinder? Door het sleutelen aan je remsysteem is het werkpunt hiervan waarschijnlijk iets verschoven, vaak betekent dit het einde van de afdichtingen/zuiger hierin. Reviseren of vernieuwen...

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2014 14:54 #143011 door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Bij mij was het de hoofdremcilinder. Precies hetzelfde effect, eerste keer trappen tot op de bodem en daarna normaal remmen en keihard aanvoelen. En dat ongeveer iedere keer bij het remmen, afhankelijk van hoe lang geleden ik voor het laatst geremd had.
Waarschijnlijk had die door het ontluchten na vervangen van een wielremcilinder de genadeklap gekregen. Na demontage de rubber fluddertjes bekijkend die eruit kwamen vroeg ik me af hoe dat ding uberhaupt nog geremd had: was niks van over...

Ik zou daar zeker even naar kijken, of je hoofdremcilinder nog wel OK is...

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-08-2014 16:02 #143012 door Joseph Diks
Beantwoord door Joseph Diks in topic wielremcilinders vervangen en nu...!!!
Mijn vermoeden is dat Bart gelijk heeft. Die stelnokken zitten natuurlijk na 30 jaar gruwelijk vast.
Voor de zekerheid morgen eerst eens nieuwe halen in Elshout met een bevestigingssetje voor de schoenen. waren best roestig.

Indien de remfunctie hard is na 2x trappen lijkt me de reden van los-staande schoenen de meest plausibele.

Wordt vervolgd.....

Oh ja: Heeft iemand wel eens de borgpen van de 140 gebruikt om de hendel van de handrem opnieuw aan de schoen vast te maken. Heb deze nu uitgeboord. Hoop dat dit pennetje 8 mm is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.