revisie klauwen loopt uit de klauwen.....

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-06-2014 18:00 #140984 door Jan van Bochove
revisie klauwen loopt uit de klauwen..... is gemaakt door Jan van Bochove
Ter lering en vermaak;

Afgelopen weekend heb ik m'n voorklauwen van mijn éénkrings remsysteem (ama combi) uit elkaar gehaald om de boel te reviseren.
Omdat er bij de revisieset ook ringetjes zaten die tussen de klauwhelften horen dacht ik "klauwen splitsen, dat vergemakkelijkt de zaak".
Eerste remklauw, alles netjes uit elkaar gekregen, jammer, zuigers te ver ingeroest......daar moeten dus nieuwe voor komen.

Tweede klauw, dikke bout bijna los, geeft de klauw ineens een droge knak ten gehore; scheur in de klauw! :twisted:
En ja, ook hier de zuigers te ver heen voor netjes polijsten en hergebruik.

Aangezien ik niet graag met veiligheid gok heb ik toen maar besloten hele nieuwe klauwen aan te gaan schaffen.
Eigenlijk ben ik wel blij dat de scheur er hoorbaar in sprong en ook duidelijk zichtbaar is, voor hetzelfde geld zie/hoor je niets en gaat er tijdens een (nood)stop iets fout.
Oorzaak van de scheur is denk ik roestophoping die door het uitdraaien van de bout mee omhoog is genomen en op de rand van het tapgat net te veel spanning creëerde.

Geen praatje zonder plaatje dus voila;








Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-06-2014 20:29 #140987 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic revisie klauwen loopt uit de klauwen.....
Ah, dan is nieuw wel beter ja.
Nordicar (volvo-parts.nl) heeft ze tegenwoordig voor een scherpe prijs van 105 euro op ruilbasis (was eerder ordegrootte 140 net als bij de club).
Laatst zag ik ze nieuw op eBay voor net iets onder de 100 euro zonder ruil of borg maar daar komen weer fikse verzendkosten bij. Zie www.facebook.com/oudevolvo/post ... 8612584563

Overigens raadt Volvo aan de helften in elkaar te laten bij doe-het-zelf revisie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
02-06-2014 20:46 #140988 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic revisie klauwen loopt uit de klauwen.....
Dat laatste klopt, in z'n algemeenheid wordt er altijd heel geheimzinnig over gedaan, het splitsen van klauwen.
Ik heb er een avondje googlen aan besteed en het is vooral belangrijk dat je de juiste afdichtringetjes hebt die ook tegen de remolie kunnen,Gespecialiseerde zaken (veel in de UK) hebben die wel en in sommige revisiesetjes zitten ze er ook bij.

De meeste bedrijven vragen de oude klauwen terug óf je wordt belast met 25,- tot 50,- euro statiegeld als je de oude niet inlevert.
Ik ben in dit geval een beetje huiverig voor ruilklauwen.Zeker als het aanbod ingeleverde klauwen minder wordt dan lijkt mij de verleiding ook aanwezig de beschikbare klauwen wat minder snel af te keuren..............ik schrijf lijkt, kan natuurlijk niets bewijzen hé. :oops:

Daarom ga ik nu voor 2 hele nieuwe, die laatste tientjes doen er dan ook niet meer toe :D Vaak heb ik geluk, dat beetje pech moet ik dan ook niet over zeuren.
Nieuwe komen op 96,50 ex.btw zonder gedoe met inruil/statiegeld.

Ik vraag mij sowieso af hoe dat gaat met inruil van de klauwen, wanneer besluit men dat ze niet meer revisie-waardig zijn zodat je ook je statiegeld niet retour krijgt??
Er zijn trouwens ook gevallen dat men de ingeleverde spullen ALLEN verschroot, gewoon om de merknaam hoog te houden en te voorkomen dat er een "grijs revisiecircuit" ontstaat.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.