Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc

• Thijs van der Herik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 16:37 #136702 door Thijs van der Herik
Goedemiddag,

Na een volledige remrevisie ( remklauwen, leidingen, slangen voeringen en hoofdremcilinderrevisie) komt er geen druppel uit uit de hoofdremcilinder.

Het gaat om een amazone uit 1966 met een enkel remsysteem. De hoofdremcilinder werkte eerst wel maar lekte richting rempedaal waardoor ik de rubbers wilde vervangen. Nadat ik de hrc onder handen genomen had komt er geen olie meer uit de persleiding en komt er steeds een luchtbel terug het potje in. Ook de persleiding dichthouden om een vacuum te creeëren werkt niet. Wel komt er dan druk op het potje te staan en word de olie omhooggedrukt.

Weet iemand wat ik fout gedaan heb of heeft iemand dit al eens meegemaakt. Ik wil graag weten wat er fout is en niet zomaar een nieuwe kopen.

Alvast bedankt voor de hulp,

Thijs van den Herik
Nieuw lekkerland
Zuid holland.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
26-01-2014 19:44 #136709 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc
Dat is wel vreemd, zo ingewikkeld is een enkelvoudige hrc ook weer niet.
Wat wel eens mis gaat is dat het zuiger(rubbertje) niet ver genoeg terug komt waardoor het compensatiegaatje niet vrijgegeven wordt, er kan dan geen remvloeistof voor de zuiger komen waardoor je ook geen remoliedruk op kunt bouwen.

Gezien het feit dat je over een luchtbel spreekt ben ik geneigd te denken dat dat gaatje wel vrij komt.
Je zou de zaak misschien wat kunnen helpen door de remleiding even los te nemen van de hrc en dan wat onderdruk te creëren op de aansluiting van de leiding. Die onderdruk kan je bijvoorbeeld opwekken door een plastic fles te voorzien van een stukje slang, er in te knijpen, slangetje op uitgang en fles "loslaten". Je zou dan wat remvloeistof de hrc in moeten kunnen zuigen.

Dan de leiding er weer op en verder gaan met ontluchten.Omdat alles leeg is is het handig om even de juiste volgorde van ontluchten op te zoeken in de documentatie/ werkplaatshandboek.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2014 19:55 #136710 door Han Misdom
Perongelijk de cup in de hoofdremcilinder verkeerd om gemonteerd?

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-01-2014 23:00 #136718 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc
Zit de afstelmoer van de gaffel die de hoofdremcilinder met het pedaal verbindt op een andere plek dan eerst?Dan kun je ook vreemde verschijnselen krijgen,zoals druk die er niet af wil.

Als de afstand gelijk is denk ik -net als Han -dat er een rubber cupje verkeerd om zit.

Ik ben trouwens geen voorstander van reviseren van remcilinders.Reden: Met remmen geen enkel risico nemen en zeker niet met een enkel werkend remsysteem van de Amazon B 18.

• Thijs van der Herik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2014 07:21 #136722 door Thijs van der Herik
Beantwoord door Thijs van der Herik in topic Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc
Bedankt voor de reactie,

Ik denk dat de gaffel verkeerd zit, vananvond is even kijken of anders afstellen helpt.

Het heeft iets te maken met een gaatje wat dichtzit. Want als ik de cup door de persleiding indruk dat komt er remvloeistof uit.
Het cupje zit in ieder geval niet verkeerd, dit had ik al gecheckt.

Ik had voor revisie gekozen omdat de hrc gewoon goed werkte maar alleen maar uitwendige lekkage vertoonde.

Gr thijs

• Kees Vos
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2014 10:00 #136726 door Kees Vos
Dit verschijnsel heb ik eerder meegemaakt, er blijft een luchtbel in de hrc zitten.
Oplossing: maakt de remleidingaansluiting los en laat iemand op het rempedaal trappen tot op de vloer, houw een vinger voor de remleidingaansluiting en laat het rempedaal weer opkomen, dit herhaal je een paar keer totdat er alleen remvloeistof uit komt, de luchtbel is nu uit de hrc. Dan monteer je de remleiding weer, Je kunt u het systeem normaal ontluchten.
Bij het monteren van een nieuwe of gereviseerde hrc altijd eerst de hrc ontluchten.
succes

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-01-2014 13:36 #136730 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc
Hoi Thijs,

Als je de gaffel er toch uit hebt,kijk dan ook of het ronde drukplaatje ,waar de borgveer tegen aan zit wel met de goede kant naar voren zit.De holle kant moet naar voren wijzen,anders krijg je ook problemen.Ik denk,dat dan druk op het systeem blijft staan.Gevolg vastzittende remmen.

Bij het monteren van een hoofdremcilinder altijd eerst de hoofdremcilinder in de bankschroef ontluchten.Vullen-gaffel indrukken-lucht.vloeistof er uit laten lopen-vinger op leidinggaatje-gaffel uit laten komen-weer indrukken-lucht en vloeistof eruit laten komen-vinger op gaatje- gaffel op laten komen enz tot er alleen maar vloeistof komt.Tussendoor bijvullen!Het voordeel hiervan is dat er dan geen of zeer weinig lucht in het systeem komt.

• Thijs van der Herik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-01-2014 21:05 #136743 door Thijs van der Herik
Beantwoord door Thijs van der Herik in topic Na volledige remrevisie komt er geen druppel olie uit de hrc
He volvo rijders,

Vanavond cilinder gedemonteerd, nogmaals gespoeld(er blijft zwarte rommel uitkomen) ontlucht op de werkbank en het werkt.
Pedaal hoogte stond ook niet goed.

Gelukkig,

Van de week proberen af te melden voor de apk.

Bedankt voor de hulp.

Thijs

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD