- Berichten: 1
Voorwielen geblokkeerd
- Mike Vreys
- Offline
- Nieuw lid
Minder
Lees meer
30-10-2013 20:42 #133512
door Mike Vreys
Voorwielen geblokkeerd is gemaakt door Mike Vreys
Ik ben aan het werken aan een Volvo 144 deluxe.
De motor heeft zijn zorg al gehad en draait weer perfect.
(nieuwe accu, contact puntjes, stroomverdelerkap, rotor, olie, benzine, motor gespoeld, luchtfilter, oliefilter)
Nu heb ik een stukje gereden en merkte dat hij verschrikkelijk hard afremt.
Heb de wagen opgekrikt, achteraan was er geen probleem maar vooraan zijn de wielen volledig geblokkeerd.
Wagen is volledig remschijf geremd
Graag enkele tips.
De motor heeft zijn zorg al gehad en draait weer perfect.
(nieuwe accu, contact puntjes, stroomverdelerkap, rotor, olie, benzine, motor gespoeld, luchtfilter, oliefilter)
Nu heb ik een stukje gereden en merkte dat hij verschrikkelijk hard afremt.
Heb de wagen opgekrikt, achteraan was er geen probleem maar vooraan zijn de wielen volledig geblokkeerd.
Wagen is volledig remschijf geremd
Graag enkele tips.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
30-10-2013 21:33 #133516
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorwielen geblokkeerd
Bijna zonder twijfel dichtzittende remslangen. Voor de zekerheid zowel voor- en achter vervangen. Die zwellen aan de binnenkant op en gaan fungeren als een ventiel.Controleer ook de remleidingen, vooral die naar achteren lopen, ze zitten meestal onder de tectyl, maar niet aan de kant waarmee ze tegen de chassisbalk zitten.....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Vincent Oldenbroek (GAST)
- Offline
- Expert lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 80
17-02-2014 22:46 #137627
door Vincent Oldenbroek (GAST)
Beantwoord door Vincent Oldenbroek (GAST) in topic Voorwielen geblokkeerd
Soortgelijk probleem hier met een volvo 164e van 1972 ATE remmen.
Eerst rechtsvoor bleef hangen apk afkeur.
Toen dacht ik, na 42 jaar, mogen er wel een keer nieuwe remklauwen op. Zo gezegd zo gedaan. Linksvoor bij ontluchten toch opeens allemaal vuiltjes in de vloeistof. geflusht totdat er schone vloeistof zonder bellen kwam. Na alle remklauwen alle 8 nippels 2 keer in goede volgorde te hebben ontlucht, testrondje, bleek remslang kleine scheur te hebben, toen even vervangen met slang van donorauto. Remklauw moest erweer af linksvoor omdat stukje remleiding de wartel niet losging. Weer alles in goede volgorde ontlcht, weer vuiltjes linksvoor, geflusht totdat heelmaal schoon was. Toen gaan rijden, blijkt nu linksvoor aan te lopen! Kortom nieuwe remklauwen, maar van rechtsvoor aanlopend naar een linksvoor hardaanlopende remklauw!
Slang is niet lek en niet verstopt, anders zou je toch niet kunnen ontluchten?
Maar de slang kan er dus voor zorgen dat de cylinder niet terug gaan?
Die vuiltjes kunnen die er nog voor zorgen dat de cylinders nu niet meer teruggaan?
Eerst rechtsvoor bleef hangen apk afkeur.
Toen dacht ik, na 42 jaar, mogen er wel een keer nieuwe remklauwen op. Zo gezegd zo gedaan. Linksvoor bij ontluchten toch opeens allemaal vuiltjes in de vloeistof. geflusht totdat er schone vloeistof zonder bellen kwam. Na alle remklauwen alle 8 nippels 2 keer in goede volgorde te hebben ontlucht, testrondje, bleek remslang kleine scheur te hebben, toen even vervangen met slang van donorauto. Remklauw moest erweer af linksvoor omdat stukje remleiding de wartel niet losging. Weer alles in goede volgorde ontlcht, weer vuiltjes linksvoor, geflusht totdat heelmaal schoon was. Toen gaan rijden, blijkt nu linksvoor aan te lopen! Kortom nieuwe remklauwen, maar van rechtsvoor aanlopend naar een linksvoor hardaanlopende remklauw!
Slang is niet lek en niet verstopt, anders zou je toch niet kunnen ontluchten?
Maar de slang kan er dus voor zorgen dat de cylinder niet terug gaan?
Die vuiltjes kunnen die er nog voor zorgen dat de cylinders nu niet meer teruggaan?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
17-02-2014 22:59 #137629
door Lars Rengersen
Ze zwellen naar binnen toe op.
Dus: remvloeistof (onder druk) wel heen, maar niet of te langzaam terug. Daardoor blijft er drukopbouw aan de kant van de klauw en blijft hij dus remmen. Overigens zou ik nooit een gebruikte remslang van een donor plukken en gebruiken.
Die dingen kosten nauwelijks wat (zeker vergeleken met gereviseerde klauwen) en alleen met nieuwe weet je zeker dat het goed is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Voorwielen geblokkeerd
Zoals Tom schreef, de slang zal fungeren als een ventiel."Vincent Oldenbroek (GAST)" schreef:
Slang is niet lek en niet verstopt, anders zou je toch niet kunnen ontluchten?
Maar de slang kan er dus voor zorgen dat de cylinder niet terug gaan?
Ze zwellen naar binnen toe op.
Dus: remvloeistof (onder druk) wel heen, maar niet of te langzaam terug. Daardoor blijft er drukopbouw aan de kant van de klauw en blijft hij dus remmen. Overigens zou ik nooit een gebruikte remslang van een donor plukken en gebruiken.
Die dingen kosten nauwelijks wat (zeker vergeleken met gereviseerde klauwen) en alleen met nieuwe weet je zeker dat het goed is.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
Minder
Lees meer
- Berichten: 3364
18-02-2014 00:17 #137632
door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Voorwielen geblokkeerd
Beste Vincent, als ik oude slangen zou monteren zou ik er eerst een met een compressor kijken of ze nog wel goed open zijn.
Tevens zou ik ze ook goed schoonmaken in wasbenziene.
Blijkt bij de compressor test al dat er weinig of geen lucht door komt dan weet je het al.
Wat ik ok altijd doe en dan weet je zeker of dat de leiding in terug gaande richt niet verstopt zit is de remblokken bij een klauw eruithalen daarvoor in de plaats een stuk dik ijzer plaatsen de remmen in trappen totdat de ijzers klem zitten en dan de cilinder m.b.v. de ijzers weer terug duwen.
Dit kun je ook blok per blok doen.
Gaat het terug duwen bij een of meer van de cilinders stroef dan weet je het al.
succes
Johan Geers
Tevens zou ik ze ook goed schoonmaken in wasbenziene.
Blijkt bij de compressor test al dat er weinig of geen lucht door komt dan weet je het al.
Wat ik ok altijd doe en dan weet je zeker of dat de leiding in terug gaande richt niet verstopt zit is de remblokken bij een klauw eruithalen daarvoor in de plaats een stuk dik ijzer plaatsen de remmen in trappen totdat de ijzers klem zitten en dan de cilinder m.b.v. de ijzers weer terug duwen.
Dit kun je ook blok per blok doen.
Gaat het terug duwen bij een of meer van de cilinders stroef dan weet je het al.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
18-02-2014 09:37 #137639
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Voorwielen geblokkeerd
Zoals Lars ook schreef: die dingen kosten niet de wereld. Dus waarom gaan rommelen met oude slangen?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.