Advies gevraagd over remmen - what would you do?
- 13869-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-07-2013 22:15 #129338
door 13869-dummy
Advies gevraagd over remmen - what would you do? is gemaakt door 13869-dummy
Hallo allemaal,
Sinds vorig jaar september zijn wij de trotse eigenaren van een 145 uit '72. We proberen de auto met een bescheiden budget rijdend te houden en op te knappen. Veiligheid staat absoluut voorop maar onnodige grote uitgaven proberen we te voorkomen zolang dat lukt.
Nu de remmen: sinds de aanschaf is de remvloeistof al erg donker. Toen ik dat wilde vervangen, braken de ontluchtingsnippels af. Ik heb toen even de boel de boel gelaten en we zijn er mee door gereden. Nu remt de auto bij licht remmen schokkerig, bij hard remmen hoor je een BOINK bij de achterwielen maar de wagen remt verder prima. Bij een onverwachte stop proef laatst kwam de auto heel snel tot stilstand!!
De handrem werkt heel goed om de auto in voorwaartse richting gestopt te houden maar niet erg goed in achterwaartse!!?? Overigens is de rembekrachtiger volgens de verkoper onlangs vernieuwd, deze ziet er ook nieuw uit.
Ik kan zelf goed sleutelen maar ik heb verder geen ervaring met remmen. Nu mijn vragen
- Zouden jullie adviseren om per definitie de remklauwen te vervangen?
- Hoe weet ik wat voor remklauwen ik (nodig) heb? Ik zie twee verschillende merken in de handel.
- Kan ik makkelijk zelf de remblokken vervangen?
- Zouden jullie na zo'n tijd per definitie de remleidingen en/of -slangen vervangen?
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt
Martin
Sinds vorig jaar september zijn wij de trotse eigenaren van een 145 uit '72. We proberen de auto met een bescheiden budget rijdend te houden en op te knappen. Veiligheid staat absoluut voorop maar onnodige grote uitgaven proberen we te voorkomen zolang dat lukt.
Nu de remmen: sinds de aanschaf is de remvloeistof al erg donker. Toen ik dat wilde vervangen, braken de ontluchtingsnippels af. Ik heb toen even de boel de boel gelaten en we zijn er mee door gereden. Nu remt de auto bij licht remmen schokkerig, bij hard remmen hoor je een BOINK bij de achterwielen maar de wagen remt verder prima. Bij een onverwachte stop proef laatst kwam de auto heel snel tot stilstand!!
De handrem werkt heel goed om de auto in voorwaartse richting gestopt te houden maar niet erg goed in achterwaartse!!?? Overigens is de rembekrachtiger volgens de verkoper onlangs vernieuwd, deze ziet er ook nieuw uit.
Ik kan zelf goed sleutelen maar ik heb verder geen ervaring met remmen. Nu mijn vragen
- Zouden jullie adviseren om per definitie de remklauwen te vervangen?
- Hoe weet ik wat voor remklauwen ik (nodig) heb? Ik zie twee verschillende merken in de handel.
- Kan ik makkelijk zelf de remblokken vervangen?
- Zouden jullie na zo'n tijd per definitie de remleidingen en/of -slangen vervangen?
Ik hoor het graag!
Alvast bedankt
Martin
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 00:55 #129342
door Kevin de Leuw
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Boink zit in je ophanging niet in je remmen zelf.
Wat je kan doen is de klauwen demonteren proberen de oude nippels ui te voren/draaien.
Remleidingen zijn 19/20 keer nog goed, remslangen 3/5 keer.
Buig je remslang en kijk of er geen droogtescheurtjes inzitten vooral bij de "nippels".
Remblokken zijn zelf te vervangen maar maak alles wel goed schoon.
Qua type remklauw raadpleeg even de zoekfunctie anders zit ik iemand anders te herhalen je hebt ate en girling waarschijnlijk heb je girling.
ps. vriendin al bevallen? maken ze het goed?
Wat je kan doen is de klauwen demonteren proberen de oude nippels ui te voren/draaien.
Remleidingen zijn 19/20 keer nog goed, remslangen 3/5 keer.
Buig je remslang en kijk of er geen droogtescheurtjes inzitten vooral bij de "nippels".
Remblokken zijn zelf te vervangen maar maak alles wel goed schoon.
Qua type remklauw raadpleeg even de zoekfunctie anders zit ik iemand anders te herhalen je hebt ate en girling waarschijnlijk heb je girling.
ps. vriendin al bevallen? maken ze het goed?
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 07:39 #129343
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Ik hoop dat jij nooit achter mij rijd...
Levensgevaarlijk om te gaan rijden met afgebroken nippels, daar ontlucht je juist, dus daar is druk verlies.
Nu zit het misschien dicht geroest, maar als je een keer stevig remt kan het gaatje openen met alle gevolgen van dien.
Dat zou ik zonde van mijn auto vinden
Levensgevaarlijk om te gaan rijden met afgebroken nippels, daar ontlucht je juist, dus daar is druk verlies.
Nu zit het misschien dicht geroest, maar als je een keer stevig remt kan het gaatje openen met alle gevolgen van dien.
Dat zou ik zonde van mijn auto vinden
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 08:00 #129345
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Dat hoeft niet Lars.Als de ontluchtingsnippel afbreekt voordat er beweging in is geweest,zit hij net zo dicht als daarvoor.Wanneer hij wel een beetje los is gekomen en daarna is afgebroken is het wel gevaarlijk,hij lekt dan meteen of hij gaat later lekken.Zelf zou ik het wel repareren.
03-07-2013 08:50 #129348
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Je kunt proberen om een klauw van de auto af te halen, en met een linkse tap het nippel eruit te draaien, maar dat lukt vaker niet dan wel..bovendien zitten er voor per klauw drie en achter twee! Koop nieuwe (gereviseerde-) klauwen, en meteen vier nieuwe slangen. Raar trouwens dat iemand een nieuwe rembekrachtiger plaatst en de oude remvloeistof laat zitten...dat wijst niet op goed onderhoud om het zachtjes te zeggen.
Zet de auto ergens op de brug en loop alle draaipunten en ophangingen meteen goed na! Op de klauw staat het teken van de fabrikant, Girling is een gestyleerde "G" die ingegoten is.
Bedenk: je kunt goedkoop rijden, maar verongelukken is nooit goedkoop!
Zet de auto ergens op de brug en loop alle draaipunten en ophangingen meteen goed na! Op de klauw staat het teken van de fabrikant, Girling is een gestyleerde "G" die ingegoten is.
Bedenk: je kunt goedkoop rijden, maar verongelukken is nooit goedkoop!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 16:24 #129372
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Gezien de rre problemen met de achterremmen en de rare geluiden die je hoort zou ik de trommels er eens af halen. Wellicht zijn de voeringen van de remschoenen gekomen. Daarnaast moet je uiteraard je ontluchtingsnippels trachten te vernieuwen, als je ze er niet uit krijgt, dan zou ik voor nieuwe klauwen resp. remcilinder kiezen.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 17:23 #129374
door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
trommels op een 145, het is geen amazon
heeft ie dus niet, enkel handrem.
Waarschijnlijk ligt dit aan de ophanging die kloenk zegt.

Waarschijnlijk ligt dit aan de ophanging die kloenk zegt.
03-07-2013 17:37 #129375
door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Kevin, een 140 heeft schijven voor de remmerij en trommels voor de handrem.......
- Kevin de Leuw
- Platinum lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 19:22 #129377
door Kevin de Leuw
Weet ik maar Bart heeft het over trommels voor reguliere remmen daar hij ook remcilinders noemt, en de handrem heeft niks met het gewone remmen te maken en dus ook geen kloink op een 140.
- Lars Weffers
- Elite lid
-
Minder
Meer
03-07-2013 20:29 #129379
door Lars Weffers
Beantwoord door Lars Weffers in topic Advies gevraagd over remmen - what would you do?
Zo dom was zijn reactie niet hoor..
Ook bij de handrem kunnen de voeringen los laten
Ook bij de handrem kunnen de voeringen los laten