Remnippel vast, wat stook ik warm?

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2013 13:15 #128968 door Hansw
Remnippel vast, wat stook ik warm? is gemaakt door Hansw
Hallo allemaal, een vraag met twee antwoorden denk ik, maar ik weet het niet.

Als je een vastzittende remnippel hebt op een voorremklauw, wat is dan wijsheid?
De nippel warmstoken, af laten koelen zodat evt corrosie op de schroefdraad wordt samengedrukt door de uitzettende nippel, en als hij is afgekoeld voorzichtig losdraaien?

Of de klauw rondom de nippel warmstoken, zodat de klauw iets uitzet en vervolgens direct de nippel losdraaien?

En, is het nog anders als je het bij een remcilinder achter doet (ander materiaal, het een is lichtmetaal, het andere gietijzer?

Hoor het graag,
Groeten!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin de Leuw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2013 13:50 #128971 door Kevin de Leuw
Beantwoord door Kevin de Leuw in topic Remnippel vast, wat stook ik warm?
Als je hem warmstookt ALTIJD de remslang loshalen anders kan de druk nergens heen, als hij al dolgedraaid is een pijpfitterstang erop zetten.

Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2013 14:02 #128972 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Remnippel vast, wat stook ik warm?
Hans, ik zou het gietijzer voorzichting verwarmen omdat voor zover ik weet meer uitzet dan staal bij gelijke temperatuur. Zorg wel dat je het niet op een heel klein puntje verwarmd maar een groter oppervlakt om scheurvorming te voorkomen. Denk ook aan de rubber delen, die houden niet van de warmte :)

Groeten, Rob

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
23-06-2013 18:53 #128983 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Remnippel vast, wat stook ik warm?
Is het de nippel om te ontluchten, koop dan een linkse tap oftewel een bout uitdraaier. Kosten een paar euro. Ik mijn remklauw niet warm stoken wie weet wat je allemaal veroorzaakt.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
24-06-2013 12:27 #128995 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Remnippel vast, wat stook ik warm?

door Kevin de Leuw » 23 jun 2013 13:50

Als je hem warmstookt ALTIJD de remslang loshalen anders kan de druk nergens heen, als hij al dolgedraaid is een pijpfitterstang erop zetten.

Ben het helaas niet met Kevin eens.
De druk kan gewoon terugvloeien naar de hoofdremcilinder. Als het rempedaal in rust is, is er een "open" verbinding tussen de remklauw en het remvloeistofreservoir.
Hoe zou je immers ander de remzuiger terug kunnen drukken als je nieuwe remblokken monteert?
Als er een geen open verbinding zou zijn, dan zouden je remmen aan kunnen lopen zodra er zich om wat voor reden dan ook (bijv warmte) druk op zou bouwen in het remsysteem!

Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag:
Alle aangeboden adviezen kunnen werken maar het kom soms verdaaid lastig zijn. Een methode is nog niet vernoemd en dat is het uitboren van de nippel en vervolgens een tap door het gat heen halen (moet je wel over een tap van de juiste maat beschikken)
Succes

• Ronald Zwerus
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
24-06-2013 13:43 #129002 door Ronald Zwerus
Beantwoord door Ronald Zwerus in topic Remnippel vast, wat stook ik warm?
Er is nog een methode nl .de nippel laten schrikken (dus met een niet te grote hamer op de kop slaan) en gelijktijdig met een sleutel proberen de nippel los te draaien deze methode is door mij al vaak met succes toegepast . Ook met andere vastzittende bouten.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD