Dot 4 remolie gevaarlijk?
- Dennis Boxem
- Offline
- Expert lid
grtz!
Dennis
Tikkende Remmentijdbom onder Oldtimers
Gerrit Hillen
22:35
Hallo Redactie
Grote remmen problemen bij oldtimers bij gebruik van verkeerde remvloeistof, DOT4, wat ze kopen bij een tankstation, en of automaterialen zaak, om hun remvloeistof pijl bij te vullen
In oldtimers mag alleen DOT3 NOOIT bijvullen met DOT4
Heb nu in 1 maand tijd 4x grote remproblemen geconstateerd, bij oldtimers die hun remsysteem gevuld of bijgevuld hadden met remvloeistof DOT4
Remvloeistof Dot4 is NIET geschikt voor oldtimers, daar DOT4 gemaakt is voor auto´s met ABS, in het ABS systeem zitten plunjers van nylon die door een smeerstof die in DOT4 zit gesmeerd worden.
Deze toevoeging is de veroorzaker van veel ellende en kan tot dodelijke ongevallen lijden, omdat de remslangen, en alle rubber afdichtdelen gaan oplossen , bij oldtimers zijn de rubber slangen en afdichtingen gemaakt van natuurrubber, de hedendaagse auto´s hebben chemische rubbers
Heb in 1 maand tijd bij 4 oldtimers geconstateerd dat ze door verkeerde remvloeistof geen remmen meer hadden.
Kenmerken bij gebruik van verkeerde remvloeistof
Lekkende en vastzittende wielremcilinders.
Vastzittende Remklauwen, waardoor de remmen gloeiend heet worden
Een rempedaal, dat langzaam terug komt na het indrukken, en bij vasthouden de rempedaal wegzakt
Remmen die blijven aanlopen, Remslangen gaan dichtzitten.
Remedie alle remcilinders reviseren of vernieuwen, hoofdremcilinder vernieuwen, alle remslangen vernieuwen, alle leidingen doorspoelen, reinigen.
Remsysteem vullen met DOT3, en ontluchten.
Lees in uw werkplaatshandboek, of instructieboekje, welke remvloeistof er in moet, staat ook vaak op de vuldop.
Ik heb dit nu bij 4 auto´s ben bestuurslid van een oldtimer vereniging van 350 leden, dus 1% heeft remproblemen door de verkeerde remvloeistof.
We hebben in Nederland 260.000 oldtimers, dus uitgaande van 1% dan praten we toch over mogelijk 2600 tikkende remtijdbommen
De auto´s die mij bekend zijn
1 Cadillac Sedan de Ville uit 1962
2 Chrijsler Newport uit 1966
3 Mercedes Pagode uit 1969
4 Triumph TR6 uit 1970
5 Studebaker uit 1953 van iemand uit Zwitserland die hier strande
Reparatiebedrijven die mijn verhaal kunnen bevestigen zijn
The Carmaker Maasbracht
Molenweg 50
Tel 0475/461320
Stuurman Classic Cars en Repair
Stationweg 88 Herkenbosch
Tel 0475/534113 Repair 0475/534531
Classic Car Venlo
Orionpoort 1 Grubbebvorst
Tel 077/3661241
Leverancier van oa remonderdelen
Catalina USA Parts Swalmen
Tel 0478/515000.
De Bovag is in kennis gesteld van de problematiek
Hopelijk besteden jullie hier aandacht aan, want het gaat anders goed fout, hier redden we mensenlevens mee, en kunnen we veel menselijk leed voorkomen
Mvgr Gerrit Hillen geb 10/07/1958
Technisch bestuurslid van Oldtimer en Classic Car Club Heel
Technisch bestuurslid Oldtimer Club De Oetloatklep
Organisator van het jaarlijks Internationaal Classic USA Car Treffen in Reuver
Automonteur, Leermeester en APK Keurmeester bij Toyota Klaver in Venlo/Blerick
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1726
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
echter voor volvo klassiekers zijn alle rem onderdelen gewoon te koop.
ik ga er niet vanuit dat als je nieuwe remcilinders koopt daar nog natuurrubber in verwerkt is.
regelmatig controleren en alle rubber delen, cups en slangen op tijd vervangen.
controleer regelmatig het peil van de remvloeistof, als dit bijgevuld moet worden mag dit alleen komen door slijtage van de remvoering.
als er dus meer bijgevuld moet worden lekt er dus vloeistof weg.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Willy Beer
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 267
Tot nu toe zonder enig probleem....
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Dennis Boxem
- Offline
- Expert lid
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 416
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3377
Maar ik kan me voorstellen gezien de merken in die jou bericht zijn vernoemd dat daar nog natuurlijk rubber in verwerkt zit.
Dat zijn geen wagens voor dagelijks gebruiken en zijn meestal met orginele onderdelen vanuit die tijd gerestaureerd
Onze Volvo’s hadden voor hun eerste restauratie al de nodige km en reparaties erop zitten.
Volvo’s werden in die tijd veel door doktoren en vertegenwoodigers gekocht omdat een Volvo zonder veel problemen honderduizenden km af konden leggen.
En vandaag de dag worden onze Volvo’s nog steeds als km vreters gebruikt.
Dus natuurlijk rubber in een Volvo, ja misschien een oud type vanuit de tweede wereld oorlog of daarvoor.
Maar voor de mensen die een 444 rijden en alle type daarna denk ik niet dat daar nog natuurlijk rubber in voorkomt.
Ik denk dat Volvo voor onze oude auto’s zelfs geen onderdelen in het rem of koppelingssyteem van natuurlijk rubber levert.
Dus ik denk dat DOT4 voor onze Volvo’s een goede remvloeistof is.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
hier in Alkmaar bij een gespecialiseerd remmenbedrijf ben ik daar al eerder voor gewaarschuwd.
Echter, ,,, ik heb alles al vervangen door modern materiaal.
voor modellen waar niet alles meer voor te koop is en men moet gaan improviceren met oude materialen n.o.s.
Delen uit stoffige magazijns en autos waar zeer weinig mee wordt gereden e.d. geldt dit wel.
Voor volvo denk ik dan aan vooroorlogs en b.v. de p444
Het blijft echter een afweging of originaliteit of modernere remdelen monteren.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kevin de Leuw
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 880
Goedkoop lpg uitbouwen, laswerk en onderhoud? www.kdlautomotive.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1421
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.