rempedaal komt niet omhoog. PV444

  • Geert-Jan Baan (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2013 11:06 #125618 door Geert-Jan Baan (GAST)
rempedaal komt niet omhoog. PV444 is gemaakt door Geert-Jan Baan (GAST)
Ik heb twee problemen met mijn PV444 uit 1957.
1/ Mijn rempedaal komt niet meer omhoog na het intrappen. Wel heb ik remdruk en kan ik de auto 'van de rem halen' door met de voet het pedaal weer omhoog te trekken.

2/ Gedoseerd remmen gaat erg lastig. Het linker voorwiel lijkt te blokkeren als je het rempedaal intrapt.

Hoe dit aan te pakken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2013 12:42 #125624 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Onder de vloer van de wagen zit een terug-trek-veer die het pedaal omhoog moet halen.
Is deze veer misschien gebroken?
Zijn alle draaipunten van het pedaal goed gesmeerd; zit een smeernippel op de as waarop zowel koppelings- als rempedaal scharnieren.

Blokkeren van de tromelrem komt wel vaker voor.
Heeft de auto lang stilgestaan? Waarschijnlijk is er dan sprake van roestvorming in de trommel. Een paar keer voorzichtig remmen lost dit probleem over het algemeen op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Geert-Jan Baan (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2013 17:00 #125630 door Geert-Jan Baan (GAST)
Beantwoord door Geert-Jan Baan (GAST) in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Waar moet ik die terugtrekveer zoeken? Vanaf de onderkant?

Het blokkeren van het voorwiel is ontstaan tijdens het rijden en werd steeds wat heftiger. Daardoor denk ik niet dat het door roest komt. Ik wil de remtrommel waar het om gaat inspecteren. Heb je bij een pv444 een remtrommeltrekker nodig?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2013 17:17 #125633 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Het kan ook zijn dat de remvoering heeft losgelaten van de remschoen. Heb het pas gezien bij de auto van mijn zus. Daarbij blokkeerde het wiel ook, maar soms kon ze er wel mee rijden waarna het opeens weer blokkeerde nadat ze geremd had.

Trommeltrekker weet ik niet voor een 444, bij een amazon achter wel nodig.
Succes ermee!

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2013 18:52 #125640 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Voor een pv 444 en 544 heb je voor het demonteren van de trommels van de voorremmen geen trekker nodig. Je hebt wel een trekker nodig om beide achtertrommels er af te halen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2013 18:58 #125642 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Nog even een aanvulling op mijn eerder antwoord.
Mijn pv 444 van 1957 heeft zelfstellende remmen. Dat betekent dat er mechanisme van diverse kleine onderdelen in de trommel zit dat naar mate van afslijten van de remschoenen de remmen afstelt. Dus de remschoenen worden naar buiten bijgesteld. Mogelijk dat daar iets kapot gegaan is waardoor de remschoenen tegen de trommel gedrukt blijven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Geert-Jan Baan (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2013 20:58 #125656 door Geert-Jan Baan (GAST)
Beantwoord door Geert-Jan Baan (GAST) in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb beide trommels (voor) losgehaald en bekeken. Roest of losgeraakte remvoering is niet aan de orde.
Ik zal proberen het probleem wat nauwkeuriger te omschrijven omdat ik zojuist nog even gereden en geprobeerd heb.
Tijdens het rijden duw ik heel langzaam het rempedaal in tot het punt dat ik voel dat de auto iets gaat remmen. Ik haal m'n voet van het rempedaal (deze komt niet omhoog) en laat de auto uitrijden echter grijpen de remmen zichzelf vast. Enkel door het rempedaal met je voet omhoog te trekken stopt dit. Het kan zijn dat dat zowel linksvoor als rechtsvoor aan de orde is, zeker weten doe ik het niet. In elk geval wel linksvoor.

Wanneer ik met de handrem rem op de achterwielen is dit niet het geval overigens. Dan grijpen de remmen zichzelf niet vast.

Hoe herken ik de zelfstellende remtrommel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Geert-Jan Baan (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
03-04-2013 22:11 #125665 door Geert-Jan Baan (GAST)
Beantwoord door Geert-Jan Baan (GAST) in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
nog een aanvulling: Kan een oorzaak ook verstopte/vervuilde remslangen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2013 22:16 #125666 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Bij een 140 gezien (en misschien bij je auto ook het geval) was dat er een rubber van de hoofdremcylinder was opgezwollen en dat daardoor de cylinder bleef hangen cq klemmen.
Een verstopte slang kan het blijven hangen van een rem verklaren maar volgens mij niet het blijven hangen van het rempedaal. Je hebt toch geen rembekrachtiger? (hoort niet bij trommelremmen dus waarschijnlijk niet) Deze hebben soms een dergelijk probleem.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2013 06:13 #125675 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic rempedaal komt niet omhoog. PV444
Ik gok op de terugtrekveer aan de onderzijde,

"Han Misdom" schreef:
Onder de vloer van de wagen zit een terug-trek-veer die het pedaal omhoog moet halen.
Is deze veer misschien gebroken?
Zijn alle draaipunten van het pedaal goed gesmeerd; zit een smeernippel op de as waarop zowel koppelings- als rempedaal scharnieren.

Ik heb het gehad met het gaspedaal, was een lastige vorm van cruise control en kwam ook door het ontbreken van veerspanning op de pedaal.

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.