- Berichten: 129
Geen remdruk na vervangen schijven 164
- Rutten
- Offline
- Expert lid
Ik heb daarbij ook het remcircuit even leeg "gepompt" om de remolie te verversen.
Vervolgens heb ik nieuwe olie erop gedaan en alle 4 de klauwen ontlucht. Vóór bij alle drie de ontluchtnippels van elke klauw.
Nu is het probleem dat ik geen remdruk krijg. Ik moet het pedaal helemaal intrappen, en dan remt de auto rustig af.
Ook blijft het BR (brake)lampje branden.
Het gaat om een 164 uit 1972, dus met gescheiden remsysteem.
Wat heb ik fout gedaan?
Vriendelijke groet,
Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zittende klauwen L+R goed om?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
De remdruk voorheen was goed.
De sensor welke ik moet loshalen, is dat die op onderstaande foto?
Waar dat onaangesloten lipje uitsteekt?
Deze foto is even genomen in de Amazon van mijn pa.
Komt er geen olie uit wanneer ik deze los haal?
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Zie ook het service manual Remmen voor de 140 (in de basis gelijk aan de 164) op pagina 20, 21 en 23
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
"Lars Rengersen" schreef:
Heb je tijdens het ontluchten de sensor uit het verdeelblokje gehaald?
Zittende klauwen L+R goed om?
Waarom moet de sensor eruit tijdens het ontluchten? Een tijdje geleden zijn mijn schoenen achter vervangen samen met een remleiding maar het sensortje (remlichtschakelaar) is toen niet verwijderd tijdens het ontluchten.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
@Rutten: ik ben bang dat je door het leegpompen de hoofdremcilinder het laatste duwtje hebt gegeven naar de eeuwige jachtvelden. De olie gaat dan langs de cilinder als je remt, en dan bouw je dus geen remdruk op. Remedie: nieuwe hoofdremcilinder of reviseren. Ik neem aan dat je wel de aangegeven volgorde hebt aangehouden bij het ontluchten?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Visser (GAST)
- Offline
- Gebruiker is geblokkeerd
- Berichten: 831
"Tom Steverink" schreef:
Omdat er vaak een drukverschil optreedt in de twee circuits. Dan verschuift het cilindertje, en die activeert dan het palletje van het schakelaartje, waardoor het lampje blijft branden. Eruit draaien en als je klaar bent even een paar keer pompen met het pedaal en dan de sensor er weer in draaien..
Duidelijk. Thanks!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Weffers (GAST)
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 78
Gaat namelijk vaak fout en dan krijg je geen druk.
Met de hand of met een speciaal apparaat gedaan?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rutten
- Offline
- Expert lid
- Berichten: 129
Hij remt weer goed, geen piepende remmen meer en geen brandend BR-lampje.
We hebben gewoon handmatig ontlucht. Auto op de brug, pa achter het stuur en ik bij de klauwen.
En dan pompen totdat er een paar keer alleen nog maar olie kwam, en onder het pompen de nippels dicht gedraaid.
Als volgorde heb ik eerst rechtsachter gedaan, linksachter, rechtsvoor en linksvoor. Dacht bij mijn vorige auto (bmw e12 1977) gelezen te hebben met de klauw te beginnen die het verst van de hoofdremcilinder af zit.
Nu lees ik echter in de beschrijving dat er een andere volgorde is. Kan dit kwaad?
Mvg Guy
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.