Geen remdruk na vervangen schijven 164

Lees meer
03-01-2013 20:18 #121954 door Rutten
Vandaag heb ik bij mijn 164 de remschijven achteren vernieuwd.
Ik heb daarbij ook het remcircuit even leeg "gepompt" om de remolie te verversen.
Vervolgens heb ik nieuwe olie erop gedaan en alle 4 de klauwen ontlucht. Vóór bij alle drie de ontluchtnippels van elke klauw.

Nu is het probleem dat ik geen remdruk krijg. Ik moet het pedaal helemaal intrappen, en dan remt de auto rustig af.
Ook blijft het BR (brake)lampje branden.

Het gaat om een 164 uit 1972, dus met gescheiden remsysteem.
Wat heb ik fout gedaan?

Vriendelijke groet,
Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2013 20:36 #121956 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Heb je tijdens het ontluchten de sensor uit het verdeelblokje gehaald?
Zittende klauwen L+R goed om?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2013 21:45 #121963 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
De klauwen L+R zitten goed. Vóór zijn ze niet los geweest en achteren zitten de nippels allebei boven.
De remdruk voorheen was goed.

De sensor welke ik moet loshalen, is dat die op onderstaande foto?
Waar dat onaangesloten lipje uitsteekt?
Deze foto is even genomen in de Amazon van mijn pa.
Komt er geen olie uit wanneer ik deze los haal?


Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2013 22:18 #121964 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Ja, die, er komt van geen remvloeistof uit.
Zie ook het service manual Remmen voor de 140 (in de basis gelijk aan de 164) op pagina 20, 21 en 23

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2013 23:25 #121967 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Bedankt! Morgen weer even proberen!

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2013 09:11 #121976 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164

"Lars Rengersen" schreef:
Heb je tijdens het ontluchten de sensor uit het verdeelblokje gehaald?
Zittende klauwen L+R goed om?


Waarom moet de sensor eruit tijdens het ontluchten? Een tijdje geleden zijn mijn schoenen achter vervangen samen met een remleiding maar het sensortje (remlichtschakelaar) is toen niet verwijderd tijdens het ontluchten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2013 10:17 #121984 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Omdat er vaak een drukverschil optreedt in de twee circuits. Dan verschuift het cilindertje, en die activeert dan het palletje van het schakelaartje, waardoor het lampje blijft branden. Eruit draaien en als je klaar bent even een paar keer pompen met het pedaal en dan de sensor er weer in draaien..

@Rutten: ik ben bang dat je door het leegpompen de hoofdremcilinder het laatste duwtje hebt gegeven naar de eeuwige jachtvelden. De olie gaat dan langs de cilinder als je remt, en dan bouw je dus geen remdruk op. Remedie: nieuwe hoofdremcilinder of reviseren. Ik neem aan dat je wel de aangegeven volgorde hebt aangehouden bij het ontluchten?

Amazon Combi 1967- 144deLuxe Overdrive 1972- 2x 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE estate 1997(+MY'16 XC60 AWD)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jeroen Visser (GAST)
  • Jeroen Visser (GAST)'s Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
04-01-2013 10:19 #121985 door Jeroen Visser (GAST)
Beantwoord door Jeroen Visser (GAST) in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164

"Tom Steverink" schreef:
Omdat er vaak een drukverschil optreedt in de twee circuits. Dan verschuift het cilindertje, en die activeert dan het palletje van het schakelaartje, waardoor het lampje blijft branden. Eruit draaien en als je klaar bent even een paar keer pompen met het pedaal en dan de sensor er weer in draaien..


Duidelijk. Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2013 10:47 #121987 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Weet je zeker dat hij goed ontlucht is?
Gaat namelijk vaak fout en dan krijg je geen druk.
Met de hand of met een speciaal apparaat gedaan?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2013 19:15 #122007 door Rutten
Beantwoord door Rutten in topic Geen remdruk na vervangen schijven 164
Vandaag nogmaals geprobeerd en dit keer met succes!
Hij remt weer goed, geen piepende remmen meer en geen brandend BR-lampje.

We hebben gewoon handmatig ontlucht. Auto op de brug, pa achter het stuur en ik bij de klauwen.
En dan pompen totdat er een paar keer alleen nog maar olie kwam, en onder het pompen de nippels dicht gedraaid.
Als volgorde heb ik eerst rechtsachter gedaan, linksachter, rechtsvoor en linksvoor. Dacht bij mijn vorige auto (bmw e12 1977) gelezen te hebben met de klauw te beginnen die het verst van de hoofdremcilinder af zit.
Nu lees ik echter in de beschrijving dat er een andere volgorde is. Kan dit kwaad?

Mvg Guy

Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.