stelmechanisme trommelrem
- Sander van Oostenbrugge
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2012 19:35 #117505
door Sander van Oostenbrugge
stelmechanisme trommelrem is gemaakt door Sander van Oostenbrugge
Betreft een Volvo Amazon uit 1966, voor schijfremmen, achter trommelremmen. De trommelrem rechtsachter loopt tijdens het rijden iets aan. Uit de Haynes manual begrijp ik dat deze remmen dmv de afstelbout aan de onderkant van de ankerplaat zijn te stellen. Deze bout krijg ik echter geen beweging in met redelijk normale kracht. Is het correct dat hier veel kracht op moet worden gezet? Gezien de grootte van de bout en het feit dat deze niet met een regulier sleutel, maar met een vierkant uiteinde is, lijkt mij dat niet.
Hoor graag jullie eventuele tips.
Alvast dank.
Hoor graag jullie eventuele tips.
Alvast dank.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willy De Baere
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-09-2012 21:34 #117510
door Willy De Baere
Beantwoord door Willy De Baere in topic stelmechanisme trommelrem
voor enkele tips, zie bvb. bij:
trommelremmen amazon
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=11889&p=78116&hilit=schroefdraad#p78116">viewtopic.php?f=142&t=11889&p=78116&hilit=schroefdraad#p78116
trommelremmen amazon
[url=http://volvokv.nl/forum/?f=142&t=11889&p=78116&hilit=schroefdraad#p78116">viewtopic.php?f=142&t=11889&p=78116&hilit=schroefdraad#p78116
09-09-2012 22:17 #117514
door Rob Spoon
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Beantwoord door Rob Spoon in topic stelmechanisme trommelrem
Gisteren deze blokjes in de Ama van Ruud stukgedraaid en vandaag vervangen. Slechte constructie, tenzij perfect gesmeerd en beschermd tegen vastroesten. Overal kopervet dus. Trommel eraf (veel geweld), stelblokje eraf (slopen) en vervangen. Het nieuwe exemplaar uit elkaar halen, smeren en dan pas monteren. Bij mijn 1800S zal ik dit waarschijnlijk ook moeten doen.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
09-09-2012 23:30 #117515
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic stelmechanisme trommelrem
Bij die van mij zaten ze ook muurvast. Ik heb de trommels eraf gehaald, daarna het stelmechanisme losgehaald, en met heel veel WD40, schoonmaken met staalborstel op de boormachine, nog meer WD40, vastzetten in de bankschroef en dan met een griptang het vierkante uiteinde vastpakken (eerste keer zo strak dat ik er een griptang mee door midden heb gebroken), nog meer WD-40, veel wrikken (met beleid, maar ook niet te voorzichtig).. en uiteindelijk kwam het zaakje los.
De kosten aan WD-40 en plus een goedkope griptang zijn waarschijnlijk al hoger dan het aanschaffen van een nieuw stelmechanisme.
Als ik ook de tijd meereken kan het natuurlijk helemaal niet uit. Als geld en de uitdaging om de oude zooi toch weer gangbaar te krijgen geen rol speelt: koop een nieuwe!
(ik moest en zou de boel weer werkend krijgen, dat is gelukt, en alles nu keurig ingesmeerd met wat kopervet, dus het blijft de komende jaren gewoon bruikbaar)
De kosten aan WD-40 en plus een goedkope griptang zijn waarschijnlijk al hoger dan het aanschaffen van een nieuw stelmechanisme.

(ik moest en zou de boel weer werkend krijgen, dat is gelukt, en alles nu keurig ingesmeerd met wat kopervet, dus het blijft de komende jaren gewoon bruikbaar)
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-09-2012 07:09 #117516
door Ruud Klok (GAST)
Volvo... Drive it like You hate it
... I think it likes it...
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic stelmechanisme trommelrem
Als je je 1800 gaat doen moet je me ff bellen Rob, dan doen we het weer samen.
Bij mijn wagen was vervangen de enige optie. het is een huisje met daarin een schroef die niet alleen konisch is maar ook nog eens hoeken heeft. Bij iedere kwart slag moet je over een weerstand een draaien. Als alles los zit geen probleem, als het vast zit gaat het bijna niet lukken, tenzij je persé het onderdeel niet wil vervangen.
Succes, Ruud
Bij mijn wagen was vervangen de enige optie. het is een huisje met daarin een schroef die niet alleen konisch is maar ook nog eens hoeken heeft. Bij iedere kwart slag moet je over een weerstand een draaien. Als alles los zit geen probleem, als het vast zit gaat het bijna niet lukken, tenzij je persé het onderdeel niet wil vervangen.
Succes, Ruud
Volvo... Drive it like You hate it

- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
10-09-2012 14:07 #117535
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic stelmechanisme trommelrem
Beste Sander, ik herken het probleem, ik check bij elke servicebeurt of eenmaal per jaar het stel mechenisme of het nog los zit.
Doe dit vooral na de winter.
Soms zitten ze bij mij wel eens een beetje vast maar vallen dan eenvoudig weer los te halen.
Ik heb ze een keer vervangen en dat was toen ik mijn Amazone kocht 1982.
m.vr.gr.
Johan Geers
Doe dit vooral na de winter.
Soms zitten ze bij mij wel eens een beetje vast maar vallen dan eenvoudig weer los te halen.
Ik heb ze een keer vervangen en dat was toen ik mijn Amazone kocht 1982.
m.vr.gr.
Johan Geers