- Berichten: 4
Graag advies
- JP heymans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
11-08-2012 21:40 #116586
door JP heymans
Graag advies is gemaakt door JP heymans
Hoi
Ik ben voornemens een Volvo Amazon uit 1962 aan te schaffen, waar wel wat werk aan is en waar de eigenaar een 'aandachtspunt' meldde wat me wat dwars zit. Dit model heeft blijkbaar 4 trommelremmen, die vrij recent zijn gerestaureerd. De eigenaar zei dat het remmen met 4 trommel een totaal andere ervaring/veiligheid met zich meebrengt in vergelijking met (gedeeltelijk) schijfremmen...
Ik heb een grote hoeveelheid gelezen in dit forum en als ik het goed heb begrepen dan is het nog best een onderneming om op de voorwielen schijven te krijgen. Zijn hier ook 'kits' of iets dergelijks van te krijgen? Of is de ongerustheid niet helemaal noodzakelijk en zijn de trommels voldoende?
Ik ben nieuw op Volvo gebied en kan best wat info gebruiken.
Alvast bedankt!!
JP
Ik ben voornemens een Volvo Amazon uit 1962 aan te schaffen, waar wel wat werk aan is en waar de eigenaar een 'aandachtspunt' meldde wat me wat dwars zit. Dit model heeft blijkbaar 4 trommelremmen, die vrij recent zijn gerestaureerd. De eigenaar zei dat het remmen met 4 trommel een totaal andere ervaring/veiligheid met zich meebrengt in vergelijking met (gedeeltelijk) schijfremmen...
Ik heb een grote hoeveelheid gelezen in dit forum en als ik het goed heb begrepen dan is het nog best een onderneming om op de voorwielen schijven te krijgen. Zijn hier ook 'kits' of iets dergelijks van te krijgen? Of is de ongerustheid niet helemaal noodzakelijk en zijn de trommels voldoende?
Ik ben nieuw op Volvo gebied en kan best wat info gebruiken.
Alvast bedankt!!
JP
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-08-2012 22:36 #116588
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Graag advies
De onderdelen om de voorkant te modificeren met schijfremmen zijn gewoon te koop.
reken wel op een fors totaalbedrag.
remschijven
remklauwen
adapterplaten en stofkappen
remleidingen
als je genoegen neemt met gebruikt kun je de hele vooras van een donorauto gebruiken.
reken in dat geval op 100 tot 200 euro zo onder een sloopauto vandaan.
eventueel heb ik ook nog een complete voorkant van een 65 er daar zit alles nog op.
reken wel op een fors totaalbedrag.
remschijven
remklauwen
adapterplaten en stofkappen
remleidingen
als je genoegen neemt met gebruikt kun je de hele vooras van een donorauto gebruiken.
reken in dat geval op 100 tot 200 euro zo onder een sloopauto vandaan.
eventueel heb ik ook nog een complete voorkant van een 65 er daar zit alles nog op.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- JP heymans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
11-08-2012 23:24 #116596
door JP heymans
Beantwoord door JP heymans in topic Graag advies
Hoi Rene
Bedankt voor je antwoord. begrijp ik het goed dat het geheel van een '65 één-op-één past op een '62. Het hoeft helemaal niet nieuw te zijn, als het maar deugdelijk werkt.
Ik lees ook iets over een gescheiden systeem, ik neem aan dat dat voor de trommel / schijf nodig is?
Ik heb de Volvo nog niet gekocht, maar dat gaat vrijwel zeker gebeuren. Ik maak dan wellicht ook gebruik van je aanbod.
Bedankt!
Bedankt voor je antwoord. begrijp ik het goed dat het geheel van een '65 één-op-één past op een '62. Het hoeft helemaal niet nieuw te zijn, als het maar deugdelijk werkt.
Ik lees ook iets over een gescheiden systeem, ik neem aan dat dat voor de trommel / schijf nodig is?
Ik heb de Volvo nog niet gekocht, maar dat gaat vrijwel zeker gebeuren. Ik maak dan wellicht ook gebruik van je aanbod.
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
12-08-2012 12:48 #116610
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Graag advies
De voortrein van een 65 er past 1 op1 ofwel je kunt alle onderdelen gebruiken.
Een 65er heeft een enkelvoudig remsysteem, net als een 62er , dit is ook het simpelste om om te bouwen.
Alleen de laatste productiejaren hadden dubbel gescheiden remmen.
Het is mogelijk om een 62 er om te bouwen naar een dubbel gescheiden remsysteem, dit is wel veel meer werk.
Om het betaalbaar te houden heb je een donorauto van 68-70 nodig, alle remleidingen en de hoofdremcilinder en rembekrachtiger heb je nodig als dat allemaal nieuw gekocht moet worden denk ik dat je beter een latere auto kunt kopen die deze eigenschappen al heeft dus een van bj 68 en later
Een 65er heeft een enkelvoudig remsysteem, net als een 62er , dit is ook het simpelste om om te bouwen.
Alleen de laatste productiejaren hadden dubbel gescheiden remmen.
Het is mogelijk om een 62 er om te bouwen naar een dubbel gescheiden remsysteem, dit is wel veel meer werk.
Om het betaalbaar te houden heb je een donorauto van 68-70 nodig, alle remleidingen en de hoofdremcilinder en rembekrachtiger heb je nodig als dat allemaal nieuw gekocht moet worden denk ik dat je beter een latere auto kunt kopen die deze eigenschappen al heeft dus een van bj 68 en later
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- JP heymans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-08-2012 13:40 #116612
door JP heymans
Beantwoord door JP heymans in topic Graag advies
Dus een gescheiden systeem is eigenlijk niet nodig om vóór schijven te krijgen en achter de normale trommels?
Dat zou het namelijk wel wat eenvoudiger maken.
Dat zou het namelijk wel wat eenvoudiger maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
12-08-2012 14:37 #116613
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Graag advies
niet nodig , ook niet verplicht.
een dubbel gescheiden remsysteem is wel veiliger.
alle onderdelen zijn ook anders , zo hebben de remklauwen dus 2 slang-aansluitingen.
er lopen dus ook overal dubbele leidingen , dit moet dan ook allemaal worden omgebouwd.
bij een enkelvoudig remsysteem hoeft ook niets veranderd te worden aan de leidingen.
een dubbel gescheiden remsysteem is wel veiliger.
alle onderdelen zijn ook anders , zo hebben de remklauwen dus 2 slang-aansluitingen.
er lopen dus ook overal dubbele leidingen , dit moet dan ook allemaal worden omgebouwd.
bij een enkelvoudig remsysteem hoeft ook niets veranderd te worden aan de leidingen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Baeten
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1424
12-08-2012 16:25 #116616
door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Graag advies
JP,
Ik heb voor de vakantie de 62'er van een kennis omgebouwd, een hele leuke job om te doen. Rene heeft gelijk dat alles 1 op 1 past. Ik heb gelijk alle remleidingen en slangen vervangen en een rembekrachtiger ingebouwd, dat remt een heel stuk prettiger. Zonder kan ook maar dan moet je toch flink op de rem gaan staan om tot stilstand te komen, dat is mijn ervaring in elk geval. Even een tip als je begint. Bij de 62'er komt de remleiding midden boven de as uit en gaat daar over in een de rubberslang. Dit punt moet je verplaatsen, dus twee beugeltjes op de as lassen. Als je het aanbod van Rene aan neemt dan heb je een voorbeeld. Vergeet verden ook niet de remdrukverdelen voor de achteras, heel belangrijk omdat je achterwielen zullen blokkeren als je remt. Bij nat weer kun je zelf om je as tollen.
Succes.
Groeten, Rob
Ik heb voor de vakantie de 62'er van een kennis omgebouwd, een hele leuke job om te doen. Rene heeft gelijk dat alles 1 op 1 past. Ik heb gelijk alle remleidingen en slangen vervangen en een rembekrachtiger ingebouwd, dat remt een heel stuk prettiger. Zonder kan ook maar dan moet je toch flink op de rem gaan staan om tot stilstand te komen, dat is mijn ervaring in elk geval. Even een tip als je begint. Bij de 62'er komt de remleiding midden boven de as uit en gaat daar over in een de rubberslang. Dit punt moet je verplaatsen, dus twee beugeltjes op de as lassen. Als je het aanbod van Rene aan neemt dan heb je een voorbeeld. Vergeet verden ook niet de remdrukverdelen voor de achteras, heel belangrijk omdat je achterwielen zullen blokkeren als je remt. Bij nat weer kun je zelf om je as tollen.
Succes.
Groeten, Rob
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pieter Singelenberg (GAST)
-
- Verbannen
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
12-08-2012 21:48 #116626
door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Graag advies
de eerste vraag is of je nou echt schijfremmen (voor) nodig hebt; gebruik je de Amazon voor normaal werk (woon-werk of recreatie) dan remt een auto met rondom trommelremmen in principe prima; ik heb naast mijn rally-Amazon diverse klassiekers waarmee ik ook wel eens rally's heb gereden met rondom trommelremmen, en als die goed worden onderhouden gaat dat prima;
mijn 1961 (modeljaar 1962) Amazon is voor van schijfremmen voorzien, en dat was al zo toen ik 'm kocht en schijfremmen hebben het voordeel dat je met diverse soorten remblokken kan "spelen" zodat je ook tijdens een rally als je met 35 graden in de schaduw de Alpe d'Huzes afdendert, goed blijft remmen; ik gebruik Ferodo Endurance of EBC Green Stuff blokken afhankelijk van het soort rally;
Ik heb lang last gehad van blokkerende achterremmen, waarbij een remkrachtverdeler niet echt hielp; totdat iemand mij erop wees dat dat komt doordat bij een 61/62 er Amazon ook de achterremcilinders moeten worden aangepast als je voor schijfremmen monteert; bij de bouwjaren waar standaard schijfremmen voor werden gemonteerd werden ook andere remcilinders achter gemonteerd en had je geen last van blokkerende achtrerremmen; die remcilinders moet je dus ook achter monteren en dan remt de zaak prima
mijn 1961 (modeljaar 1962) Amazon is voor van schijfremmen voorzien, en dat was al zo toen ik 'm kocht en schijfremmen hebben het voordeel dat je met diverse soorten remblokken kan "spelen" zodat je ook tijdens een rally als je met 35 graden in de schaduw de Alpe d'Huzes afdendert, goed blijft remmen; ik gebruik Ferodo Endurance of EBC Green Stuff blokken afhankelijk van het soort rally;
Ik heb lang last gehad van blokkerende achterremmen, waarbij een remkrachtverdeler niet echt hielp; totdat iemand mij erop wees dat dat komt doordat bij een 61/62 er Amazon ook de achterremcilinders moeten worden aangepast als je voor schijfremmen monteert; bij de bouwjaren waar standaard schijfremmen voor werden gemonteerd werden ook andere remcilinders achter gemonteerd en had je geen last van blokkerende achtrerremmen; die remcilinders moet je dus ook achter monteren en dan remt de zaak prima
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- JP heymans
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-08-2012 22:04 #116628
door JP heymans
Beantwoord door JP heymans in topic Graag advies
@ Allemaal
Superbedankt, dat maakt een hoop duidelijk. Gaaf ook dat er duidelijke reacties zijn en mensen ervaingen/kennis willen delen. Ik ga zaterdag a.s. naar alle waarschijnljkheid de volvo aanschaffen...
Ik kom er op terug!
Bedankt!
Superbedankt, dat maakt een hoop duidelijk. Gaaf ook dat er duidelijke reacties zijn en mensen ervaingen/kennis willen delen. Ik ga zaterdag a.s. naar alle waarschijnljkheid de volvo aanschaffen...
Ik kom er op terug!
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.