schijfremmen op 544

Lees meer
19-06-2012 21:48 #114808 door Mark Muller
schijfremmen op 544 is gemaakt door Mark Muller
goedenavond.
Ik wil mijn volvo 544 van 1959 voorzien van schijfremmen.
Kan ik deze van een later tye volvo, b.v. een amazon gebruiken of moet ik een speciale nieuwe set kopen.
Groeten Mark.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2012 11:27 #114830 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schijfremmen op 544
Er is heel veel over dit onderwerp te vinden op het forum: gebruik de zoekfunctie.
Kijk ook eens op de site van veterancar/Bas de Koning voor een goede beschrijving met foto's: www.veterancar.nl/schijfremmen.html

Let op: hoewel hier vaak makkelijk over wordt gesproken is hert geen simpele demontage en -montageklus.

Je hebt voor de ombouw in ieder geval de ankerplaten (alleen tweedehands te vinden), stofplaten, remklauwen (nieuw of gereviseerd) en schijven (nieuw/ruik of afgedraaid) van een Amazon nodig, plus langere remslangen en het nodige montagemateriaal, leidingen, wartels, ringen, bouten etc.

De gaten van de remankerplaten en stofplaten passen niet één op één. Drie van de vier bevestigingsgaten moeten worden dichtgelast en opnieuw geboord. Daarvoor moeten de platen eerst worden gecentreerd.

Om de klauwen te kunnen monteren moet de schokbreker verhuizen naar de voorkant van de wieldraagarm. Een bout moet worden aangepast (zie de site van Bas).

Verder moet je (belangrijk) de hoofdremcilinder aanpassen (een extra ring toevoegen) , zodat de druk sneller van het systeem gaat, anders blijven de remmen aanlopen.

Om blokkeren van de achterremmen te voorkomen is het verstandig ook de achterremmen om te bouwen naar Amazon-systeem. In ieder geval kleinere remcilinders en eventueel een remkrachtbegrenzer inbouwen.
De bediening van schijfremmen is zwaarder van trommelremmen: vaak wordt daarom ook een bekrachtiger gemonteerd.

Als je geen vertrouwen hebt in je eigen vaardigheden op het gebied van remmen en laswerk: besteed ombouw dan uit!
Het gaat om je eigen veiligheid.


Succes,

Rudolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
20-06-2012 14:34 #114836 door Peter Leenders (GAST)
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic schijfremmen op 544
Het kan ook gemakkelijker. Leest maar eens het item hierover in VKM14 2010 .

Dit is een soort plug and play optie, werkt erg goed.

Wat heb je nodig:
  • Set adopter platen (te koop o.a. bij Tinus Techniek)[/*:m:2hv68nws]
  • Set schijven van een Amazon (enkel systeem)[/*:m:2hv68nws]
  • Set remklauwen van een Amazon (enkel systeem)[/*:m:2hv68nws]
  • Haakse banjo aansluiting voor remleidingen[/*:m:2hv68nws]
  • 1 a 1,5 uur tijd[/*:m:2hv68nws]

Hoe te werk gaan?
  • Trommels verwijderen[/*:m:2hv68nws]
  • Adopterplaten plaatsen[/*:m:2hv68nws]
  • Schijf plaatsen[/*:m:2hv68nws]
  • remklauw plaatsen[/*:m:2hv68nws]
  • wielen er weer op en rijden[/*:m:2hv68nws]

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-06-2012 23:56 #114862 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schijfremmen op 544
Met de adapters bespaar je de tijd die nodig is om de remankerplaten van een Amazon aan te passen en de schokdempers om te zetten. Verder verandert de ombouw niet wezenlijk. De site van Bas geeft nog steeds een goed overzicht van de ombouw.

Anderhalf uur is ook met gebruik van adapters een schromelijke onderschatting van de benodigde tijd. Met de simplificatie hierboven zet je mensen op het verkeerde been. De suggestie dat het zo kinderlijk eenvoudig is, vind ik regelrecht gevaarlijk.

De klus omvat ook:
Remvloeistof uit het systeem, compleet verwijderen van remtrommel, lagers, voeringen, remcilinders, remankerplaat en wiellagers, aan twee kanten.
Daarna stofplaten (eerst gaten dichtlassen en nieuwe gaten boren), wiellagers, schijven, klauwen en remblokken monteren, in negen van de tien gevallen nieuwe slangen en delen leiding (die scheuren bij jou kennelijk nooit als je ze losdraait) monteren.

hoofdremcilinder demonteren en aanpassen,
achterremmen aanpassen en stellen, eventueel remkrachtbegrenzer monteren,
systeem vullen en ontluchten.
Proefrijden

De rembekrachtiger (die de meeste mensen op een systeem met schijven willen hebben) is hierbij nog buiten beschouwing gelaten.

Als jou dit allemaal in anderhalf uur lukt, wil ik het graag zien. Maar wel op je eigen auto.

Plug and play is iets heel anders.
Ik ken het VKM artikel. Dat suggereert overigens niet dat het gaat om een plug and play oplossing. Wel beschrijft het dat de gekozen oplossing tijd bespaart en mooier is (want de schokdempers hoef je niet om te zetten). Plug and play wordt alleen gesuggereerd op de site van Tinus Techniek en slaat alleen op de montage van de klauwen.
Er niemand (behalve Peter Leenders) die stelt dat het nu ineens in anderhalf uur kan.

Ik blijf erbij: ook met gebruik van de adapters is dit geen klus waar je aan moet beginnen als je niet zeker van jezelf bent als het gaat om sleutelen aan remsystemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2012 16:34 #114878 door Peter Leenders (GAST)
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic schijfremmen op 544
Waarom hoofdremcilinder demonteren en aanpassen? dat is nergens voor nodig.
Wat zou er aan de achterremmen aangepast moeten worden?

Mijn remleidingen gaan nooit kapot, dit is namelijk een kwestie van preventief onderhoud. Doe je dit nooit dan gaan ze kapot bij het losdraaien.

Oude gaten van de stofplaten dichtlassen vindt ik persoonlijk onzin. Dit kost je tijd en waarvoor??? Ik heb ze niet eens geplaatst.

De werkzaamheden dit ik in mijn vorige reactie schreef heb ik uitgevoerd in 1,5 uur. Dit is zeer goed te doen en om met jouw woorden te spreken, kinderlijk eenvoudig.
Maar ben je bang uitgevallen dan is een bezoekje aan een garagebedrijf maar het beste.

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2012 21:48 #114889 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schijfremmen op 544
Nogmaals: zie hierboven; Hoofdremcilinder van kattenrug en duet is gemaakt voor trommelremmen die veren hebben waardoor ze terugkomen. De cilinder heeft daarom geen terugloopklep om druk van het systeem snel te verminderen.
Bij schijfremmen moet de druk wel snel verminderen omdat de blokken anders te lang te zwaar aanlopen, met risico van oververhitting.
Dat voorkom je door onderin de hoofdremcilinder een extra ring te leggen: zie site van Bas de Koning, zie ook beschrijving op site Zweedse PV-club (in het Engels): www.pv-klubben.org/PV-Entusiasten/e_2_99_discs.htm .

Achterwielen van de kattenrug en Duett worden overberemd na montage schijfremmen. Om dat te voorkomen gebruik je de remcilinders met kleinere diameter van de Amazon of nog lioever: complete Amazon achterrem plus remkrachtbegrenzer. Bij noodstop loop je het risico met te vroeg blokkerende achterwielen achterstevoren tot stilstand te komen.

Stofplaten worden door Volvo niet voor niets gemonteerd om de schijven af te schermen.

Wat mij betreft discussie gesloten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter Leenders (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
21-06-2012 23:01 #114898 door Peter Leenders (GAST)
Beantwoord door Peter Leenders (GAST) in topic schijfremmen op 544
Mijn ervaring is dat ik deze aanpassingen die jij in je laatste bericht beschrijft niet nodig heb. Uit testen is gebleken dat mijn blokken absoluut niet te lang aanlopen, ook worden mijn achterremmen niet overberemd. Aangezien ik regelmatig met mijn auto deelneem aan klassieke rally's wil ik dit veilig doen. Als een de door jouw genoemde problemen zich zouden voordoen, ben ik de eerste die dit zou aanpassen.

Wat mij betreft had deze hele discussie niet gehoeven, maar je reactie bevestigd wel een en ander.
Ik meende een bijdrage te kunnen leveren, welke blijkbaar niet wordt gewaardeerd.

Rij nooit harder, dan je beschermengel vliegen kan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-07-2012 22:21 #115399 door Mark Muller
Beantwoord door Mark Muller in topic schijfremmen op 544
Hallo Peter en Rudolf,
Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb geinteresseerd jullie competatieve reacties gelezen en heb aan beiden inbreng veel gehad. Jullie hebben mooie adressen doorgegeven. Dank daarvoor.
Groeten Mark

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-07-2012 11:45 #115410 door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic schijfremmen op 544
Niets te danken. Als je de remmen onder mijn duett wil zien kun je altijd contact opnemen.
Ik woon in Zuid-Holland.

groet,

Rudolf

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-08-2012 22:43 #116839 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic schijfremmen op 544
Nu rijst wel de vraag of iedereen in het vervolg gewoon de "methode Leenders" kan toepassen zonder problemen. Volgens de algemeen aanvaarde en toegepaste theorie (ook door mij) dus niet, maar het zou niet de eerste keer zijn dat theorie en praktijk niet met elkaar overeenkomen. Waarom daar in dit geval sprake van is, zou ik dan wel graag eens willen weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.