zelfstellende remmen 444

Lees meer
13-05-2012 23:21 #113638 door Jan van Vliet
zelfstellende remmen 444 is gemaakt door Jan van Vliet
Ik ben doende met een totale restauratie van mijn kattenrug 444 van 1957. De koets is na jarenlange noeste arbeid weer keihard en strak en prachtig van binnen en buiten in de originele middernachtbaluwe kleur gespoten.
Ik ben nu beland bij de revisie van de vooras. Deze heeft zelfstellende trommelremmen. Omdat ik voor de revisie nooit met deze auto gereden heb, kan ik niet veel zeggen over het funtioneren van het "zelfstellende remsysteem". Ik meen eerder eens gelezen te hebben dat het zelfstellende remsysteem nogal voor problemen zorgt. Ik meen dat in dat artikel stond dat de voorremmen vaak ongelijke remvertraging vertoonden en daarom vaak scheef trokken. Daarom werd in dat artikel aangeraden om deze remmen te vervangen door het handmatig af te stellen systeem van de latere 544.
Wie kan mij uit ervaring vertellen waar ik goed aan doe. Nu kan ik het nog aanpassen als dat beter blijkt te zijn. Ik zou het mij kunnen voorstellen omdat dit voor zover ik weet nadien nooit meer op een Volvo toegepast is.
m.vr.volvo gr.
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2012 21:32 #113686 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic zelfstellende remmen 444
Is er niemand van de clubleden die mij hierover een advies kan geven en mij zijn ervaring met het zelfstellend systeem kan vertellen. ?????

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2012 22:00 #113689 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic zelfstellende remmen 444
Beste Jan,

Het stil blijven na jouw vraag zegt veel over welke leden het forum bezoeken, dit zijn - relatief jonge- eigenaren van latere Volvo's.
Ik denk dat er weinig leden zijn die het forum lezen die ervaring hebben met een 444, wellicht een enkeling die het verschil tussen het oude en nieuwe trommelremsysteem kent.
Ik zou een TC lid benaderen met deze vraag, ze weten het of kunnen je in de richting wijzen.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2012 22:33 #113691 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic zelfstellende remmen 444
Dag Jan,
Leuk te lezen dat je ook in het bezit bent van 57e 444 in de kleur blauw.
Mijn advies wat betreft de remmen is wijzig ze in de remmen van 544. De remmen van een 544 zijn beter en de onderdelen zijn ruim te verkrijgen, dit in tegenstelling tot de remmen van de 444.
Ik heb de hele zelfstellende handel er afgehaald en gewijzigd in stellende remmen, als ik het weer zou doen dan neem de remmen van een 544, deze remmen veel beter en de auto blijft min of meer orgineel.
suc6

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2012 21:40 #113706 door Jan van Vliet
Beantwoord door Jan van Vliet in topic zelfstellende remmen 444
Kees en Ed bedankt voor julie reactie.
Kees , jouw advies ga ik zeer waarschijnlijk opvolgen. Eigenlijk heeft Volvo zelf al aangegeven dat het zelfstellende systeem niet goed functioneerde aangezien dit systeem nadien nooit meer in productie is genomen.Was dit een succes geweest hadden meerdere andere fabrikanten en Volvo ook uiteraard dit systeem een vervolg gegeven. Zelf denk ik dat de onderhouds gevoeligheid hierbij ook een rol gespeeld heeft.
Ik ga bovendien een TC lid benaderen om diens advies in te winnen en mogelijk een verklaring te krijgen waarom dit systeem afgeschaft is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.