- Berichten: 1726
Amazon 1963 van Trommel- naar Schijfrem?
- Arno Pfennings
- Offline
- Platinum-lid
Het is dus een tussen-wal-en-schip uitvoering waar ik in loop de tijd heel wat heb moeten switchen door het werkplaatshandboek.
Kent iemand deze volvovariant/1963 goed en zo ja...ooit omgebouwd naar schijfremmen?
Waar moet je zoals op letten en wat zou het juiste ombouwsetje zijn?
Alvast bedankt
Arno
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1152
een komplete vooras van een donor lijkt mij een goede optie.
ik heb nog een komplete vooras van een 65'' er , dus met draagarmen , schijven , klauwen e.d.
als optie een rembekrachtiger misschien.
als je interesse hebt in de vooras hoor ik dat wel.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Ook 240 achteras is om te bouwen.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2053
Hierbij wel aan te tekenen dat niet gewoon schroefwerk is, daar komt heel wat meer bij kijken (slijpen/lassen/aanpassen).
Voren schijfremmen zoals bij de latere amazon is wel gewoon om te schroeven (maar toch wat werk als je alles aanpast).
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- René Minnebo
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 2284
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Lijkt mij persoonlijk voor een gewone Amazon buitensporig veel werk met relatief beperkt resultaat."Ed van der Zee" schreef:
Doe het dan gelijk goed en maak rondom schijfremmen, dan heb je dubbele triangel mét schijven, 140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten.
Ook 240 achteras is om te bouwen.
Het grootste deel van de remkracht (70% ??) komt van de voorwielen.
De upgrade van trommels naar schijven voor zal een grote winst opleveren, voornamelijk in het voorkomen van scheeftrekken.
Schijven achter is in mijn optiek alleen zinvol als je aanpassingen qua vermogen aan je Amazon hebt gedaan.
De oplossing van Huke ziet er leuk uit! Is wel prijzig/veel geld.
Als je een Amazon met nieuw type achterasophanging (ik meen overgang ergens in 1967), dan past een as van een 1800E of 1800ES er zo onder. Zit je dan wel nog met het feit dat je steek anders is geworden.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Dat is juist het probleem is dat als je voor een schijf systeem monteert, heb je remdrukverdelers nodig om die 70% naar de voorschijven te brengen. Immers het vroege systeem heeft maar één leiding naar achteren en geen verdelers.
Heb het systeem van Huke nog niet gezien/gebruikt, maar met de originele remdrukverdelers zit je goed en scheelt een hoop werk.
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
- Offline
- Platinum-lid
Bijvoorbeeld verkrijgbaar bij Tinustechniek voor 99 euro
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 915
Ik heb net een conversie naar schijfremmen achter gemaakt met behulp van een 1800ES-as. Kort voordat ik deze as vond (Rudi Dortangs zij geprezen!) had ik al een gemodificeerde as van een 240 gekocht. Deze past prima, maar dan begint het avontuur: om de hele boel af te maken is er veel moeite en geld nodig, dus doe het niet. Alleen als je jouw auto voor serieus berg- of rallywerk wilt gebruiken loont het zich.
Ik heb overigens zeer veel waardering voor het prachtige werk van Huke, maar ik ben te ouderwets om Japanse remklauwen op mijn Amazon te monteren.
Wat betreft de voortrein: er staat een prima exemplaar op marktplaats voor € 150,00. Daar komt de remkrachtverdeler en een zooi leidingen bij. Voordeel: je hoeft een heel weekend je schoonmoeder niet te zien.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Marcel Smelter (GAST)
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 464
Lijkt mij persoonlijk voor een gewone Amazon buitensporig veel werk met relatief beperkt resultaat."Lars Rengersen" schreef:
"Ed van der Zee" schreef:
Doe het dan gelijk goed en maak rondom schijfremmen, dan heb je dubbele triangel mét schijven, 140 heeft rondom schijven, voortrein en achteras zijn om te zetten.
Ook 240 achteras is om te bouwen.
Het grootste deel van de remkracht (70% ??) komt van de voorwielen.
De upgrade van trommels naar schijven voor zal een grote winst opleveren, voornamelijk in het voorkomen van scheeftrekken.
Schijven achter is in mijn optiek alleen zinvol als je aanpassingen qua vermogen aan je Amazon hebt gedaan.
.
mee eens. Nadeel van schijven is dat de rempedaaldruk flink hoger is, trommelremmen zijn nl van nature zelfbekrachtigend.
Een (vacuum)rembekrachtiger is dan een mooie extra optie.
Nadeel ook van trommels vóór is ook altijd dat ze lastig af te stellen zijn, echt recht remmen doen ze maar zelden.
PS volgens mij moeten er bij de schijfombouw vóór niet kleinere wielremcilinders achter?
gr marcel
Amazon Combi '66
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.