remzuigers voor werken niet allemaal
- Gerard van Hal (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2012 09:54 #112924
door Gerard van Hal (GAST)
remzuigers voor werken niet allemaal is gemaakt door Gerard van Hal (GAST)
Ben nog steeds op zoek waar het remdrukverschil door wordt veroorzaakt, waardoor het rode lampje Brake failure blijft branden en bij het intrappen van het rempendaal de remmen onderin pas worden bekrachtigd. Alles heb ik ontlucht en daarna gekeken, omdat het probleem nog niet was opgelost, de werking van de remklauwen gecontroleerd. Hierbij is gebleken dat de onderste zuigers niet werken, dus de voorremmen werken maar op halve kracht. Wat kan hier de oorzaak van zijn. Uit de ontluchtingsnippels komt ook bijna geen remvloeistof tijdens het ontluchten.
Ook heb ik de vraag wie mij de juiste bestelnummers kan geven van de ontluchtingsnippels. De door mij bestelde nippels van de VKV nr. 678155 zijn te klein en passen niet op de voorste remklauwen (achter niet geprobeerd)
Zit er verschil in de nippels voor en achter, graag de juiste bestelnummers, het is voor een Volvo 164E b.j. 1974.
Ook heb ik de vraag wie mij de juiste bestelnummers kan geven van de ontluchtingsnippels. De door mij bestelde nippels van de VKV nr. 678155 zijn te klein en passen niet op de voorste remklauwen (achter niet geprobeerd)
Zit er verschil in de nippels voor en achter, graag de juiste bestelnummers, het is voor een Volvo 164E b.j. 1974.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
19-04-2012 11:14 #112925
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic remzuigers voor werken niet allemaal
Hoe oud zijn je remslangen?
Naarmate deze ouder worden, kunnen deze naar binnen toe opzwellen waardoor ze geen vloeistof meer doorlaten.
Ik weet de exacte configuratie niet, maar het zou zo maar eens kunnen dat de onderste zuigers aan dezelfde slang zitten en dat die dicht zit.
Als de slangen nieuw zijn en het probleem bestaat nog steeds, dan zou ik naar de zuigers van je remklauwen kijken.
Als die ook goed zijn, dan kun je nog kijken naar de afstelling van de duwstang van de hoofdremcilinder. Bij mijn 1800ES was het hele remsysteem nieuw en zat het rempedaal toch nog te diep. Dat bleek een kwestie van afstellen van die stang te zijn. Zie ook mijn blogpost daarover .
Naarmate deze ouder worden, kunnen deze naar binnen toe opzwellen waardoor ze geen vloeistof meer doorlaten.
Ik weet de exacte configuratie niet, maar het zou zo maar eens kunnen dat de onderste zuigers aan dezelfde slang zitten en dat die dicht zit.
Als de slangen nieuw zijn en het probleem bestaat nog steeds, dan zou ik naar de zuigers van je remklauwen kijken.
Als die ook goed zijn, dan kun je nog kijken naar de afstelling van de duwstang van de hoofdremcilinder. Bij mijn 1800ES was het hele remsysteem nieuw en zat het rempedaal toch nog te diep. Dat bleek een kwestie van afstellen van die stang te zijn. Zie ook mijn blogpost daarover .
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Gerard van Hal (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-04-2012 12:23 #112927
Beantwoord door Gerard van Hal (GAST) in topic remzuigers voor werken niet allemaal
Lars,
Ik zie eigenlijk geen verband tuussen de afstelling van de duwstang van de hoofdremcilinder en het niet werken van 2 van de 4 zuigers van de voorremklauwen.
Ik denk maar hoor dat graag van de ervaringsdeskundigen dat het aan de hoofdremcilinder ligt.
Ik zie eigenlijk geen verband tuussen de afstelling van de duwstang van de hoofdremcilinder en het niet werken van 2 van de 4 zuigers van de voorremklauwen.
Ik denk maar hoor dat graag van de ervaringsdeskundigen dat het aan de hoofdremcilinder ligt.
19-04-2012 13:22 #112935
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic remzuigers voor werken niet allemaal
Sorry, ik heb misschien niet zo heel precies opgeschreven wat ik bedoel.
Het feit dat er twee zuigers niet werken kan eigenlijk alleen maar liggen aan:
a) Verstopte slangen
b) Vastzittende zuigers
c) Een lek in een deel van het circuit waardoor dat door het verdeelblokje wordt afgesloten
De duwstang opmerking heeft betrekking op het feit dat je aangeeft dat bij het intrappen van het rempedaal je remmen onderin pas worden bekrachtigd. Ik had dit ook en dit was APK afkeur ( zie andere blogpost daarover ).
Het feit dat er twee zuigers niet werken kan eigenlijk alleen maar liggen aan:
a) Verstopte slangen
b) Vastzittende zuigers
c) Een lek in een deel van het circuit waardoor dat door het verdeelblokje wordt afgesloten
De duwstang opmerking heeft betrekking op het feit dat je aangeeft dat bij het intrappen van het rempedaal je remmen onderin pas worden bekrachtigd. Ik had dit ook en dit was APK afkeur ( zie andere blogpost daarover ).
- Kees Vos
- Platinum lid
-
Minder
Meer
19-04-2012 14:53 #112939
door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic remzuigers voor werken niet allemaal
Gerard, Je zegt dat het brake failure lampje blijft branden, dat betekend dat het plunjertje in het verdeelblokken verschoven is. Er wordt dan een circuit uitgeschakeld, ook met ontluchten. Wat te doen: sensor demonteren en flink gaan remmen om het plunjertje in het verdeelblokje weer in het midden te krijgen. Je kunt de achterrem controleren of deze werkt, de onderste zuigers van de voorwielen werken tegelijk met de rechter achterrem.
Daarna weer een keer ontluchten volgens voorgeschreven volgorde, sensor weer terug plaatsen blijft het lampje branden dan kan het plunjertje vast zitten, zou kunnen.
Probeer de onderste zuigers terug te duwen, als dat niet gaat zitten ze vast en moeten ze gangbaar gemaakt worden.
Ook de remslang kan de oorzaak zijn. Je ziet er is niet even een oorzaak vast te stellen, je moet stap voor stap dingen uitsluiten, zo kom je bij de oorzaak.
Als een circuit uitvalt dan heb 75 % remvermogen.
Succes
Daarna weer een keer ontluchten volgens voorgeschreven volgorde, sensor weer terug plaatsen blijft het lampje branden dan kan het plunjertje vast zitten, zou kunnen.
Probeer de onderste zuigers terug te duwen, als dat niet gaat zitten ze vast en moeten ze gangbaar gemaakt worden.
Ook de remslang kan de oorzaak zijn. Je ziet er is niet even een oorzaak vast te stellen, je moet stap voor stap dingen uitsluiten, zo kom je bij de oorzaak.
Als een circuit uitvalt dan heb 75 % remvermogen.
Succes
- Gerard van Hal (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-04-2012 11:43 #112962
Beantwoord door Gerard van Hal (GAST) in topic remzuigers voor werken niet allemaal
Kees bedankt voor de uitleg.
Nog als aanvulling de onderste zuigers van de voorremklauwen komen niet naar buiten, dit komt omdat er in dat deel van het remsysteem geen remdruk is. Logisch geredeneerd kan het volgens mij alleen aan de hoofdremcilinder liggen, maar ik heb geen ervaring in de werking hiervan, maar ik hoorde dat het zou kunnen liggen aan een lekke cup. Of weet jij of er een andere oorzaak kan zijn ?
Het volgende is gecontroleerd en gedaan:
alle ontluchtingsnippels ontlucht in de juiste volgorde,
nergens lekkage geconstateerd,
remvloeistof is op peil,
3 weken geleden APK gekeurd, goedgekeurd, toen was er nog geen probleem,
2 weken geleden ging het lampje brake failure branden.
Nog als aanvulling de onderste zuigers van de voorremklauwen komen niet naar buiten, dit komt omdat er in dat deel van het remsysteem geen remdruk is. Logisch geredeneerd kan het volgens mij alleen aan de hoofdremcilinder liggen, maar ik heb geen ervaring in de werking hiervan, maar ik hoorde dat het zou kunnen liggen aan een lekke cup. Of weet jij of er een andere oorzaak kan zijn ?
Het volgende is gecontroleerd en gedaan:
alle ontluchtingsnippels ontlucht in de juiste volgorde,
nergens lekkage geconstateerd,
remvloeistof is op peil,
3 weken geleden APK gekeurd, goedgekeurd, toen was er nog geen probleem,
2 weken geleden ging het lampje brake failure branden.
20-04-2012 14:02 - 05-09-2024 15:17 #112964
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic weg
weg
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Laatst bewerkt 05-09-2024 15:17 door Ed van der Zee.