rood waarschuwingslampje remmen

  • Gerard van Hal (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-04-2012 22:25 #112306 door Gerard van Hal (GAST)
rood waarschuwingslampje remmen is gemaakt door Gerard van Hal (GAST)
Sinds kort heb ik een 164E. Gisteren ging plotseling op het dashbord het rode waarschuwingslampje branden van de remmenbranden. Ik merk ook dat als ik het rempedaal indruk de remmen pas geactiveerd worden als het pedaal helemaal onderin zit, soms meestal na een paar keer remmen werkt het rempedaal bovenin. In het serviceboekje wordt niet aangegeven wat er aan de hand kan zijn als het rode lampje gaat branden, er staat alleen ga direct naar een garage. Ik zou graag van andererijders van een 164 horen wat de oorzaak zou kunnen zijn. De remvloeistof in het reservoir staat op peil. Wat moet ik allemaal controleren om deoorzaak te vinden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-04-2012 23:02 #112314 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic rood waarschuwingslampje remmen
Eén van de vooruitstrevende technieken in de 140/164 serie zijn de gescheiden remsystemen. Als er een drukverschil in die systemen ontstaat, gaat het lampje branden. Dus, zoek de oorzaak van het drukverschil. In de documentatie is hier veel over te vinden. Het remvloeistof-reservoir is in twee delen. Op den duur zal één kant leeg raken.
Je beschrijving van het pas na enkele keren pompen pas weer remdruk 'bovenin' te hebben doet mij denken dat je rembekrachtiger stuk zal zijn. Zijn wel te reviseren geloof ik. Vervangen is niet heel ingewikkeld.
Na het herstellen van de oorzaak moet de schakelaar van het lampje even gedemonteerd worden, dan het systeem ontluchten, dan schakelaar er weer in. Dan blijft het lampje weer uit, als het goed is.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2012 08:36 #112325 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic rood waarschuwingslampje remmen

"Rob Spoon" schreef:
Eén van de vooruitstrevende technieken in de 140/164 serie zijn de gescheiden remsystemen. Als er een drukverschil in die systemen ontstaat, gaat het lampje branden. Dus, zoek de oorzaak van het drukverschil. In de documentatie is hier veel over te vinden. Het remvloeistof-reservoir is in twee delen. Op den duur zal één kant leeg raken.
Je beschrijving van het pas na enkele keren pompen pas weer remdruk 'bovenin' te hebben doet mij denken dat je rembekrachtiger stuk zal zijn. Zijn wel te reviseren geloof ik. Vervangen is niet heel ingewikkeld.
Na het herstellen van de oorzaak moet de schakelaar van het lampje even gedemonteerd worden, dan het systeem ontluchten, dan schakelaar er weer in. Dan blijft het lampje weer uit, als het goed is.


Als er lucht in het remsysteem zit, moet je ook vaker pompen voor er iets gebeurd. Dan hoeft de bekrachtiger nog niet defect te zijn.. toch? (tenzij de lucht via de bekrachtiger in de leidingen komt)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-04-2012 10:15 #112327 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic rood waarschuwingslampje remmen
Als er lucht in de leidingen zit, kan je pompen tot je een ons weegt. Dan kan haast alleen als het reservoir leeg geweest is, dus lucht in de leidingen, dan bijgevuld. Dan hoeft er inderdaad niks stuk te zijn.
Helemaal vloeistof verversen dus. Hou dan rekening met de volgorde van ontluchten van de remmen, zie weer de documentatie.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-04-2012 18:40 #112381 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic rood waarschuwingslampje remmen
Ik denk,dat het serviceboekje een zeer goed advies geeft.

Bovendien kan de rembekrachtiger niet de oorzaak zijn van het brandende lampje.Het lampje gaat aan als er iets mis is in het hydraulisch systeem of als de handrem aangetrokken is.

De oorzaak van het brandende lampje kan ook liggen in het niet uitschakelen van de schakelaar van de handrembediening,die ook het lampje doet branden.

Voorts brandt het lampje ook als het massa draadje van het beveiligingscontact in het hydraulisch systeem er af is geschoten en aan de massa ligt.
,
Gezien het feit dat je rempedaal heel vreemd reageert op intrappen is er mi ergens iets behoorlijk mis in het remsysteem,waardoor een circuit voor de veiligheid automatisch is afgesloten.Hierdoor is er als beveiliging een massacontact in het systeem ingebouwd dat het lampje doet branden.

Niet meer rijden en goed laten nakijken is het advies!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-04-2012 01:37 #112389 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic rood waarschuwingslampje remmen
Klinkt als een lek in een van de systemen, gezien het feit dat je rondom schijven hebt, moet dat gemakkelijk worden gevonden. Als je niks ziet lekken, dan kan in de bekrachtiger zitten.
Ben het helemaal met Niek eens, direct actie op ondernemen en niet rijden !

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gerard van Hal (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-04-2012 11:46 #112479 door Gerard van Hal (GAST)
Beantwoord door Gerard van Hal (GAST) in topic rood waarschuwingslampje remmen
Gisteren met behulp van een kennis alles ontlucht, met gebruik van een special tool omdat je vanwege het dubbel uitgevoerd systeem dit niet anders kan. Er kwam wel de nodige lucht uit het remsysteem. Na alles te hebben nagelopen, geen lekkages gevonden bleek het rode waarschuwinglampje nog steeds te branden. Toen het contact (onderdeel 24/679938) op de warningsvalve (onderdeel 23/680635) verwijderd en doorgemeten, de werking was in orde. Wat opviel is bij het uitdraaien van dit contact dat er geen remolie meekwam. Het lijkt erop dat er inwendig in de warningsvalve iets vast zit en daarmee de werking van het contact niet functioneerd? Wie heeft hier ervaring mee en moet er bij het uitdraaien van het contact inderdaad remolie meekomen ??

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-04-2012 12:23 #112482 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic rood waarschuwingslampje remmen
Neen,daar hoort zeker geen remvloeistof uit te komen.Er zit een soort cilindertje?zuigertje dat met rubbers is afgesloten en het kan heen en weer schuiven.Zodra hij uit het midden schuift.(bij remdrukverschil!) maakt de sensor massa en de lamp gaat aan.Je moet de sensor er uit draaien,waarna je het zuigertje ziet zitten.Dit kun je met een klein pennetje verrschuiven.Het gaat ook vaak goed als je na demontage van de sensor een paar maal op het rempedaal trapt.Je kunt dan zien of hij verschoven is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.