Remklauwen reviseren

• Laurens Camfferman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
07-03-2012 14:55 #111375 door Laurens Camfferman
Remklauwen reviseren is gemaakt door Laurens Camfferman
Beste allemaal,

Graag jullie adviezen bij het volgende:
Voor de nachtrit van 17 en 18 maart dacht ik om mijn remblokjes een keer te vervangen en de remvloeistof eens te vervangen/remleidingen te ontluchten. Ik heb mijn Volvo 145S (1969) nu sinds juli en vooralsnog had ik nog niets aan de remmen gedaan behalve 1x vloeistof bijvullen. De auto lijkt namelijk prima te remmen en is altijd door de APK gekomen. Ook de vorige eigenaar had hier niets aan gedaan, dus leek me wel verstandig om dit eens na te gaan...

Afgelopen maandag de remklauwen achter eens vrijgelegd en de remblokken verwijderd. Wat blijkt, alle (!!!) cilinders in beide remklauwen zitten muurvast. Toen ik bovendien de remleidingen losnam van de klauw liep er een klein straaltje remvloeistof weg, maar dit hield al snel op. Er zit dus ook een belemmering verderop. Gisterenavond ook maar de achterste remleidingen en de remdrukregelaars (die twee kastjes vóór de achteras) losgehaald. Pas bij loshalen van de remleidingen vóór de remdrukregelaars loopt de remvloeistof continu uit de leidingen (deze lijken dus verder naar voren wel intact). Achter de remdrukregelaars geen remvloeistof, dus deze lijken ook vast te zitten.

Volgens de Haynes en de werkplaats handboeken kun je de remdrukregelaars vrij gemakkelijk nalopen en eventueel reviseren. Dit wil ik dus graag gaan proberen. Maar over de remklauwen is de Haynes vrij resoluut: als er roest op de cilinders zit moet je de hele klauw vervangen. Ik ga er met muurvast zittende cilinders voorlopig vanuit dat deze vastgeroest zitten.

Nu mijn vragen:
- Hebben meer mensen ervaring met revisie van de remdrukregelaars? Of moet ik toch een paar werkende tweedehands exemplaren proberen te krijgen? Heeft iemand zoiets toevallig liggen?
- Is het inderdaad noodzakelijk om in dit geval de remklauwen te vervangen door gereviseerde exemplaren? Via het VOMD zijn ze 82 euro per stuk, dus voor 2 stuks best een hoop geld (veiligheid voorop uiteraard!). Of zou ik ook werkende tweedehands exemplaren kunnen monteren? Heeft iemand toevallig Girling achterklauwen liggen voor een schappelijke prijs (regio Rotterdam)?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2012 15:07 #111376 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Remklauwen reviseren
Krijg je de zuigers er ook niet uit met een waterpomptang?

Ik heb ze zo wel eens opgeknapt door ze vervolgens licht te schuren met waterproof schuurpapier. Daarna met remmenpasta weer gemonteerd.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-03-2012 15:59 #111377 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Remklauwen reviseren
We de betere APK trouwens, zonder remmentest?! Of zijn ze na de APK gaan vastzitten? Ik zou, bij vervangen of reviseren, zeker ook de slangen naar de klauwen vervangen. Deze worden poreus en dan gaat het mis, water dringt naar binnen.
Als je een revisieklauw monteert, ben je wel voor langere tijd klaar. Overigens staan in de documentatie (algemeen deel!) bij remmen, tijdschriften heel wat artikelen over klauwen en revisie.
Ik heb geen reduceerventielen meer liggen.
Hoe is het met je voorremmen? Die doen het leeuwendeel van het werk!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• 13041-dummy
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
07-03-2012 16:22 #111379 door 13041-dummy
Beantwoord door 13041-dummy in topic Remklauwen reviseren
hallo volvo vriend
Ik zou eerst alleen de twee slangen tussen drukregelaar en remklauw vervangen.
Het komt voor dat de binnenvoering los en lek raakt en er daardoor geen olie meer door kan.
Waarschijnlijk kun je de remblokken bewegen als je de slang op de remklauw loshaalt.
Het kan een hoop werk en geld schelen.

Hans

• Laurens Camfferman
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
08-03-2012 09:41 #111412 door Laurens Camfferman
Beantwoord door Laurens Camfferman in topic Remklauwen reviseren
Nee, helaas zitten de remcilinders muurvast in de klauw. Zelfs met een griptang krijg ik ze alleen rondgedraaid, maar geen enkele dieptebeweging: ik ga dus toch maar voor de revisieklauwtjes.

APK is waarschijnlijk inderdaad een aanfluiting geweest (zou alleen niet weten, want toen was ik nog geen eigenaar). Ben in ieder geval blij dat ik de boel eens nagekeken heb. Komende oktober mag ik namelijk zelf op en dan moet de boel natuurlijk wel werken (nog los van de veiligheid überhaupt!).

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
08-03-2012 09:45 #111413 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Remklauwen reviseren
Je kan er perslucht op zetten?

Zoals ik het hoor zijn ze niet echt op te lappen. Dan zou ik nieuwe kopen.

• Paul de Beer (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-12-2012 14:03 #121416 door Paul de Beer (GAST)
Beantwoord door Paul de Beer (GAST) in topic Remklauwen reviseren
Onlangs heb ik ook de voorklauwen van mijn 164 gereviseerd. Er zat ook 1 zuiger vast. Dit kwam waarschijnlijk doordat de stofringen kapot waren (bijna helemaal weg...) en ophoping van stof en wat roest. Ik heb de zuiger met perslucht eruit gekregen en alles schoongemaakt. Revisiesetje gemonteerd en nu werkt alles weer prima.

Wat ook slim is meteen alle ontluchtingsnippels te vernieuwen maar daar is al genoeg over gemeld op dit forum.

164 - daily driver

• Lars Weffers (GAST)
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
22-12-2012 22:38 #121473 door Lars Weffers (GAST)
Beantwoord door Lars Weffers (GAST) in topic Remklauwen reviseren
Trap eens een paar keer op voorzichtig op de rem, dan komen de zuigers eruit als het goed is..

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD