Remmen ontluchten.
- Herbert Bruins
- Nieuw lid
-
De auto heeft ongeveer 12 jaar stil gestaan het plaatwerk en bodem zijn keihard dus dat is geen probleem,wat ik wel aangepakt heb zijn de remmen,alles gereviseerd en gangbaar gemaakt nieuwe hoofdrem cilinder en remleidingen.
alles is oliedicht maar ik krijg het geheel niet op druk,ik heb het div keren met de vacuumpomp gedaan,alleen maar lucht en geen druk.
Is het mogelijk dat dit in een bepaalde volgorde moet gebeuren ? .
Het remsysteem is van het merk ATE dubbelwerkend.
Ik ben geen "leek"op technisch gebied maar dit is voor mij niet helemaal duidelijk.
HEEFT IEMAND DE OPLOSSING ???.
Vriendelijke groet :
Herbert Bruins.
Delden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
- Rob Funcke
-
- Elite lid
-
Let op wel tijdig bijvullen.
Ontluchtvolgorde is het punt te nemen met de langste leiding (Meestal RA.)
Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.
- Herbert Bruins
- Nieuw lid
-
"Rob Spoon" schreef:
Er is inderdaad een volgorde voor van ontluchten. Staat in de documentatie, service manuals. Maar als het helemaal niet lukt, moet er wat anders aan de hand zijn.
Ik ben eruit: de fout zat in het verkeerd gemonteerd zijn van de achterremtangen,de vorige eigenaar heeft blijkbaar het geheel al een keer los gehad en de linker en de rechter tang verwisseld (onluchtnippel zat onder!).
Beiden remtamgen omgewisseld nippels losgedraaid eerst lucht daarna een constante olie stroom.
nogmaals onlucht en zie daar volle druk zonder wegzaken van het pedaal.
Het kan zo simpel zijn.
Bedankt voor het meedenken.........
p.s Mijn dochters hebben de VOLVO al een naam gegeven "DAS BOOT" Nou laat mij maar lekker varen.
Groet.
Herbert............................ :lol: :lol: :lol:
" Das Boot" ?? Dat was in de film toch een onderzeëer, oftewel een U-Boot! Een vierkante onderzeëer, apart hoor! Vrouwen....
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
Ik heb op de sloop een dekseltje van een rempotje gehaald hier draad in getapt en een nippel van een snelkoppeling op gezet.
De deksel op het rempotje gezet en er 1 bar luchtdruk op gezet, er natuurlijk wel voor gezorgd dat het rempotje vol zit, dan 1 voor 1 de ontluchtingsnippels bij de remcilinders open gezet en lekker laten doorstromen.
Kost niets en het werkt super en je kunt het alleen.
Tevens heeft het als voordeel dat je je rempedaal niet zover hoeft in te drukken zoals bij "ouderwets" ontluchten want als je dat doet heb je sneller kans op lekkage omdat er aan de binnenkant van de remcilinder vaak een klein randje ontstaat van de slijtage.

Uploaded with ImageShack.us
Je hoeft er alleen maar een potje onder te houden!

Uploaded with ImageShack.us
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Wat je ook kan doen, is een autoventiel in een plastic dekseltje trekken. Dan kan het zelfs met een fietsenpomp, als je geen compressor hebt!
- Marcel Jonges (GAST)
-
- Verbannen
-
Rijdt nooit harder dan uw bescherm engel kan vliegen!
- Joost Buiting (GAST)
-
- Platinum lid
-
"Marcel Jonges" schreef:
Als je toch bezig bent zou ik er gelijk nieuwe ontluchtingsnippels in draaien. Deze zien er ook niet meer 100% uit. Ze kosten geen $@^%, terwijl het uitboren van een afgebroken nippel een $@^%-klus is, als het je überhaupt lukt...
Deze nippels zijn in prima staat, ook nu heb ik de nippels er even helemaal uitgedraaid en wat kopervet op de schroefdraad gedaan, ook "smeer" ik het gaatje dicht met dik vet (daar waar het dopje op komt) op deze manier gaan de nippels nooit vastzitten en roesten nooit dicht. :shock: :shock:
- Rutten
-
- Premium lid
-
"Herbert Bruins" schreef:
p.s Mijn dochters hebben de VOLVO al een naam gegeven "DAS BOOT" Nou laat mij maar lekker varen.
Haha, blijkbaar zijn het toch slagschepen, op het werk wordt mijn 164 de stoomboot genoemd! :lol:
Volvo 164 1972 B30a 4 handbak
Batavus mot'o-mat 1962 JLO-piano GA50 Automaat
Batavus MK4 1975 Sachs 50/4CF NL 4 voetbak