is dit een remdrukbegrenzer?

  • Joost van Asten (GAST)
  • Joost van Asten (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
17-07-2011 23:24 #104732 door Joost van Asten (GAST)
is dit een remdrukbegrenzer? is gemaakt door Joost van Asten (GAST)
Bij inspectie van de remleidingen van mijn amazon uit '65 kwam ik het onderdeel op de foto tegen. Het is geplaatst tussen de remleiding naar achteren nog voor deze splitst in links en rechts. Het betreft een enkel remsysteem.
Kon het niet direct benoemen, maar na wat zoeken op dit forum vermoed ik dat het een remdrukbegrenzer is. Kan iemand dit bevestigen?

Groet, Joost



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2011 23:54 #104734 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic is dit een remdrukbegrenzer?
klopt :)
verwacht er niet teveel van , er zijn voor achter remcilinders van verschillende zuiger- diameter te koop zodat je de remdrukbegrenzer kan laten vervallen.
voor een 65 er is dit 25mm.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Joost van Asten (GAST)
  • Joost van Asten (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
19-07-2011 23:37 #104802 door Joost van Asten (GAST)
Beantwoord door Joost van Asten (GAST) in topic is dit een remdrukbegrenzer?
Ah, weer wat wijzer. Bedankt voor je reactie!

Overigens las ik elders dat dat de 25 mm (1 inch) remcilinder achter voor het systeem met remdrukbegrenzer zou zijn. En dat de 22 mm (7/8 inch) remcilinder achter bedoeld is voor gebruik zonder remdrukbegrenzer.
Dit klinkt ook wel aannemelijk. Minder oppervlakte van de remcilinder betekend minder totale druk. Zodoende zou de kleinere (22 mm) remcilinder zelf al 'begrenzen'.

Indien ik hier toch verkeerd zit hoor ik het graag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2011 09:06 #104804 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic is dit een remdrukbegrenzer?
ik denk dat het precies andersom werkt :(
er wordt een bepaalde hoeveelheid remvloeistof verplaatst als je het rempedaal intrapt.
als je het rempedaal intrapt zet je de hoofdremcilinder aan het werk , deze verplaatst een bepaalde hoeveelheid remvloeistof
richting de voor en achterremmen.
voor een remcilinder met een grotere zuiger-diameter is meer remvloeistof nodig om dezelfde verplaatsing van de zuigers te bewerkstelligen.
er komt niet meer remvloeistof richting de wielremcilinders omdat deze hoeveelheid beperkt is door de capaciteit van de hoofdremcilinder.
dus hoe groter de zuiger-diameter van de wielremcilinders , hoe minder verplaatsing van de remvoeringen , is minder remkracht.
hoe kleiner de zuiger-diameter van de wielremcilinders hoe veller en sterker je auto zal gaan remmen.
dus om blokkerende achter-remmen te vermijden neem je de 25mm wielremcilinders.
deze geven de minste remdruken en kan je de remdrukbegrenzer laten vervallen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2011 21:38 #104831 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic is dit een remdrukbegrenzer?
Volgens mij is de bovenstaande redenering qua remkracht niet juist. De truck met hydrauliek is dat de druk die je op de vloeistof uitoefend overal even groot is, hierdoor kun je met een beperkte kracht (de pedaaldruk) op een klein oppervlak (de plunjer in de HRC) een grote kracht op de remblokken / schoenen uitoefenen. Ofwel hoe groter het oppervlak van de plunjer hoe groter de kracht die je op de remschoenen of blokken uitoefend. Vandaar dat de plunjers in de voorste (schijf)remmen groter zijn dan de achterste.

Gr Bart

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.