Afstellen achterrem
- Arnic de Winter
- Junior lid
-
Minder
Meer
28-05-2011 14:20 #103268
door Arnic de Winter
Afstellen achterrem is gemaakt door Arnic de Winter
Hallo,
Ik moet de achterremmen stellen omdat ze niet gelijktijdig aangrijpen. De de voeringen zijn nog wel in orde.
Het gaat om een Amazone uit 1967 met een enkelvoudig remsysteem. Aan de binnenkant van het de huis zou een afstelbout moeten zitten om de remschoenen te kunnen verstellen.
Ik zie echt alleen een aluminium dop waar een sleutel geen grip op krijgt en het lukt me ook niet om die dop eraf te krijgen.Toch zou volgens het handboek deze dop een bout moeten zijn waar een (speciaal?) sleutel op zou moeten passen?
Wie weet een oplossing?
Dank en groet,
Arnic de Winter
Ik moet de achterremmen stellen omdat ze niet gelijktijdig aangrijpen. De de voeringen zijn nog wel in orde.
Het gaat om een Amazone uit 1967 met een enkelvoudig remsysteem. Aan de binnenkant van het de huis zou een afstelbout moeten zitten om de remschoenen te kunnen verstellen.
Ik zie echt alleen een aluminium dop waar een sleutel geen grip op krijgt en het lukt me ook niet om die dop eraf te krijgen.Toch zou volgens het handboek deze dop een bout moeten zijn waar een (speciaal?) sleutel op zou moeten passen?
Wie weet een oplossing?
Dank en groet,
Arnic de Winter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Boele Braaksma
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-05-2011 15:32 #103269
door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic Afstellen achterrem
Beste Arnic,
Ik gebruik altijd de achterkant van een dopsleuteltje (8mm) Aan de andere kant stop ik er dan een 8mm inbus in. Let op met verstellen, dit gaat per halve slag. Als je hem niet goed in het nokje laat vallen, trap je met remmen je stelnok kapot. Zelf overkomen helaas....
Ik gebruik altijd de achterkant van een dopsleuteltje (8mm) Aan de andere kant stop ik er dan een 8mm inbus in. Let op met verstellen, dit gaat per halve slag. Als je hem niet goed in het nokje laat vallen, trap je met remmen je stelnok kapot. Zelf overkomen helaas....
28-05-2011 19:00 #103275
door Lars Rengersen
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Afstellen achterrem
Huh? Het is toch gewoon een kegel vorm die je dieper naar binnen draait?
Wat betreft de stelnok. Hij zit niet aan de binnenkant, maar aan de achterzijde van de remankerplaat.
Je kunt ze ook alleen stellen met de trommel erop.
Als ik de beschijving zo lees, kijkt u tegen de binnenkant aan.
Er zijn speciale vierkante remstelnok sleutels verkrijgbaar, maar als hij gangbaar is werkt de optie van Boele ook prima.
Wat betreft de stelnok. Hij zit niet aan de binnenkant, maar aan de achterzijde van de remankerplaat.
Je kunt ze ook alleen stellen met de trommel erop.
Als ik de beschijving zo lees, kijkt u tegen de binnenkant aan.
Er zijn speciale vierkante remstelnok sleutels verkrijgbaar, maar als hij gangbaar is werkt de optie van Boele ook prima.
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
28-05-2011 22:00 #103283
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Afstellen achterrem
Ik zou er maar iemand naar laten kijken die er verstand van heeft!
- Rudi
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-05-2011 10:17 #103325
door Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Beantwoord door Rudi in topic Afstellen achterrem
Zonder kennis van waarmee je bezig bent (werkplaatshandboeken zijn er ook trouwens niet voor niets) svp geen veligheidsrelevante reparaties uitvoeren.
Als je weet hoe het instellen gedaan moet worden hoef je voor het instellen van de achterremmen echter geen vakgarage.
Lars: de kegelvorm heeft 4 vlakke plaatsen, dus per kwart slag voel je dat (zodoende is deze ook geborgd, anders zou hij zich vanzelf kunnen verstellen).
Groeten, Rudi
Als je weet hoe het instellen gedaan moet worden hoef je voor het instellen van de achterremmen echter geen vakgarage.
Lars: de kegelvorm heeft 4 vlakke plaatsen, dus per kwart slag voel je dat (zodoende is deze ook geborgd, anders zou hij zich vanzelf kunnen verstellen).
Groeten, Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
30-05-2011 11:34 #103328
door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Afstellen achterrem
Goed punt, je voelt het inderdaad wel, maar ik had me nooit gerealiseerd dat het op die manier werkte.
Is ook wel te zien.
Is ook wel te zien.
- Erik Ciesluk
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
30-05-2011 14:58 #103340
door Erik Ciesluk
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Afstellen achterrem
En als je dat ding dan eindelijk gangbaar hebt: de schroefdraad goed in het kopervet zetten; dan kun je 'm over een jaar of wat tenminste nog eens afstellen.
Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
- Hansw
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
31-05-2011 19:19 #103405
door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic Afstellen achterrem
gangbaar maken gaat prima als je de stelnok, met het 1/4 inch nokje (waar je de stelsleutel opzet) in de bank schroef zet, het aluminium huis behoorlijk heet stookt op de plaats waar de schroefdraad erdoorheen loopt, en deze vervolgens voorzichtig heen en weer wrikt. als stelsleutel heb ik twee oude 1/4 inch doppen gebruikt en die aan elkaar gelast