dynamo met vacuumpomp

Lees meer
16-05-2011 14:06 #102914 door Rene Brandt
dynamo met vacuumpomp is gemaakt door Rene Brandt
in het nieuwe vkm (wildboys) wordt er voor de expertklasse en de sportklasse gesproken over een dynamomodificatie met vacuumpomp voor de rembekrachtiger.
deze auto"s zouden met een dergelijke dynamo zijn uitgerust terwijl op beide foto"s duidelijk is te zien dat de rembekrachtigers gewoon op het 4-weg spruitstuk is aangesloten van cilinder 1.

mijn vraag is wat levert het op , een beter werkende rembekrachtiger in de vorm van wat??
meer remvermogen of lichtere pedaaldruk??

nu vind ik het op zich geen verkeerd idee omdat vacuum aftappen van 1 cilinder een bepaald onbalans oplevert.
bij een enkele carburateur maakt dat niet veel uit omdat het weggekaapte vaccuum verdeeld wordt over alle 4 cilinders.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-05-2011 18:37 #102921 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic dynamo met vacuumpomp
Een beter remmende auto door een beter funktionerend vacuum zou kunnen. Vacuum wordt niet groter; vacuum kan per definitie nooit méér worden dan -1bar. In de praktijk kom je vaak niet verder dan -0,6, -0,7. Het zou kunnen dat de aparte vacuumpomp het misschien één tiende verder brengt als hij in goede conditie is. Ik denk het niet. En onderschat de venturi-werking in het spruitstuk niet qua effectiviteit. Of je het verschil gaat merken?
Over onbalans omdat je het vacuum bij één cilinder genereert: Als het vacuum maximaal is, zal er geen stroming en daarmee geen verstoring meer plaats vinden. De stroming veroorzaakt door de lucht die uit de bekrachtiger komt veroorzaakt wordt, zou toch al minimaal zijn omdat er niet zoveel lucht verplaatst moet worden. En wanneer gebeurt dat dan? Als je de auto start; dan merk je er niets van. Als je remt; dan draait de motor nog en trekt zelfs tijdens het remmen vacuum. Zodat wanneer je alles zou vragen bij het weer optrekken je er waarschijnlijk ook niets van merkt. En zoals gezegd: Wanneer het vacuum hersteld is, vindt er hoegenaamd geen verstoring meer plaats.
In theorie zou het zoals je schrijft een minimale onbalans kunnen opleveren; ook is het een leuk hobbyproject om ook deze laatste perfectie door te voeren. Zelf heb ik er ook wel eens aan gedacht,, maar met bovenstaande overwegigen had het nooit prioriteit.
Groot voordeel lijkt mij dat met een aparte vacuumpomp er geen terugslag van benzinedampen in de slang en op den duur de bekrachtiger kan komen. Of er nog andere voordelen zijn, weet ik zo gauw niet.
Mocht je het uit willen proberen: Veel dieselautos hebben zo'n pompje op de dynamo geschroefd. Bij een diesel is het niet handig om vacuum uit het spruitstuk te onttrekken.
Op de sloop zou je zo'n gecombineerde dynamo gemakkelijk moeten kunnen vinden. Er zijn er ook die het pompje op de nokkenas hebben. Die steekt dan door het kleppendeksel naar buiten. Dan wordt het al wat moeilijker om dit op je dynamo te bouwen.
Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2011 19:44 #102930 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic dynamo met vacuumpomp
Sven , bedankt voor je reactie , dit is een duidelijk verhaal. :)

ik heb nog eens gekeken maar er is helemaal geen ruimte voor een dynamo met pomp.
door het spaggetti spruitstuk had ik al eerder een compacte franse valeo dynamo gemonteerd , dat gaat dus helemaal niet.
of ik doe net als in het vkm verhaal met de "wildboys" , dynamo met pomp , niks pomp gewoon op het spruitstuk ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sven Hakbijl (GAST)
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
16-05-2011 21:08 #102934 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic dynamo met vacuumpomp
Of je zou de dynamo aan de andere kant moeten zetten. Ik dacht dat daar in het verhaal "Turbo op een B18" ook sprake van is?
Maar dan heb je wél wat....
Groet, Sven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.