Luchtbellen in hele remsysteem 145 (1973), kan dat?

  • Jan Dragt
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
14-04-2011 11:41 #102273 door Jan Dragt
Na 8 maanden van stilstand, heb ik gisteren de 145 bij de boer uit de schuur gehaald. Ondanks een slechte accu en oude benzine, sloeg de motor redelijk snel aan. De remblokken zaten zaten ietwat vast aan de schijven. Zoals gebruikelijk na een winterstop heb ik op een stil polderweggetje en op een industrieterrein een aantal noodstops gemaakt. De remwerking werd duidelijk beter, wel begon ik de remmen te ruiken. Ze waren dus goed heet geworden. Enfin, na ca, 5 minuten stilstand wilde ik weer vertrekken. Omdat de 145 een automaat heeft trap je eerst op de rem. Ik trapte door tot op de bodem!!
Na enige tijd pompen kwam er weer druk, en momenteel werken de remmen weer naar behoren. Duidelijk een geval van remolie vernieuwen lijkt mij.
Maar, hoe is het nu mogelijk dat je met een gescheiden remsysteem, waarbij altijd remwerking op de beide voorwielen aanwezig zou moeten zijn, je toch geen druk hebt?
Gr. Jan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
14-04-2011 12:40 #102274 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Luchtbellen in hele remsysteem 145 (1973), kan dat?
Jan, hoe lang zit de remolie al in het systeem?
Remolie is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water aantrekt. Als je een aantal keer flink geremd hebt en het systeem wordt erg heet, dan gaat het water wat in de remolie zit koken. Er ontstaat dan a.h.w. lucht in je remsysteem en lucht is samendrukbaar dsu heb je geen remdruk meer.
Dus eerst maar eens remolie verversen; behoort elke twee jaar te gebeuren!!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD