warmlopende trommelrem

Lees meer
25-10-2010 13:29 #97303 door 13047-dummy
warmlopende trommelrem is gemaakt door 13047-dummy
De rechter achterrem van mijn '69-er amazon liep aan en had 50% minder remkracht dan de rem aan de andere zijde. Bovendien werkte de handrem nauwelijks. Heb de trommels aan beide zijden schoongemaakt, de handremkabel weer goed gangbaar gemaakt en de zuigers etc in de remcyclinder van de trommel rechtsachter vervangen. Even leek alles goed te functioneren en mijn amazon is zonder problemen door de APK gekomen. Maar na korte tijd liep de trommel rechtsachter warm. Heb de trommel open gemaakt en alles op goed functioneren gecontroleerd. Heb voor de zekerheid de veren vervangen die de schoenen naar binnen trekken. Na montage lukt het mij niet om de rem te ontluchten, sterker nog, ik heb geen remdruk meer bij mijn rechterachterrem. Dat zou mogelijk kunnen liggen aan een vervuilde remleiding of zie ik wat over het hoofd. De leidingen achter zal ik preventief vervangen. Maar wat kan er mis zijn met mijn trommelrem? Ik heb al geëxperimenteerd met het losser en vaster draaien van de (zelfregulerende)stelinrichting. Als de rem koud is dan loopt het wiel vrij rond. Dus ik vermoed dat de schoenen slechts licht aanlopen en door opwarming steeds vaster komen te zitten. Wat kan ik doen om dat te voorkomen?
Groet, Camiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 17:02 #97317 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic warmlopende trommelrem
Camiel, om inzicht te krijgen in jouw probleem moeten we eerst weten om welke type remsysteem het gaat, dubbel of enkel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 17:25 #97319 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic warmlopende trommelrem
Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met dat zelfstellende mechaniek.
Ik heb het zelf nooit ervaren, maar heb van horen zeggen dat dit mechaniek niet echt goed werkt in de praktijk en dat je beter gewoon een ouderwetse stelnok kunt gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 18:33 - 16-05-2012 16:16 #97324 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic warmlopende trommelrem
Het kommentaar van Lars dat het zelfstellende mechanisme niet echt goed werkt kan ik alleen bevestigen, maar dat het probleem eraan ligt verwacht ik niet. Ik ken het zelfstellende mechanisme alleen van het gescheiden remsysteem (en dat past bij de aangave van een '69er amazon), dat heeft achter ook een aparte remslang voor elke kant. Ik verwacht dat de slang van de warmlopende kant vrijwel dicht zit, en bekend probleem bij oude slangen, en dat bij het remmen door de hoge druk de remvloeistof er wel doorheen wil, maar niet meer goed terug. Ik had dit probleem ook eens, na het demonteren bleek dat de slang zover dicht zat dat het een wonder was dat er met remmen nog wat doorheen te persen viel. Dus demonteren en nakijken, beter nog eerst nieuwe bestellen want de kans dat de originele er nog onder zitten is heel groot.

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-10-2010 22:20 #97347 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic warmlopende trommelrem
Yep, dat 'ruikt' naar een rubberremslang die als ventiel werkt, dus dan kan er nog wat remolie heen maar niet terug, gevolg warmlopen van een rem. Tip van Flip: vervang beide remslangen, hoef je maar één keer te ontluchten en is niet binnenkort de andere aan de beurt

Ed

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-10-2010 20:29 #97373 door 13047-dummy
Beantwoord door 13047-dummy in topic warmlopende trommelrem
heren, bedankt voor jullie reactie. Dat de remslang wel remolie doorlaat maar slechts weinig terug laat lopen klinkt wel aannemelijk. het probleem doet zich nl niet voor als ik 's ochtends weg rijd en de remmen nog niet gebruikt zijn (de vloeistof heeft een nacht de tijd gehad om terug te druppelen) Ik ga zaterdag naar de onderdelenbeurs en probeer daar meteen twee slangen op de kop te tikken. Dat moet geen probleem zijn.
Nogmaals dank.
Groet, Camiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.