aan remko

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2001 21:28 #57337 door
aan remko is gemaakt door
Remko schreef:>>> Leuk te horen dat er weer een enthousiaste ''velleman'' gebruiker is. Bij mij bevalt het nog steeds uitstekend. Op een probleempje na: Ik heb de stroomtoevoer v.d. kit rechtstreeks naar de accu geleid, i.p.v. via het contactslot. Dit betekent dat de kit continu een beetje stroom verbruikt. Via het contactslot lukte niet, aangezien juist bij het starten (als je de sleutel doorduwt, dus als de startmotor ronddraait), er geen of onvoldoende stroom richting de ontsteking gaat (ook naar accessoires). Hoe heb jij dat opgelost, of zie ik iets over het hoofd...<<<Ik heb het probleem dat jij beschrijft niet. Ik heb de draad niet op het contactslot, maar op de + pool van de bobine aangesloten. Dat zou echter niets mogen uitmaken want die komt ook vanaf het contactslot (kun je ook zien op het plaatje van de Velleman kit). Ik heb het elektrisch schema van de Amazon er eens op nageslagen, maar daar kan ik ook niets bijzonders vinden. Op het contactslot zou zelfs beter moeten werken omdat de draadlengte korter (en dus de spanningsval lager) is. Als ik naar het schema van de Velleman transistorontsteking kijk, dan denk ik toch dat het niet zo verstandig is om die op de accu aan te sluiten. Want (kijk even mee in het schema vand de kit) de kans is groot dat de contactpuntjes gesloten zijn als de motor stilstaat. In jouw geval staat op punt 1 altijd 12 V, ook al staat de auto niet op contact. Als de puntjes gesloten zijn, dan wordt punt 2 naar massa getrokken. Er gaat dus een stroom lopen door weerstanden R1 en R2. Die weerstanden zijn beide 330 Ohm, maar omdat ze parallel staan halveert de totale waarde dus: 165 Ohm. De stroom die er dan loopt is bijna 73 mA. Op zich is dit niet zoveel, maar ook in stilstand staat de schakeling toch rond de 1 W te verstoken. Als je dagelijks rijdt, dan zul je daar geen nadelige gevolgen van ondervinden, maar als de auto langere tijden stil staat waarschijnlijk wel (lege accu). Het lijkt me in jouw geval zinvol om eens de spanning tijdens het starten te meten. Als die erg laag is, dan zou dat wel eens te wijten kunnen zijn aan slechte verbindingen. Ik had eerst de originele accupoolklemmen. Die waren nogal aangetast waardoor het elektrisch contact niet erg goed was. Het gevolg was dat mijn toch al langzaam knipperende richtingaanwijzer bleef "hangen" bij lage toeren. Nadat ik nieuwe klemmen had geplaatst was dat probleem uit de wereld: er bleef meer spanning over omdat er minder contactweerstand was. Als controle bij jouw auto geen gebreken aan het licht brengt, dan zou ik de draad die nu op de accu zit onderbreken met een relais. Het relais hang je gewoon tussen de draad van de ontsteking en de spoel van het relais hang je op het contactslot (één kant van de spoel aan massa, de andere aan het contactslot/+ bobine). Zodra je de auto dan op contact zet trekt het relais aan waardoor de transistorontsteking met de accu wordt verbonden. Als je het contact af zet, dan valt ook het relais af en trekt de ontsteking geen stroom meer.Ik hoop dat je hier wat mee kunt.Groeten,LennardP.S. Misschien een voor de hand liggende vraag, maar ik kom het dagelijks op mijn werk (elektronica meettechnicus) tegen: heb je de printplaat van de transistorontsteking correct bestück?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2001 09:53 #59155 door
Beantwoord door in topic aan remko
Ik heb zelf ook een Velleman kit ingebouwd en kwam hetzelfde probleem tegen. Geen stroom tijdens het draaien van de startmotor.Ik heb een schakelaar ingebouwd om te starten. Du ik zet de sleutel op contact, druk de schakelaar in en dan gaat de startmotor draaien. Voordeel is tevens dat de sleutel niet zo gauw breekt.Dan kan de velleman over het contact geschakeld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2001 09:54 #59154 door
Beantwoord door in topic aan remko
Hebben jullie ook het probleem dat de schakeling warm wordt tijdens gebruik?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2001 19:21 #59153 door
Beantwoord door in topic aan remko
Dat is normaal, er zit niet voor niets een koellichaam op de schakeltransistor. Als de transistor zijn werk doet loopt er een stroom doorheen. Daardoor wordt de tor warm. Het koellichaam is er om de oppervlakte te vergroten zodat de warmgte-afgifte efficiënter is en de tor niet te warm wordt waardoor die kapot zou gaan. Er zijn nog een paar weerstanden die wat groter bemeten zijn (de 1 W-typen), die zullen ook enige bijdrage leveren aan de warmteproductie. Het is dus zaak dat bij de inbouw van de schakeling er genoeg ventilatie - vooral rond het koellichaam - is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-12-2001 15:03 #59152 door
Beantwoord door in topic aan remko
Het probleem dat je tijdens het starten geen spanning hebt op je elektronische ontsteking kan je oplossen met een hulprelais welke je aan moet sluiten op het startrelais van de startmotor. Het afbreken van de sleutel kan je voorkomen een een pennetje van 2 mm te plaatsen naast de baard van de contactsleutel. Bij het omdraaien van de sleutel wordt deze gesteund door het pennetje van 2 mm. Dus in het contactslot een gaatje boren van 2 mm met een diepte van 2 mm, vervolgens het pennetje met 2 componenten lijm wastzetten. Meer weten mail even naar rfuncke&home.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.