piepende remmen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-05-2002 12:16 #56850 door
piepende remmen is gemaakt door
Na de hilariteit van mijn eerste officiele en legale rondritten in mijn amazon begin ik natuurlijk weer goed op alle geluidjes te letten tijdens het rijden. Als ik een tijdje gereden heb en rem, dan hoor ik de remmen (rechtsachter) piepen. In het begin denk je nog dat het nieuwigheid is, het inslijten van de remvoeringen. Maar het vreemde is, dat als de auto stil heeft gestaan en er dan mee gereden wordt er geen piepen is. Ik zat te denken of het te wijten is aan het continue aanlopen van de voering in de trommel zodat op een gegeven moment de boel verhit is en hierdoor gaat piepen. Heb ik dit juist (warmte=piepen)?. of is er een andere oorzaak mogelijk. Ik ga in ieder geval de boel een aantal tikken losser zetten, want de trommel was ook warm na het rijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-05-2002 01:22 #60819 door
Beantwoord door in topic piepende remmen
Ha Arno,tof dat je de wagen op de weg hebt. Over de remmen moet ik je zeggen dat ik geen expert ben, zelfs eigenlijk een leek, maar met een beetje gezond natuurkundig verstand kan je/ik volgens mij wel het volgende opmerken (ik ben overigens ook een figuur die alle vreemde geluiden in de auto als potentieel gevaar classificeer): volgens mij gok je op 2 oorzaken: als eerste het aanlopen van de remblokken op basis van het warm zijn van de trommels - onnodige wrijving tijdens het rijden, niet tijdens het remmen. Dit kan je volgens mij makkelijk controleren door de boel helemaal los te zetten en dan een van de grond af getild wiel met de hand te draaien, om te controleren of deze "remstand" minder weerstand geeft dan bij het aandraaien. Je andere aanneming kan ik misschien samenvatten als "de nieuwigheid van de remmen die zorgt voor het piepen". Ik denk niet dat de contactoppervlakken van de remvoering en de trommel onder het temperatuursverschil dusdanig veranderen qua frictie. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de afstelling van - zeg maar - de bediening van de remmen (remvoeringsafstand, leidingen, pedaal) bij nieuwe remvoeringen of trommels opnieuw moet worden afgesteld en misschien zelfs dat dit proces wat tijd kost in de zin van dat de juiste afstelling "zich moet zetten". Maar wellicht dat een expert hier hierover kan buigen. Succes, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-05-2002 20:23 #60818 door
Beantwoord door in topic piepende remmen
Als de boel oververhit is geweest kun je dat zien aan de metalen delen van de remvoeringen en evt. ook aan de trommel. Het metaal wordt dan blauw.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.