remcilinder kapot

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2003 17:10 #56173 door
remcilinder kapot is gemaakt door
Stapte vannochtend in de auto, trapte bij het starten op de rempedaal... geen tegendruk. Rondom de auto gelopen, olie bij het rechterachterwiel. De remcilinder is waarschijnlijk kapot. Ik heb 'm even opgekricht om naar de remleiding te kijken en die lijkt in orde. Ik zal de cilinder dus moeten vervangen. Ik moet hem er eerst afhalen zodat ik weet welke ik nodig heb want naar het schijnt zijn er 2 types. Wat kan ik tegen komen? Kan iemand bij tips geven voor de demontage? Ik verwacht dat het zaakje wel lekker vast zal zitten omdat ik niet weet wanneer de trommel voor het laatst los is geweest.Welke sleutel heb ik nodig? Ik heb nog ergens een grote sleutel liggen welke ik altijd voor mijn kevertjes gebruik. Met een beetje geluk past die. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Welke olie kan ik er het beste bij doen indien nodig?Alle tips welkom! Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-01-2003 17:49 #63048 door
Beantwoord door in topic remcilinder kapot
Hoi,Nou, de trommel eraf met enkel en alleen een zware volvo trommeltrekker (niets anders !) zie ook regiogereedschap.De remleidingmoer kan het beste met een "open ringsleutel" waar de remleiding tussen de opening door kan en het ringdeel maximale grip op de nippelmoer heeft. De twee cylinderbevestigingsboutjes losmaken met de juiste maat ringsleutel (let op, waarschijnlijk Engelse maat. Geen metrische maat gebruiken want dan worden de boutjes meteen rond). Volgorde: Trommel eraf, schoenen, veren en pennen eraf, stelschroef eraf. Dan de bevestigingsmoeren goed inspuiten met kruipolie (WD40 oid) en 15 min laten intrekken. Nu de twee cylinderbevestigingsboutjes een slag los proberen te krijgen (niet helemaal, want dan hangt de cylinder aan het kwetsbare remleidinkje). Dan de de ontluchtigsnippel er helemaal uitdraaien en de remleiding helemaal losdraaien en voorzichtig iets wegbuigen van de remankerplaat en over het uiteinde een passen plastic dopje duwen (even een aantal klaar leggen), zodat de lekkage wordt beperkt. Nu de 2 bev.moeren losdraaien en de cylinder erafhalen. Nieuwe erop, eerst 2 boutjes, dan remleiding, dan ontluchtingsnippel (remankerplaat moet goed schoon zijn). Hierna alles weer in elkaar, ontluchting en de remschoenen afstellen (indien niet zelf-stellend).Succes (oh ja, geen siliconen remvloestof)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 10:08 #63047 door
Beantwoord door in topic remcilinder kapot
Geschikte remvloeistof: DOT4, elke twee jaar hele systeem verversen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 11:25 #63046 door
Beantwoord door in topic remcilinder kapot
Kijk, dat is info waar ik wat aan heb. Gezien ik geen trommeltrekker heb en ik ook nog eens op straat moet werken met de kans dat ik iets stuk trek (hoelang zou dat allemaal al vast zitten?) breng ik hem maandag toch maar even naar de Volveman om de hoek. Moet ik wel met alleen de handrem even een drukke straat oversteken, maar dat moet dan maar. Reuze bedankt voor de info. Alhoewel ik het nu niet zelf doe heb je me enorm geholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 12:45 #63045 door
Beantwoord door in topic remcilinder kapot
Ludwig, er is geen grotere voldoening als het zelf voor elkaar krigen. In dat kader, ondanks dat je zelf geen trommeltrekker hebt het alternatief om de trommel los te krijgen. De wieldop eraf, de splitpen eruit en de grote asmoer een halve slag losdraaien. Nu een nieuwe splitpen erin en even een paar honderd meter rijden. Indien dit nog niet de "tok" oplevert die je het losraken van de trommel aangeeft, de moer een halve slag verder los en nieuwe splitpen erin en weer een stukje rijden. Dat de trommeliets loszit is voor een kort stuk met langzame pas geen probleem aangezien het konisch-zijn van de as-naaf de boel aardig weer op zijn plek houdt (maar niet meer zo vast als 30 jaar vastkoeken).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 15:34 #63044 door
Beantwoord door in topic remcilinder kapot
uhm, stukje rijden? Zonder rem?Ik heb wel een handrem maar die trekt ook niet zooo hard. Zelf sleutelen vind ik ook leuker. Maar de omstandigheden zijn niet echt gunstig. Buiten sleutelen, niet het juiste gereedschap etc. Volgende keer maar weer :(

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.