remmen afstellen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 15:22 #56142 door
remmen afstellen is gemaakt door
Ik heb nieuwe remschoenen voor de achterremmen gekocht. Wat betreft de afstelling vind ik Haynes niet helemaal duidelijk: "With the wheel off the ground and the handbrake released, rotate the wheel whilst turning the adjusting screw clockwise with a well fitting open-ended spanner." Op de exploded view van de rem zie ik in de achterplaat een rubberen dop ter hoogte van het stelmechanisme. Moet ik daar de sleutel doorheen steken om de rem af te stellen? Zo ja, weet iemand de maat steeksleutel die ik daarvoor nodig heb?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 17:40 #63171 door
Beantwoord door in topic remmen afstellen
Nee, het kan met een schroevendraaier.Op zich kun je met gevoel al aardig in de buurt komen en de trommel er flush overheen duwen.Maar als je een zelfstellende uitvoering hebt dan trek je gewoon een paar keer aan de handrem en is dit niet mogelijk.De schroevendraaier welke geleverd wordt in het setje bij de wagen past er precies op.Bij oudere typen is dit nog de houten schroevendraaier welke zichtbaar is op het plaatje in het werkplaatshandboek.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 19:51 #63170 door
Beantwoord door in topic remmen afstellen
Dus als ik zelfstellende remmen heb, moet ik dus een initiële afstelling maken waarna de handrem de rest doet. Ik denk dat ik zelfstellende remmen heb aangezien ik een 70-er heb. Als ik de exploded views van Haynes vergelijk met die van het onderdelenboek, dan mis ik Haynes een soort hendeltje die tegen het tandwielachtige moertje van het stelmechansime ligt. Dat ding heb ik ook gezien in mijn remmen. Bovendien staat op de view in Haynes het stelmachanisme aan de onderzijde van de trommel terwijl die bij mijn remmen bovenin (in de buurt van de wielremcilinder) zit. Mag ik aannemen dat dat zelfstellende remmen zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
05-02-2003 20:45 #63169 door
Beantwoord door in topic remmen afstellen
Haynes is hierin onduidelijk, klopt.Ongeveer afstellen met de hand, de handrem doet de rest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-02-2003 11:52 #63168 door
Beantwoord door in topic remmen afstellen
Lennard, het klopt dat je zelfstellend hebt.Volgens mij is er ook verschil tussen de links een rechtse zelfsteller v.w.b. de schroefdraad (links en rechtsdraaiend). Dat betekent volgens mij dat als je ze verkeerdom monteert je een zelf-ont-steller krijgt. Hoe vaker je de handrem gebruikt, hoe slechter hij remt. Maar dat laatte is puur theorie, zeker weten doe ik het niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-02-2003 11:10 #63167 door
Beantwoord door in topic remmen afstellen
Ik heb oude -niet zelfstellende remmen-, het klopt dat je met een schroevedraaier door het sleufje moet pielen, en dat je aan beide zijden van je auto een andere kant op moet draaien. Het handigst is het om, voordat je de trommels monteert, goed kijkt welke kant je op moet draaien en dit in je Haynes boek schrijft (het is per slot van rekening een klus-handboek, daar mag in geschreven worden).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.