remmen, laatste deel

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-02-2003 19:00 #56136 door
remmen, laatste deel is gemaakt door
Vandaag wilde ik nieuwe remvoeringen gaan plaatsen, maar het is uiteindelijk anders gelopen. Nu weet ik ook waarom er een stukje ijzer in één remschoen zat en wie ik daar aan te danken heb. Nadat ik de remschoenen van het linker achterwiel verwijderd had wilde ik de hendel van de hadrem/zelfstelmechanisme overzetten op de nieuwe remschoen. Degene die dit mechanisme ook op hun remmen hebben weten dat de hendel met een soort klinknagel aan de remschoen zit z.d.d. kan scharnieren. Nu had een of andere "monteur" de oude nagel hergebruikt door die in te zagen en uit te buigen zodat een sluitringetje de vergrendeling verzorgde. In de loop van de tijd is zo'n uitgebogen stukje afgebroken en in de remvoeringe terecht gekomen. Daar heeft het een groef in de trommel getrokken totdat het stukje ijzer geheel door de remvoering was geduwd. Onder de remvoering werd het ijzer tegengehouden door de remschoen. De remvoering sleet sneller verder dan het stukje ijzer. Op een gegeven moment ging ik in bochten een tsjk-geluid horen. Een wiel in onbalans zorge er waarschijnlijk voor dat het stukje ijzer in bochten tegen de zijkant van zijn groef ging schuren. Nu ik nieuwe remschoenen als voorbeeld had kon ik zien dat de huidige schoenen nog lang niet versleten waren (vrij nieuw zelfs). Met een schroevendraaier het stukje ijzer uit de voering gewrikt en het zaakje weer teruggezet na eerst alles met remmenreiniger schoongemaakt te hebben. Het sluitringetje heb ik met een paar laspuntjes aan de klinknagel gezet zodat er nu niets meer kan afbreken. Voor de zekerheid het andere wiel ook maar bekeken, en ook daar hetzelfde geklungel door een "monteur". Na hermontage bleek dat het zelfstelmechanisme van het rechter achterwiel niet werkt. Het hendeltje komt bij het van de handrem halen niet ver genoeg naar beneden om de moer te kunnen verdraaien. Ik het de rem maar met de hand zo goed mogelijk afgesteld. Na een proefrit bleek dat het zelfstelmechanisme van dat wiel al zolang als ik de Amazon heb niet werkt, want de slag van het rempedaal is na het opnieuw afstellen veel kleiner dan ik gewend ben, en het pedaal voelt ook veel steviger aan. De effectiviteit van de remmen is echter niet anders geworden, dus dat zat wel goed. Moraal van het verhaal: als je een auto van een particulier koopt die een "mannetje" het onderhoud heeft laten doen, kijk dan eerst maar eens of het "mannetje" verstand van zaken had en of hij niet hier en daar wat hoekjes afgsneden heeft...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.